Antiphon1250

Origen i evolució de l'escriptura musical

  • Period: 400 to Jan 1, 1095

    Alta Edat Mitjana

    Hi ha una ruralització i una davallada del comerç i la cultura
  • Period: 400 to Jan 1, 1395

    Edat Mitjana

    Neix el cant gregorià, la polifonia i la música trobadoresca. Destaca la forma instrumental
  • 500

    Aparició cant gregorià

    Aparició cant gregorià
    http://www.youtube.com/watch?v=lfwuZaf6WXwApareix en honor del Papa Gregori I El Magne que va reordenar totes les melodies del cant eclesiástic i en va compondre de noves..
    Era el cant oficial de l'església.
  • Jan 1, 700

    Notació musical neumàtica

    Notació musical neumàtica
    Els neumes eren signes elementals que es colocaven a sobre de cada síl·laba del text i servien de guia per a recordar la melodia.
  • Jan 1, 1000

    Art romànic

    Art romànic
    Es caracteritza pels seus murs, l'arc de mig punt, la bóveda de cañó, poques finestres, la representació d'històries sagrades, per difundir-se per les pregrinacions i per ser rural.
  • Jan 1, 1000

    La música religiosa

    La música religiosa
    http://www.youtube.com/watch?v=FTjBVHxRFXE&feature=relatedÉs vocal, sense acompanyament instrumental, monòdica, amb melodies modals senzilles i amb textos en llatí. Es cantava als monestirs i catedrals
  • Jan 1, 1100

    Inici Ars Antiqua

    Durant aquesta etapa es comencen a introduir instruments per acompanyar la música vocal i el ritme pren més importància.
  • Jan 1, 1100

    La música civil

    Apareix el moviment del trobadors.
    Les cançons que ens han arribat són en llatí, després la música civil és cantada per músics itinerants en la seva llengua pròpia (goliards, joglars...)
  • Jan 1, 1100

    Trobadors i joglars

    Trobadors i joglars
    http://www.youtube.com/watch?v=xkh6LhWj5IAEls trobadors eren poetes i músics cultes i refinats, que canten en el seu propi idioma els ideals cavallerescos del moment; i els joglars, cantaires ambulants que cantaven o recitaven les composicions dels trobadors.
  • Period: Jan 1, 1100 to Jan 1, 1395

    Baixa Edat Mitjana

    Apareix la burgesia, es desenvolupa el comrç, s'organitzen el gremis, apareixen les universitats i es construeixen grans catedrals
  • Jan 1, 1200

    Art gòtic

    Art gòtic
    .Es caracteritza per l'arc apuntat, la bóveda de creuera, per les dimensions, pels murs, per la decoració, per ser urbà i per ser més natural, refinada i l'ús d'una pintura anomenada óleo.
  • Jan 1, 1200

    Cantigues de Santa Maria

    Cantigues de Santa Maria
    http://www.youtube.com/watch?v=5MGQOvuiOmsAlfons X El Savi va realitzar un manuscrit ple d'il·lustracions i miniatures, en el qual s'hi poden trobar més de 400 melodíes de lloança a la mare de Déu escrites en galaico-portuguès. Rep el nom de Les Cantigues de Santa Maria.
  • Jan 1, 1400

    Inici Ars Nova

    La polifonia és preciosista i refinada. Els instruments adquireixen més importància i es desenvolupa l'individualització del compositor.
  • Jan 1, 1400

    Invenció de l'imprempta

    Invenció de l'imprempta
    Va suposar un canvi radical per a la divulgació de les partitures.
    Apareix el llibre imprès i com a conseqüència desapareix la xilografia. Va tenir una gran difusió, va beneficiar les biblioteques i va acabar amb el poder cultural de l'església.
  • Jan 1, 1400

    El llibre Vermell de Montserrat

    El llibre Vermell de Montserrat
    http://www.youtube.com/watch?v=oPZahAsQkRI&feature=relatedÉs un manuscrit enquadernat en vellut vermell i que es troba en el monestir de Santa Maria de Monsterrat. S'hi troba el Cançoner musical que es va fer per als pelegrins.
  • Period: Jan 1, 1400 to

    Renaixement

    La Música encara es basa en els modes antics, però se'n va alliberant. Predomina la música vocal: religiosa i profana. Alguns instruments es constitueixen en famílies.
    Pel que fa a l'escriptura apareixen els símbold de ritme, l'imprempta i hi ha canvis en l'ecriptura
  • Jan 1, 1500

