Evolució Periodes Musicals

  • 476

    Musica Medieval

    Comprèn tota la música europea composta durant el període de l'Edat Mitjana, és a dir, aproximadament entre la Caiguda de l'Imperi romà d'Occident en 476 i el segle XV.
  • Period: 502 to 507

    De Institutione Musicae, de Severino Boecio.

    Boeci és conegut com "l'últim romà, el primer escolàstic" Boeci, va ser un filòsof romà. De institutione musica es va convertir en el tractat de referència musical durant tota l'Alta Edat Mitjana.
  • Period: 560 to 636

    L'erudit espanyol

    Sant Isidor de Sevilla, un contemporani del Papa Gregori I dedica a la música una part de la seva monumental obra les Etimologies. Referint-se al problema de la notació diu: «Els sons moren, ja que no poden escriure».
  • Period: 590 to 604

    Papa Gregorio

    Va introduir noves aportacions a la música antigua. D'allé be el Cant Gregorià. Va ser l'autor de nombroses obres i melodies, com la Regula pastoralis, Libri quattuor o diveres homílias.
  • Period: 995 to 1050

    Guido d'Arezzo

    Va donar valor tant a les línies com als espais entre ells amb el que s'economitzaven espai. En lloc de posar les síl·labes del text en la pauta va posar neumes o signes musicals que els representaven. També va desenvolupar noves tècniques d'ensenyament, incloent el tetragrama, el precursor del pentagrama, i l'escala diatònica. I va perfeccionar l'escriptura musical amb la implementació definitiva de línies horitzontals que van fixar altures de so, i va acabar la notació neumàtica
  • Period: 1143 to 1200

    Cantar del Mio CID

    El Cantar de mio Cid és un cantar de gesta anònim que relata gestes heroiques inspirades lliurement en els últims anys de la vida del cavaller castellà Rodrigo Díaz el Campeador. Es tracta de la primera obra poètica extensa de la literatura espanyola i l'únic cantar èpic de la mateixa conservat gairebé complet.
  • Period: 1150 to 1201

    Leonin

    Léonin o Magister Leoninus, juntament amb Perotín, el primer compositor conegut d'organum polifònic, relacionat amb l'Escola de Notre Dame. Un monjo anònim anglès, conegut actualment pel nom de Anònim IV, va escriure un segle després de la seva mort que Léonin era el millor compositor d'organum per a l'expansió del servei diví.
  • Period: 1160 to 1180

    Codex Calixtinus, de Santiago de Compostela

    El Còdex Calixtí, nom propi d'un manuscrit il·luminat, on s'hi reuneixen sermons, himnes, miracles, relats de la translació de l'Apòstol, textos litúrgics i peces musicals relacionats amb l'Apòstol Sant Jaume. El seu quart llibre narra el descobriment de la tomba per Carlemany.
  • Period: 1270 to 1346

    Petrus de Cruce

    També conegut com Pierre de la Croix, va ser un actiu clergue, compositor i teòric de la música francès del segle XIII. La seva principal aportació a la música va ser la invenció d'un nou sistema de notació musical, precursor de l'actual.
  • Period: 1291 to 1361

    Ars Nova, Phillippe de Vitry

    Philippe de Vitry. Es considera que és un dels principals teòrics del ars nova, així com un compositor de gran talent, innovador i influent. Encara que va escriure cançons i motets, només han arribat fins a nosaltres alguns dels motets. Cada un d'ells és completament únic, explorant una sola idea estructural
  • Period: 1319 to 1333

    Condice, polifònic de les Vagues, de Burgos

    El Codex Musical de les Vagues. És un manuscrit medieval copiat al començament del segle XIV al monestir cistercenc de monges de clausura de Santa Maria la Real de les Vagues, prop de Burgos. Conté obres musicals pertanyents a un període de la música medieval conegut com Ars antiqua
  • Period: 1397 to 1474

    Guillaume Dufay

    Va ser el compositor més famós del segle XV a Europa. Apreciat per monarques com Carles VII i Lluís XI, Dufay és l'iniciador de l'escola francoflamenca, un gran referent de la música europea fins a finals del segle XVI. Va ser capaç de combinar encertadament l'ars nova de Guillaume de Machaut, l'harmonia anglesa de John Dunstable i la melodia italiana. La seva música anunciava l'arribada del madrigalisme i la música del Renaixement.
  • Period: 1400 to

    Música Renaixentista

    Renaixement és el nom donat a l'ampli moviment de revitalització cultural. La música renaixentista és la música europea escrita durante el Renaixement, Definir l'inici de l'era amb precisions és difícil, donada la manca de grans Canvis existent en el pensament musical del segle XV.
  • Period: 1483 to 1546

