-
Aquest fet va passar pel primer període de la minoria d'edat d'Isabel II d'Espanya durant el qual la seva mare Maria Cristina de Borbó-Dos assumeix les funcions corresponents de la Corona. Després de la mort de Fernando VII que va morir de tuberculosis.
Després d'intentar conciliar les dues tendències polítiques d'aquell moment, liberals i moderats, sense èxit, va haver d'entregar la regència a Espartero i exiliar-se el 17 d'octubre de 1840. -
Pronunciament del general Martínez de Campos és va fer pel general Arsenio Martínez Campos va suposar la Restauració Borbónica a Espanya, el fi del Sexenio Democrático (1868-1874) i de la Primera República Española (1873-1874).
Primo de Rivera constitueix un govern provisional al 31 de desembre de 1874 sota la direcció de Cánovas, que decreta la restauració de la monarquia, posant fi a la Primera República Espanyola. -
Va ser el període de la Història d'Espanya entre el general Arsenio Martínez Campos el cual posa fi a la Primera República Espanyola el 1874, i la Segona República el 1931.
Es van distingir tres etapes: preconstitucional fins a l'aprovació de la constitució de 1876, constitucional fins a la suspensió de garanties i la instauració del Directori militar en l'etapa coneguda com la dictadura de Miguel Primo de Rivera. -
Alfons XII va ser rei d'Espanya els anys 1875-1885. Va significà el retorn de la casa de Borbó a Espanya i la Primera República Espanyola. El 25 de novembre, Alfons XII va morir de tuberculosi al Palau del Pardo, a Madrid.
Alfons va fer públic el Manifest de Sandhurst i es va presentar al espanyols com a príncep.
Fill de la Reina Isabel II d'Espanya i era nét del rei Ferran VII d'Espanya i de la princesa Maria Cristina de Borbó-Dues Sicílies. -
El PSOE va ser el segon partit socialista i obrer que es va fundar en el món. Va ser aprovat en una assemblea de 40 persones. El fundador va ser Pablo Iglesias.
El PSOE va ser il·legalitzat pels revoltats durant la Guerra Civil, com ho van ser tots els altres partits.
A las eleccions del Parlament Europeu de 2009, va ser la segona candidatura més votada a Espanya. Va anar creixent. -
Es coneixia popularment la Memoria en defensa dels interessos morals i materials de Catalunya. Va ser l'adreçada a Alfons XII pel Centre Català, a l'estil dels greuges de les antigues Corts catalanes. Un acte fet per Joaquim Rubió i Ors, que consistia en una sèrie de reivindicacions polítiques i econòmiques.
-
Va ser un procés militar causat per l'atemptat del carrer dels Canvis Nous de Barcelona contra la processó del Corpus. Va haver 12 morts i uns 35 ferits. La sentència definitiva fou dictada pel Tribunal Suprem de Guerra i Marina per l'abril del 1897 a Madrid.
Després de l'assassinat d'Antonio Cánovas del Castillo l'agost per l'anarquista italià Michele Angiolillo. Sagasta permeté la tornada dels desterrats, i dictà l'indult dels qui encara restaven empresonats. -
El lloc on va passar va ser al balneari de santa Águeda. El president del govern espanyol Antonio Cánovas del Castillo passava uns dies de descans i va ser detingut immediatament, jutjat i executat. Durant el consell va justificar aquest assassinat com una venjança per les tortures del procés de Montjuïc.
-
Es va dur a terme entre Espanya i els Estats Units d'Amèrica el 1898. Va ser durant la regència de Maria Cristina.
La Conferència de Berlín de 1884 les potències europees van decidir repartir-se les seves àrees d'expansió al continent africà.