    El llibre imprès

    El manuscrit desapareixen definitivament. Acaba la Reforma de Lutero, La Contrareform i la Il·lustració. La imprempta es favoreix pel mecenazgo i contribbueix a augmentar la lectura. Es deixa d'utilitzar la lletra gòtica. L'església exerceix la censura sobre la imprempta i amb el Renaixement les biblioteques es posen al servei públic
  • Period: Jan 1, 1500 to

    Edat moderna

    Inclou El Renaixement, El Barroc i el Classicisme.
  • Neixement de l'òpera

    La música té una funció propagandística del poder civil i religiós.
  • Les literatures nacionals

    Les literatures nacionals
    Al segle d'Or d'Espanya es realitza la 1a edició de "El Quijote" de Cervantes i apareixen les primeres publicacions periòdiques.
    Es fomenten les societats científiques.
  • Distribució música impresa a gran escala

    La burgesia ajudada pels avanços tecnològics desembocarà en una precència constat de la música en les nostres vides. L'ús de signes va ser estandaritzat.
  • Avanços en l'impremta

    Avanços en l'impremta
    Es produeix un gran desenvolupament de les enciclopèdies i els diccionaris. Es crea el diari "The Times". Es recupera la qualitat de l'impresió i comença el reconeixement legal dels drets d'autor. Aquest etapa es considera la Edat d'Or de la tipografia Española.
  • Period: to

    Barroc

    La música té una funció propagandística en mans del poder civil i religiós. Destaca l'expressivitat i l'artifici a les Arts. Predomina l'escriptura harmònica. La música instrumental s'independitza de la vocal i neix l'òpera.
    Pel que fa a l'escriptura s'afegeixen les línies divisories, es perfeccionen el matisos d'intensitat i s'amplia la divulgació de les partitures.
  • Period: to

    Classicisme

    La Música es caracteritza per les seves melodies fàcils i estructurades, el ritme regular i l'harmonia clara. Es desenvolupa l'òpera. La principal forma instrumental és la sonata. Es consolida la simfonia entesa com a peça orquestral sense instruments solistes.
    Pel que fa a l'escriptura apareixen els matisos de dinàmica i tots els detalls partitius.
  • Ampliació dels indicadors

    Tendència generalitzada dels compositors a escriure tots els detalls expressius en la partitura.
  • El progrés del llibre

    El llibre difon l'actualitat i arriba a sectors més amplis de la societat amb un gran desenvolupament de la prensa on els diaris desplacen al llibre. S'introdueixen les fotografíes en color i millora l'enquadernació. Es creen importants editorials amb gran ugment del negoci editorial.
  • Period: to

    Romanticisme

    Es valoren èpoques passades, la cultura popular i la Natura. La Música està al servei de l'expressivitat. Destaquen l'òpera romàntica i el lied dins de la música vocal L'instrument predilecte és el piano. Apareixen els diferent Nacionalismes.
    Pel que fa a l'escriptura apareix el metrònom, les indicacions de temps i les d'expressivitat són molt importants.
  • Period: to

    Edat contemporània

    Inclou el Romanticisme i els S. XX i XXI
  • Individualització de l'ecriptura musical

    Els compositors utilitzen el seu propi sistema de notació musical.
  • Competències del llibre

    Grans avanços en la tècnica i les comunicacions on la ràdi, la televisió i la informàtica competeixen contra el llibre escrit. Programes informàtics revoluciones el món del llibre, es creen redes telemàtiques de cooperació bibliotecària i esdevenen els nous suports digitals. El llibre es fa accesible a milions de persones i apareixen nous metodes de comercialització.
  • Period: to

    S.XX i S.XXI

    Apareixen noves tendències per renovar el llenguatge musical i al S.XXI apareixen noveas alternatives musicals i la música es converteix en un element essencial.
    En l'escriptura hi ha una individualització per part dels escriptors.
  • L'actualitat del llibre

    L'actualitat del llibre
    L'aparició del llibre digital qüestiona el futur del llibre imprès fent que sigui menys costós y amb un estalvi d'espai.
  • Primeres obres polifòniques

    Estan basades el l'organum.
  • Ús de línies en la notació musical

    Ús de línies en la notació musical
    El monge benedictí Guido d'Arezzo va crear el tetragarama o pauta de quatre línies i la manera d'escriure les notes musicals. Va donar nom a les sis primeres notes de l'escala.