    Martin Lutero

    Va ser un teòleg i frare catòlic agustino que va començar i va impulsar la reforma religiosa a Alemanya, i en els ensenyaments es va inspirar la reforma Protestant i la doctrina teològica i cultural anomenada luteranisme.
  • Period: 1510 to

    Andrea Gabrieli

    Va ser un compositor i organista italià de finals del Renaixement. Va tenir gran influència en la difusió de l'estil venecià tant a Itàlia com a Alemanya. Gabrieli era un compositor prolífic i versàtil, i va escriure gran quantitat de música, incloent música vocal sacra i secular, música per a grups mixtos de veus i instruments, i música purament instrumental.
  • Period: 1525 to

    Giovanni Pierluigi da Palestrina

    Compositor italiano renacentista de música religiosa católica, reconocido por sus composiciones polifónicas.
    Está formada casi en su totalidad por piezas polifónicas y de carácter sacro, destinadas a acompañar a la liturgia católica.
  • Period: 1528 to

    Francisco Guerrero

    Sacerdot catòlic espanyol i mestre de capella que al costat de Tomás Luis de Victoria i Cristóbal de Morales és un dels grans noms de la música sacra espanyola del Renaixement i un dels més grans compositors espanyols de tots els temps.
  • Period: 1532 to

    Orlando di Lasso

    Va ser un compositor franc-flamenc del Renaixement tardà. Juntament amb Palestrina i Victoria està considerat el líder de l'escola romana, en la seva època de maduresa musical, a més d'un dels més influents músics europeus al segle XVI.
  • Period: 1561 to

    J.Peri

    Jacopo Peri. Va ser un compositor i cantant Italià del període de transició entre el Renaixement i el Barroc, i és considerat l'inventor de l'òpera. Va compondre la primera òpera que es conserva: Eurídice (1600) i la considerada com a primera òpera de la història, La Dafne
  • Period: 1567 to

    Claudio Monteverdi

    Claudio Giovanni Monteverdi. Va ser un compositor, gambista i cantant italià. Va marcar la transició entre la tradició polifònica i madrigalista del segle XVI i el naixement del drama líric i de l'òpera al segle XVII. És la figura més important en la transició entre la música del Renaixement i del Barroc.
  • Period: to

    Música Barroca

    La música barroca abasta aproximadament des del naixement de l'òpera al voltant de 1600 fins a la mort de Johann Sebastian Bach, en 1750 (tot el segle XVII i la primera meitat del segle XVIII). Pertany als estils de la música culta europea, precedit per la música del Renaixement i seguit per la música del Classicisme.
  • Period: to

    Orfeo

    L'Orfeo. Òpera composta per un pròleg i cinc actes amb música de Claudio Monteverdi i llibret en italià d'Alessandro Striggio el Jove. Es tracta d'una de les primeres obres que es cataloga com a òpera. Va ser composta per als carnavals a Màntua. Va ser estrenada a l'Accademia deg l'Invaghiti a Màntua el febrer de 1607 i el 24 de febrer del mateix any al Teatre de la cort de Màntua
  • Period: to

    J.B Lully

    Jean-Baptiste Lully. Va ser un compositor, instrumentista i ballarí francès d'origen italià, creador de l'òpera francesa que consistia en una complexa posada en escena que incorporava òpera amb estètica francesa, a més de ballet i profunds textos literaris als quals va batejar com "Tragèdies musicals".
  • Period: to

    Stradivarius

    Antonio Stradivari. La forma llatina del seu cognom, Stradivarius, s'utilitza per referir-se a seus instruments. El seu primer violí va ser de fusta reciclada. Els seus instruments són reconeguts entre els més bells creats, són d'alt preu i encara són utilitzats per intèrprets professionals. Únicament un altre luthier, Giuseppe Guarneri, inspira el mateix respecte entre els violinistes, no així entre els col·leccionistes.
  • Period: to

    J. Pachelbel

    Johann Pachelbel. Va ser un destacat compositor, clavecinista i organista alemany del període barroc. Es troba entre els més importants músics de la generació anterior a Johann Sebastian Bach, del pare va ser amic. Va compondre una gran quantitat d'obres sacres i seculars, va contribuir al desenvolupament del preludi de coral i fuga, el que li va guanyar un lloc entre els compositors més importants de l'era barroca.
  • Period: to

    Henry Purcell

    Henry Purcell. Va ser un compositor britànic del Barroc. Considerat un dels millors compositors anglesos de tots els temps. Va incorporar a la seva música elements estilístics francesos i italians, generant un estil propi anglès de música barroca.
    Va com posar l'òpera Dido i Eneas. Un fe grandissim en la historia dramàtica.
  • Period: to