El repartiment d'Àfrica i d'Àsia. Tant en una zona com en l'altra es trobaven valuoses colònies espanyoles (Cuba i Puerto Rico al Carib, Filipines, les Carolines i les Mariannes al Pacífic). -
Un partit polític català que va aparèixer per la Unió Regionalista amb el Centre Nacional Català. Gràcies al triomf de la candidatura dels quatre presidents (Sebastià Torres, Albert Rusiñol i Prats, Bartomeu Robert i Yarzábal i Lluís Domènech i Montaner) es va consolidar.
L'èxit de les eleccions del 1901 no es va repetir a les del 1903, i això li va provocar una forta crisi. -
Primer va ser rei d'Espanya (1902-1931) i després cap de la casa reial espanyola (1931-1941).
Era el fill del rei Alfons XII d'Espanya. En néixer el 17 de maig de 1886, es va anunciar molt ràpid a Madrid el naixement d'un nen, i cinc dies més tard va ser batejat.
En morir l'any 1885, la reina Maria Cristina va ser nomenada reina regent.
La mort del rei va obrir una etapa d'inquietud política. -
Foren unes revoltes sorgides a Barcelona i altres ciutats industrials catalanes. La causa detonant del conflicte fou la lleva de reservistes que va fer el govern espanyol per un reial decret.
Els embarcaments van començar el dia 11 sense gaire incidents, però quan el 18 de juliol fou embarcat a Barcelona el Batalló de Caçadors de Reus, format majoritàriament per joves catalans. Una setmana després del primer embarcament arribaren notícies sobre la mort en combat d'uns 300 reservistes. -
La Mancomunitat de Catalunya va ser una institució activa entre 1914 i 1923/1925 que agrupà les quatre diputacions catalanes: Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida.
La Mancomunitat de Catalunya va dur a terme una important tasca de creació d'infraestructures de camins i ports, obres hidràuliques, ferrocarrils, telèfons, beneficència, cultura i sanitat. -
Fou un fenomen propi dels anys compresos entre el 1918 i el 1923 als Països Catalans.
Pistorisme patronal: es va produir després de l'espectacular ascens numèric de l'afiliació de treballadors al sindicat de la Confederació Nacional del Treball (CNT).
Pistorisme obrer: hi va haver l'actuació de grups terroristes i de pistolers de bàndols pròxims a la CNT el que es va anomenar anarquisme terrorista. -
Coneguda també com guerra del Rif. França va cedí a Espanya l'administració d'un 5% del territori marroquí, que incloïen la regió muntanyosa del Rif. Les tropes espanyoles van trobar diversos focus de rebel·lió al llarg del procés de colonització de la zona nord del país. Per aquesta raó va començar una guerra.
-
El règim polític que hi va haver a Espanya des del cop d'Estat del capità general de Catalunya, Miguel Primo de Rivera.
Van passar coses: es va suspendre la Constitució, es van dissoldre els ajuntaments, es van prohibir els partits polítics i es va declarar l'estat de guerra.
A Catalunya va ser inicialment aplaudit pels sectors de l'alta burgesia, que van donar la benvinguda a Primo com a salvaguarda davant les forces radicals de l'anarquisme. -
Desde el 24 de setembre de 1957, l'estadi mai ha estat clausurat, encara que en la història de Barça figura un episodi anterior de tancament del seu estadi. Durant la dictadura del general Primo de Rivera, el camp de Les Corts va ser clausurat i el club suspès en les seves activitats, durant sis mesos. Va passar en un partit d'homenatge a l'Orfeó Català. Va passar pels xiulets a l'himne nacional.
-
Se celebrà a la muntanya de Montjuïc, i tingué un cost de 130 milions de pessetes. Es guardava un grat record de l'Exposició Universal de 1888.
Participaven: països com Alemanya, Bèlgica, Dinamarca, França, Hongria, Itàlia, Noruega, Romania o Suïssa. També participaren expositors privats japonesos i nord-americans. Es projectà aquesta nova exposició, per donar a conèixer els nous avenços tecnològics i projectar la imatge de la indústria catalana a l'exterior.