1940-1949

By adipe
  • השואה

    השואה
    השואה
    השואה פרצה בשנת 1933 בעקבות עלייתו של היטלר לשלטון.. היטלר היה אנטישמי ומטרתו הייתה להרוג את היהודים ועוד כמה דתות אחרות כגון: צוענים, הומוסקסואלים, גרמנים בעלי מוגבלויות ופגועי נפש, אזרחים פולנים ושבויי מלחמה סובייטים. במהלך השואה הגרמנים הנאצים רדפו ורצחו אנשים חפים מפשע והשליכו אותם למחנות השמדה ולגטו.המלחמה הסתיימה בשנת 1945 כשהבריטים התערבו במלחמה ושחררו את היהודים מהגטו.ה
  • הקמת הפלמ"ח

    הקמת הפלמ"ח
    המנון הפלמ"חהפלמ"ח הינו הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של
    המדינה היהודית.
    ראשי התיבות של הפלמ"ח הוא פלוגות מחץ,מייסד הפלמ"ח הוא יצחק שדה.היה גוף צבאי שהוקם בארץ ב-1941בהסכמת השלטון הבריטי במטרה להילחם בכוחות הגרמניים במקרה שיפלשו לארץ-ישראל.
    הפלמ"ח הסתייע בהדרכה צבאית בריטית וכן בנשק ובתחמושת, שסופקו על-ידי הבריטים. בתום המלחמה השתלב הפלמ"ח בפעילות של ארגון "ההגנה" נגד הבריטים. במיוחד היו אנשיו פעילים בתחום ההעפלה. במסגרת הפלמ"ח התפתחה אווירה מיוחדת, שהתבססה על יחסי אחווה בין מפקדים לבין חיי
  • אוניית המעפלים סטורמה

    אוניית המעפלים סטורמה
    אוניית המעפילים סטורמה
    סטרומה הייתה אונייה בולגרית שנבנתה בשנת 1867.
    היא אוניית מעפילים שנשאה על סיפונה כ-760 פליטים יהודים שניסו להימלט מרומניה הפשיסטית שבהנהגת יון אנטונסקו, והוטבעה בים השחור בידי צוללת סובייטית. האונייה אורגנה במסגרת מפעל ההעפלה של האצ"ל. טביעת כל מעפיליה ואנשי צוותה למעט אחד, נחשבת לאסון הגדול בתולדות ההעפלה לארץ ישראל ולאסון הגדול ביותר בהיקפו של טביעת אונייה אזרחית בזמן מלחמת העולם השנייה.
  • חנה סנש

    חנה סנש
    חנה סנש
    חיה בשנת ‏ 17 ביולי 1921 – 7 בנובמבר 1944, כ"א בחשוון תש"ההיא
    הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, מצנחני היישוב , שהתנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית סנש צנחה לשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה בעינויים והוצאה להורג ב-7 בנובמבר 1944 בהונגריה שהייתה בת 23 .
    היא שירתה בין השנים 1943-1944 בצבא הבריטי, תפקידה הצבאי שבו שירתה היא צנחנית.1944 חצתה את הגבול להונגריה ונתפסה ע"י חיילים הונגרים. ביוני 1944היא נשלחה לכלא בבודפשט, עיר הולדתה.
  • הטלת פצצות האטום על הירושימה ועל נגסאקי

    הטלת פצצות האטום על הירושימה ועל נגסאקי
    הטלת פצצות האטום על הירושימה ועל נגסאקי
    הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי היו שתי מתקפות בנשק גרעיני שביצעה ארצות הברית נגד האימפריה היפנית בהוראת נשיא ארצות הברית, הארי טרומן, בימיה האחרונים של מלחמת העולם השנייה. הפצצה האטומית שזכתה לכינוי "ילד קטן", הוטלה על העיר הירושימה ב-6 באוגוסט 1945. הפצצה האטומית שזכתה לכינוי "איש שמן", הוטלה על העיר נגסאקי ב-9 באוגוסט. שתי הטלות פצצות האטום מהוות את השימוש המבצעי הראשון והיחיד נכון להיום, ב
  • ליל הרכבות