    Forma Musical. La Suite

    Peça musical que engloba diversos moviments, generalment danses d’origen folklòric, que poden tenir contrastos rítmics entre elles, però que, en canvi, van emeses en un mateix to. És habitual unir les danses de diversos països en una sola suite, seguint un ordre establit: alemanda (d’Alemanya), courante (de França), zarabanda (d’Espanya) i giga (d’Anglaterra), sent els seus principals compositors Bach i Händel.
  • Period: to

    Vivaldi

    Antonio Lucio Vivaldi. Va ser un compositor, violinista, professor i sacerdot catòlic venecià del barroc. Era anomenat «El capellà roig») per ser sacerdot i pèl-roig. Es tracta d'una de les figures més rellevants de la història de la música. El seu mestratge es reflecteix en haver fonamentat el gènere del concert, el més important de la seva época.Va compondre unes 770 obres. Les quatre estacions. Compositor molt prolific i conegut per la seva composició, Les quatre estacions.
  • Period: to

    Cànon de Pachelbel

    El Cànon i Giga en re major per a tres violins i baix continu; en l'original alemany: Kanon und Gigue in D-Dur für drei Violinen und Basso Continuo, també conegut simplement com el Cànon, és l'obra més coneguda del compositor alemany de música barroca Johann Pachelbel.
  • Period: to

    G.P.Telemann

    Georg Philipp Telemann. Va ser un compositor barroc alemany, encara que la seva obra també va tenir característiques de principis del classicisme. Està considerat el compositor més prolífic de la història de la música.
  • Period: to

    J.P. Rameau

    Jean-Philippe Rameau. Va ser un compositor, clavecinista i teòric musical francès, molt influent en l'època barroca. Va reemplaçar a Jean-Baptiste Lully com el compositor dominant de l'òpera francesa i va ser durament atacat per aquells que preferien l'estil del seu predecessor. Va morir en 1764, tot just un mes abans que un altre gran músic francès, Jean-Marie Leclair, morgues asesinat
  • Period: to

    Scarlatti

    Giuseppe Domenico Scarlatti. Va ser un compositor italià del període barroc establert a Espanya, on va compondre gairebé totes les seves sonates per a clavicèmbal, per les que és universalment reconegut. El seu estil va evolucionar cap al preclàssic
  • Period: to

    J.S.Bach

    Johann Sebastian Bach. Va ser un compositor, organista, clavecinista, violinista, violista, mestre de capella. Va tenir una gran fama com a organista i clavecinista a tot Europa per la seva gran tècnica i capacitat d'improvisar música al teclat.
    La seva obra es el cim de la música barroca. Destaca la seva perfecció tècnica i la bellesa artística, a més de la síntesi dels diversos estils nacionals. És considerat l'últim gran mestre de l'art del contrapunt.
  • Period: to

    G.F.Händel

    Georg Friedrich Händel. Va ser un compositor alemany, posteriorment nacionalitzat anglès, considerat una de les figures cimera de la música del Barroc i un dels més influents compositors de la música occidental i universal. En la història de la música, és el primer compositor modern en haver adaptat i enfocat la seva música per a satisfer els gustos i necessitats del públic.
  • Period: to

    Forma Musical: Sonata

    Forma instrumental composta de tres o quatre moviments i que tracta, en la major part dels casos, una o dues idees temàtiques. Aquestes obres es destinen a un instrument solista amb o sense acompanyament, i en els casos en què consta de tres moviments, aquests són: viu i alegre; greu i profund; alegre i ràpid. La sonata adquireix gran desenvolupament al llarg de la història, però guardant unes certes peculiaritats dins del Barroc.
  • Period: to

    Tractat d'Harmonia

    El Tractat d'Harmonia reduïda als seus principis naturals ( «Traité de l'harmonie réduite à ses principes naturels») és el primer tractat de teoria musical escrit per Jean-Philippe Rameau i publicat en 1722. És obra fonamental en el desenvolupament de la música clàssica occidental, ja que amb ella Rameau funda la teoria de l'harmonia basada en un pensament vertical i va tenir una enorme influència en teòrics de generacions posteriores.
  • Period: to

    La Passió segons Sant Mateu

    La Passió segons Sant Mateu, BWV 244. És una passió oratórica escrita per a veus solistes, doble cor i doble orquestra per Johann Sebastian Bach. Presenta el sofriment i la mort de Crist segons l'evangeli de Sant Mateu. Amb una durada de més de dues hores i mitja, és l'obra més extensa del compositor. La Passió segons Sant Mateu consta de dues grans parts conformades per 68 números.
  • Period: to

