-
17 de juliol de 1936, començava la Guerra Civil, un dels episodis més sagnants de la història de Catalunya. Catalunya va acollir milers de refugiats i la població civil va ser víctima dels constants bombardejos.
-
Els insurrectes, a la ciutat de Barcelona, es van aixecar el 19 de juliol de 1936. La revolta militar, però, es va veure frustrada per la resistència de la guàrdia d’assalt, els Mossos d’Esquadra, els elements civils armats i la intervenció posterior de quatre-cents guàrdies civils.
Els enfrontaments del 19 i el 20 de juliol van suposar la mort d’unes quatre-centes cinquanta persones i un miler de baixes. -
El 24 d’octubre de 1936, la Generalitat va aprovar el decret de col·lectivització i control dels treballadors, que acordava que si una empresa tenia més de 100 treballadors aquesta quedava automàticament col·lectivitzada, mentre que si en tenia menys es duia a terme el que la majoria decidís.
L’abandonament de les fàbriques, doncs, va facilitar la col·lectivització dels obrers. -
El 3 de maig de 1937, seguint les ordres del Departament d’Ordre Públic de la Generalitat, dos-cents guàrdies d’assalt, amb ajuda dels milicians del PSUC, la UGT i Estat Català, van fracassar a intentar prendre a Barcelona el control de Telefònica, que estava a les mans de la CNT-FAI, amb el suport del Partit Obrer d’Unificació Marxista (POUM).
-
La matinada del 7 de maig, el govern català va acceptar la proposició dels sindicalistes que no hi hauria represàlies si s’aturaven les ofensives. Aquell mateix dia van arribar a Barcelona, amb els enfrontaments finalitzats.
-
El fet que va decidir el desenllaç de la guerra a Catalunya i, posteriorment, a Espanya va ser la batalla de l’Ebre. Davant l’imminent atac del general Francisco Franco sobre Madrid, el govern de la República va realitzar la penúltima ofensiva amb l’efímera conquesta de Terol.