    ליל הרכבות
    ליל הרכבות היה מבצע חבלה במסילות הברזל המנדטוריות בליל ה-1 בנובמבר 1945. המבצע היה אחד המבצעים הראשונים של תנועת המרי העברי עוד לפני הקמתה הרשמית, וסימל את הקמתה. במסגרת המבצע חיבלו חוליות פלמ"ח ברשת מסילות-הברזל ברחבי הארץ ופוצצו שלוש סירות משמר בריטיות בנמל יפו וחיפה, ויחידה של האצ"ל והלח"י תקפה את תחנת הרכבת בלוד.כ-50 חוליות הפלמ"ח, שכללו חבלנים ומאבטחים, חיבלו קשות ב-153 נקודות בפסי הרכבת בכל הארץ, בעיקר בצמתי הצטלבות המסילות ובגשרונים שמעליהם. הפעולות התבצעו בסביבות שעה אחת עשרה בלילה, בדיו
  • ליל הגשרים

    ליל הגשרים
    ליל הגשרים
    ליל הגשרים (נקרא גם "מבצע מרכולת") הוא כינויה של פעולה מתואמת של הפלמ"ח, במסגרת תנועת המרי העברי, בליל י"ט בסיוון תש"ו (הלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946), שבמהלכה הותקפו בו זמנית אחד עשר גשרים בכל גבולות ארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד הגשרים לא פוצץ. הצלחת הפעולה גרמה לניתוק זמני של נתיבי האספקה שהיו בשימוש הבריטים. הפעולה בגשר הסמוך לאכזיב השתבשה ו-14 לוחמים מהכוח התוקף נהרגו. בשאר הפעולות לא היו נפגעים לכוחות הפלמ"ח.
  • השבת השחורה

    השבת השחורה
    השבת השחורה - כינוי שניתן ליום שבת 29 ביוני 1946 שבו ערך השלטון הבריטי בארץ ישראל סדרה של פעולות כנגד היישוב היהודי, שבמסגרתן הוטל עוצר על ערים (תל אביב, ירושלים , חיפה , רמת גן , נתניה ועוד) וגם על קיבוצים ויישובים. נערכו חיפושים מבית לבית, ורבים ממנהיגי היישוב נעצרו. כמה מן המנהיגים העצורים במחנה המעצר בלטרון, לאחר השבת השחורה.
  • אקסודוס

    אקסודוס
    אקסודוס
    ביום כ"ג בתמוז תש"ז (11 ביולי 1947) הפליגה מדרום צרפת ספינת מעפילים בשם "יציאת אירופה תש"ז" - ובאנגלית: "אקסודוס 1947". על הספינה נדחסו כ- 4,500 מעפילים, כולם ניצולי שואה ממחנות העקורים בגרמניה, שביקשו לעלות לארץ ישראל.
    במשך 14 החודשים שקדמו ל"יציאת אירופה תש"ז" הצליחו לעלות ארצה במבצע ההעפלה כ- 13,000 יהודים. ואילו מבצע "יציאת אירופה תש"ז" לבדו כלל מספר שיא: כ- 4,500 פליטים יהודים בבת אחת!
    "יציאת אירופה תש"ז – אקסודוס 1947" הפ
  • הקמת המדינה

    הקמת המדינה
    הקמת המדינה
    אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות
    ההכרזה התקיימה בישיבת מועצת העם באולם מוזיאון תל אביב, שבאותה עת שכן בבית דיזנגוף. המכריז הוא דוד בן גוריון ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל.
  • מלחמת העצמאות

    מלחמת העצמאות
    מלחמת העצמאות
    מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. מקובל לקבוע שהמלחמה החלה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 194