    Estil Galant

    És un moviment musical que sorgeix cap a l'any 1730 com a reacció a la complexitat de la música de l'últim Barroc. Representa un Retorn a la simplicitat i preten aprovar la música a l'naturalitat que, segons uns quants, havia abandonat la música barroca. El Terme galant vaig provar del francès i és va utilitzar abundantment per a designar tot Allò que és creia modern, alegre, elegant, exquisit, fàcil i civilitzat. L'estil galant és un dels estils precursors del Classicisme.
  • Period: to

    Òpera Hipòlit i Aricea

    És una òpera barroca en cinc actes, precedida per un pròleg al·legòric, amb música de Jean-Philippe Rameau i llibret en francès de Simon-Joseph Pellegrin, basat en la tragèdia Phèdre de Racine. És la primera òpera de Rameau, que es va estrenar amb gran controvèrsia a l'Académie Royale de Musique de París l'1 d'octubre de 1733. L'òpera assumeix la forma tradicional d'una tragédie en musique, pràcticament l'únic que els primers públics van trobar convencional.
  • Period: to

    J. Haydn

    Joseph Haydn. És un dels màxims representants del període clàssic, a més de ser conegut com el pare de la simfonia i el pare del quartet de corda gràcies a les seves importants contribucions a tots dos gèneres. També va contribuir al desenvolupament instrumental del trio amb piano i en l'evolució de la forma sonata.
  • Period: to

    El Messies de Händel

    El Messies HWV 56. És un oratori compost per Georg Friedrich Händel en 1741. Mentre que en els altres oratoris de Händel pot reconèixer una marcada influència italiana, la música d'El Messies s'arrela en les antigues passions i cantates alemanyes.
  • Period: to

    Escola de Manheim

    Va sorgir a Alemanya un estil simfònic caracteritzat pel vincle entre els instruments i el desenvolupament dels temes, en oposició al baix xifrat utilitzat fins aquell moment. Un precedent important van ser els trios de orquestra de Johann Stamitz. I va ser el director de l'orquestra d'una ciutat que es va fer reconeguda al continent per la seva innovació de la dinàmica, que distancien aquest estil del contrast tradicional del concerto grosso i altres formes del barroc.
  • Period: to

    Música del Clasicisme

    En la música occidental, el classicisme musical correspon aproximadament a la música composta entre a els anys 1750 i el 1820, amb superposicions considerables. Extrems amb la música dels periodes précédent, el barroc musical, i posterior, el romanticisme musical.
  • Period: to

    Wolfang Amadeus Mozart

    Va ser un compositor i pianista austríac, mestre del Classicisme, considerat com un dels músics més influents i destacats de la història. L'obra mozartiana abasta tots els gèneres musicals de la seva època i inclou més de sis-centes creacions, majoritàriament reconegudes com a obres mestres de la música simfònica, concertant, de cambra, per a piano, operística i coral, aconseguint una popularitat i difusió internacional.
  • Period: to

    Empinsamer stil

    En alemany significa "estil expressiu" i caracteritzava la música instrumental de mitjans del segle XVIII. Aquest estil és reconegut per l'enorme llibertat i el caprici de la seva harmonia, melodia i ritme, que encara denota l'estil galant del rococó.
  • Period: to

    Classicisme primerenc

    A finals del 1750 sorgiren centres de l'nou estil a Itàlia, Viena, Mannheim i París; és van compondre gran quantitat de Simfonies i hi havia Conjunts instrumentals associats a teatres. L'òpera era present a la Majoria d'esdeveniments musicals, amb concerts i Simfonies. Aquestes formes instrumentals s'aniran desenvolupant durante el classicisme primerenc Fins a convertir-se en obres independents.
  • Period: to

    El Lied o Lieder

    És un terme utilitzat en la història de la música clàssica per fer referència a una cançó lírica breu la lletra és un poema al qual ha posat música i escrita per a veu solista i acompanyament, generalment de piano. Es tracta d'una forma musical típica dels països germànics i pròpia del Romanticisme.
  • Period: to

    Beethoven

    Ludwig van Beethoven1 (Bonn, Alemanya, 16 de desembre de 17702 -Viena 26 de març de 1827) va ser un compositor, director d'orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical abasta, cronològicament, des del Classicisme fins als inicis del Romanticisme musical. És considerat com un dels compositors més preclars i importants de la història de la música i el seu llegat ha influït de manera decisiva en l'evolució posterior d'aquest art.
  • Period: to

    Classicisme mitjà

    I trobem un pas més en l'assoliment de este estil el seu Opus 33, uns Quartets de corda que datin de l'any 1781, on els papers melòdics i Harmonics no és troben assignats a un sol instrument, sinó que estan repartides entre ells. La música flueix suaument i sense grans interrupcions. El llegat de Haydn a la música és una manera de compondre, que alhora és corresponia amb l'estètica del nou estil.
  • Period: to

    E. T. A. Hoffmann

    Va ser un escriptor, jurista, dibuixant i caricaturista, pintor, cantant (tenor) i compositor musical prussià, que va participar activament en el moviment romàntic de la literatura alemanya. Va dir que els tres compositors romàntics per excelencia eren Haydn, Mozart i Beethoven. Un dels corrents internes més importants del classicisme és el rol del cromatisme i l'ambigüitat harmònica.
  • Period: to

    Romanticisme

    El romanticisme musical és un període de la música acadèmica que va ser precedit pel Classicisme i seguit pel Impressionisme.
    Intentava expressar emocions.
  • Period: to

    Classicisme Tardà

    La població havia viscut canvis molt importants: hi havia hagut un increment espectacular en les publicacions a nivell internacional, és començaven a formar els primeres Societats musicals, la notació s'havia tornat molt més s'especifica que en el barroc, més descriptiva, i l'estructura de les obres va experimentar canvis importants.
  • Period: to

    Rèquiem de Mozart

    La Missa de Rèquiem en re menor, K. 626, és una missa de Wolfgang Amadeus Mozart, basada en els textos llatins per al rèquiem. Composta quan estava amb les ultimes hores de vida.
  • Period: to

    Schubert

    Va ser un compositor austríac, considerat l'introductor del romanticisme musical i la forma breu característica però, alhora, també continuador de la sonata clàssica seguint el model de Ludwig van Beethoven. Va ser un gran compositor de lieder (breus composicions per a veu i piano, antecessor de la cançó moderna), així com de música per a piano, de cambra i orquestral
  • Period: to

    Romanticisme primerenc

    Beethoven era la figura que va servir com a pont entre les dues èpoques.

    Surgeixen les primeres manifestacions convinant innovació i continuitat amb el Classicisme. En aquesta etapa Schubert consegueix la expresió plena del lirisme romàntic en les seves peces per piano en els lieder.
    El lied és un tipus de composició breu en alemany per a veu i piano.
  • Period: to

    Joseph Lanner

    Compositor austríac de peces ballables, és recordat com un dels primers a reformar el vals, fent-lo passar d'una simple dansa popular en un gènere que l'alta societat va poder gaudir. Va ser tan famós com el seu amic i rival musical Johann Strauss.
  • Period: to

    Berlioz

    Louis-Hector Berlioz. Compositor francès, millor conegut per la seva Symphonie fantastique i el seu Gran messe donis morts (Requiem). Les seves contribucions a la conformació de l'orquestra moderna van ser significatives, gràcies al seu Treatise on Instrumentation. Va arribar a utilitzar fins a 1,000 músics en diversos concerts que va dirigir.
  • Period: to

    Richard Strauss

    Aquest compositor del romanticisme austríac va ser famós pels seus valsos, que va popularitzar al costat de Joseph Lanner. Va asseure les bases que usarien els seus fills per continuar amb la seva dinastia musical. La seva obra més reconeguda és la Marxa Radetzky, nomenada en honor a Joseph Radetzky von Radetz.
  • Period: to

    Glinka

    Mikhaïl Ivànovitx Glinka. Va ser un compositor rus, considerat el pare del nacionalisme musical rus.
    Glinka va ser el primer de recollir l’extens i variat folklore rus, amb el qual va produir les seves obres. Aquesta manera d’escriure a partir del folklore influirà en els músics posteriors, especialment en el GRUP DEL CINC, que suposen la línia més pura del nacionalisme, i que construiran un llenguatge musical molt ric.
  • Period: to

    Fanny Mendelssohn Hensel

    Aquesta compositora i pianista alemanya, germana de Felix Mendhelsson, va compondre més de 460 obres. Entre les seves composicions destaquen un trio per a piano i diversos llibres de sol per a piano i cants. Moltes de les seves obres van ser publicades sota el nom del seu germà, dins les seves Opus vuitè i novè.
  • Period: to

    Felix Mendelssohn

    Compositor, pianista, organista i director d'orquestra alemany, pertanyent al romanticisme d'hora. Nét del filòsof Moses Mendelssohn, va néixer dins d'una prominent família jueva. Va gaudir de gran èxit a Alemanya, on va reviure l'interès per la música de Johann Sebastian Bach. Va escriure simfonies, concerts i oratoris diversos.
  • Period: to

    Chopin

    Fryderyk Franciszek Chopin Nascut a Polònia, aquest virtuós pianista i compositor va escriure bàsicament obres per a piano, tot i que entre les seves obres també s'inclouen algunes peces de cambra. El seu estil al teclat és altament individual i en moltes peces, molt demandant tècnicament. Va ser una de les primeres "superestrelles" de la música romàntica.
  • Period: to

    Schumann

    Robert Schumann Compositor alemany i influent crític musical. Va abandonar els seus estudis en lleis per perseguir una carrera com a pianista. Després d'una lesió a la mà, va enfocar els seus esforços en la composició. Les seves composicions es van centrar en el piano, principalment. Va patir d'un desordre mental que li va causar seriosa depressió, el que va acabar per postrarlo en un hospital psiquiàtric.
  • Period: to

    Liszt

    Franz Joseph Liszt Prolífic compositor hongarès, pianista virtuós, director d'orquestra, mestre de música, arranjador, organista, filantrop i escriptor. La seva prodigiosa habilitat al piano va ser llegendària. Fungió com a promotor i amic de múltiples músics i autors de la seva era, com Chopin, Wagner, Berlioz, Schumann i Grieg. Com a compositor, va ser un dels representants més prominents de la Nova Escola Alemanya. Va ser el creador del poema simfònic com a gènere.
  • Period: to

    Wagner

    Richard Wagner Aquest compositor alemany, director teatral i director d'orquestra és més conegut per les seves òperes. Com molts compositors del gènere, Wagner componia tant el llibret com la música de les seves obres. Un exemple, la seva òpera L'Anell dels Nibelungs va consistir de quatre parts. La seva música ha estat utilitzada freqüentment en pel·lícules, com és el cas de les cintes Apocalypse Now (Coppola), Excalibur (Boorman) i Malenconia (von Trier).
  • Period: to

    Verdi

    Giuseppe Verdi Compositor d'òpera italià. Va participar en moviments d'unificació italians. La seva visió política va estar present en moltes de les seves obres, com és el cas de la seva òpera Nabucco. Va aconseguir la cúspide del seu èxit amb l'òpera Aida i, no obstant això, va continuar sorprenent amb obres mestres com Requiem, Otello i Faltaff. Les seves obres mantenen una gran popularitat, sobretot les del seu període "mitjà", com Rigoletto, Il Trovatore i La traviata.
  • Period: to

    Clara Wieck Schumann

    Intèrpret i compositora alemanya, considerada una de les pianistes més destacades de l'era del romanticisme. Va mantenir una constant influència durant els seus 61 anys de carrera. El seu espòs va ser el compositor Robert Schumann. Junts, els Schumann van impulsar a Johannes Brahms, interpretant Clara algunes de les seves primeres composicions.
  • Period: to

    Piano-forte

    Els fortepiano són uns instruments musicals de corda percudida amb teclat, instrument intermedi entre el clavicordi i el piano del segle XIX. Segons alguns autors, cal distingir el fortepiano del seu successor el piano-forte.
  • Period: to

    Bedrich Smetana

    Compositor txec, pioner del desenvolupament d'un estil musical que es va identificar de manera molt pròxima a les aspiracions independentistes del seu país. Se'l considera, per tant, el pare de la música txeca. El seu talent nat per a la composició va fer que publiqués la seva primera obra a l'edat de 6 anys. Una de les seves obres més famoses és l'òpera La núvia venuda.
  • Period: to

    Anton Bruckner

    Va ser un compositor i organista austríac. L'obra d'Anton Bruckner es concentra primordialment en obres simfòniques i música religiosa. Durant la seva vida també va destacar en les seves interpretacions i improvisacions amb òrgan, la majoria de les quals no van ser transcrites i, per tant, no s'han conservat. Marca l'inici del Post romanticisme
  • Period: to

    Romantcisme mitjà

    El moviment romàntic es va expandir per tota Europa i París es converteix en el centre de cultura musical més important. És la época del virtuosisme instrumental amb autors com Liszt (piano) o Paganini (violí). Surgeixen noves formes de música compositivas com la Música Programàtica o descriptiva.
  • Period: to

    Brahms

    Johannes Brahms Nascut a Hamburg, aquest compositor i pianista alemany va passar la major part de la seva carrera professional a Viena. La seva reputació i estatus com a compositor és tal que en ocasions se li s'agrupa al costat de Bach i Beethoven com un dels "3 Bs" de la música del romanticisme. Va compondre per a orquestra simfònica, grups de cambra, piano, orgue, veu i cor. Moltes de les seves obres són ja estàndards del repertori de concerts.
  • Period: to

    Postromanticisme

    El postromanticismo és un moviment cultural, estètic i intel·lectual que neix després i a partir del romanticisme, durant la segona meitat del segle XIX. Va tenir la seva màxima esplendor a França. Es va expressar sobretot en les arts literàries i musicals.
  • Period: to

    Bizet

    Georges Bizet Compositor francès, millor conegut per les seves òperes en una cursa que va ser truncada aviat per la seva mort. Va aconseguir diversos èxits abans de la seva obra final, Carmen, que s'ha convertit en una de les més populars i interpretades freqüentment dins el repertori operístic complet.
  • Period: to

    Tchaikovsky

    Pyotr Il’yich Tchaikovsky Compositor rus, pertanyent al moviment del romanticisme tardà. Diverses de les seves obres es troba entre les peces més populars del repertori de la música clàssica. Va ser el primer compositor rus el treball va destacar a nivell internacional, el que el va dur a presentar-se com a director d'orquestra convidat a Europa i fins i tot els Estats Units.
  • Period: to

    Antonin Dvorák

    Després Smetana, Dvorák va ser el segon compositor txec en guanyar notorietat internacional. Seguint el camí del pioner Smetana, va desenvolupar la seva obra freqüentment utilitzant aspectes de la música folklòrica de Moràvia i la seva natal Bohèmia. Va ser un destacat violinista des de la seva infància. Va escriure nou òperes, la majoria sota un esperit nacionalista txec, sent la més popular Rusalka.
  • Period: to

    Grieg

    Edvard Hagerup Grieg. Va ser un compositor i pianista noruec, considerat un dels principals representants del romanticisme musical. L'adaptació de temes i cançons del folklore noruec que Grieg realitza en les seves obres és típica d'aquest moviment artístic.
  • Period: to

    Gabriel Fauré

    Gabriel Urbain Fauré. Va ser un compositor, pedagog, organista i pianista francès. Fauré és considerat un dels compositors francesos més destacats de la seva generació i el seu estil musical va influir a molts compositors del segle XX. Entre les seves obres més conegudes destaquen la Pavana, el Rèquiem, els nocturns per a piano i les cançons «Après 1 rêve» i «Clair de lune».
  • Period: to

    Romanticisme tardà

    Els grans operistes de l'època, Wagner i Verdi, escriuen les seves millors obres. També apareixen les noves corrents: el Post- romanticísme i el Nacionalisme.
  • Period: to

    Primer Nacionalisme

    Música inspirada en el folklore. Apareixen tres grans escoles: la russa, la bohèmia i l’escandinava.
  • Period: to

    Giacomo Puccini

    Va ser un compositor italià d'òpera, considerat entre els més grans, de fins del segle XIX i principis del XX. Va ser un visionari, creant els conceptes de música que van a regir al cinema durant el segle XX. Per a ell, l'ús de passatges modals o recursos politonals i la tonalitat o l'atonalitat eren qüestions d'efecte que estaven definides per les necessitats dramàtiques de l'obra.
  • Period: to

    Gustav Mahler

    Compositor austríac, un dels directors d'orquestra més destacats de la seva generació. Com a compositor, fungió com a pont entre la tradició austro-alemanya del segle XIX i el modernisme de principis del segle XX. La seva música va ser vetada durant l'era Nazi, encara que va ressorgir després de la segona guerra en ser rescatada per una nova generació d'escoltes.
  • Period: to

    Albeniz

    Isaac Manuel Francisco Albéniz i Pascual. Va ser un cèlebre compositor i pianista espanyol, deixeble de Felip Pedrell. Sent un virtuós compositor de piano, Isaac Albéniz també va compondre música per a altres instruments. Va dedicar més d'una dècada de les seves gairebé quaranta-nou anys de vida a escriure temes per a teatre, -com per exemple, el seu més reeixit treball operístic, Pepita Jiménez també es va dedicar a interpretar concerts o a la gravació de la seva òpera Merlín
  • Period: to

    Impresionisme Musical

    La música impressionista és la tendència musical que va sorgir a França a finals del segle XIX. El nom Impressionisme ja es feia servir abans per denominar a la pintura dels anys 1860 - 1870, ja que les característiques de les dues arts eren molt similars. Els dos únics autors als quals podem anomenar impressionistes en aquella època són Claude Debussy i Déodat de Séverac.
  • Period: to

    Gòspel

    El gòspel (de l'anglès gospel: evangeli) és un estil musical d'origen religiós originat al començament del segle xx als Estats Units entre la població afroamericana, que es caracteritza per polifonies i síncopes. El mot anglès és una evolució de godspell, que es pot interpretar com a bona història, bona notícia (de good spell, que lliga amb l'etimologia clàssica del mot evangeli) o com a història, notícia de Déu (de God spell).
  • Period: to

    Claude Debussy

    Va ser un compositor francès i, al costat de Maurice Ravel, una de les més prominents figures associades amb l'impressionisme musical. Va ser nomenat Cavaller de la Legió d'Honor en 1903. La seva música és notable pel seu contingut sensorial i l'ús freqüent de tonalitats no tradicionals. L'estil literari prominent a França durant el període en què va desenvolupar la seva obra és anomenat Simbolisme.
  • Period: to

    Jean Sibelius

    Jean Sibelius. Va ser un compositor i violinista finlandès de finals del Romanticisme i començaments del Modernisme. És àmpliament reconegut com el millor compositor del seu país i, a través de la seva música, sovint se li atribueix haver ajudat a Finlàndia a desenvolupar una identitat nacional durant la seva lluita per la independència de Rússia.
  • Period: to

    Amy Beach

    Pianista i compositora americana, va ser la primera compositora d'origen nord-americà que va destacar en el món de la música artística. Com a pianista, va ser molt reconeguda en concerts que va presentar als Estats Units i Alemanya. Va escriure la Simfonia Gaèlica i el Concert per a Piano en Do menor. Va ser a més una intel·lectual musical que va escriure per a diaris, revistes i altres publicacions.
  • Period: to

    Granados

    Enric Granados Campiña. Va ser un compositor i pianista espanyol, relacionat amb l'escola de Felip Pedrell. És conegut per la seva obra pianística, especialment per la suite Goyescas (1911), en què va basar també l'òpera omonima.
  • Period: to

    Scott Joplin

    Scott Joplin, va ser un compositor i pianista afroamericà nord-americà, una de les figures més importants en el desenvolupament del ragtime clàssic , per al qual desitjava un estatus similar al de la música seriosa provinent d'Europa i la possibilitat d'admetre composicions extenses com òperes i simfonies.
  • Period: to

    Alexander Scriabin

    Alexander Nikolayevich Scriabin. Va ser un compositor i pianista rus, considerat un dels majors exponents del postromanticismo i l'atonalisme lliure. Va ser un dels compositors més innovadors de la història de la música.
  • Period: to

    Serguéi Rajmáninov

    Serguei Vasílievich Rajmáninovnota. Va ser un compositor, pianista i director d'orquestra rus, un dels últims grans compositors romàntics de música clàssica europea i considerat un dels pianistes més influents del segle XX.
  • Period: to

    Schönberg

    Arnold Schönberg. Va ser un compositor, teòric musical i pintor austríac d'origen jueu. És reconegut com un dels primers compositors en endinsar-se en la composició atonal, i especialment per la creació de la tècnica del dodecafonisme basada en sèries de dotze notes, obrint la porta al posterior desenvolupament del serialisme de la segona meitat del s. XX. A més, va ser el líder de l'anomenada Segona Escola de Viena.
  • Period: to

    Dodecafonisme Musical

    El dodecafonisme o música dodecafònica, que significa música de dotze ton, és una forma de música atonal, amb una tècnica de composició en la qual les dotze notes de l'escala cromàtica són tractades com a equivalents, és a dir, subjectes a una relació ordenada que (a diferència del sistema major-menor de la tonalitat) no estableix jerarquia entre les notes.
  • Period: to

    Maurice Ravel

    Compositor francès que, juntament amb el seu compatriota Debussy és associat amb l'impressionisme, encara que tots dos compositors van rebutjar el terme en el seu moment. En la dècada de 1920 i 1930 va ser considerat com el músic francès viu més excel·lent.
  • Period: to

    Falla

    Manuel María dels Dolors Falla i Matheu. Va ser un compositor espanyol. Representant del nacionalisme musical, és un dels compositors espanyols més importants de la primera meitat del segle XX, al costat de Isaac Albéniz, Enric Granados, Joaquín Turina i Joaquín Rodrigo.
  • Period: to

    Ígor Stravinski

    Ígor Fiódorovich Stravinski. va ser un compositor i director d'orquestra rus, va ser un dels músics més importants i transcendents del segle XX. En el seu present va compondre una gran quantitat d'obres clàssiques abordant diversos estils com el primitivisme, el neoclassicisme i el serialisme, però és conegut mundialment sobretot per tres obres d'un dels seus períodes inicials -l'anomenat període rus-: L'ocell de foc, (1910), Petrushka (1911) i la consagració de la primavera (1913).
  • Period: to

    Jelly Roll Morton

    Va ser un pianista, es va presentar a si mateix com l'inventor del jazz en una carta enviada a la revista Down Beat, en 1938.
  • Period: to

    Ragtime

    En l'últim terç del segle XIX, ia causa d'una sèrie de factors de tipus social i econòmic molt similars als que donarien lloc al naixement del jazz a Nova Orleans, es va desenvolupar a la ciutat de San Luis, Missouri, un estil musical, usualment considerat com pianístic, que es va conèixer com jig piano style i, més tard, a partir de 1879, ragtime, és a dir, ritme trencat o sincopat.
  • Period: to

    Bessie Smith

    Bessie Smith, fou una cantant de blues. Fou la millor intèrpret de blues del seu temps i una de les primeres figures de tota la història del vertader jazz. Els seus majors èxits, els va tenir en la dècada de 1920 a 1930, en què no tingué competència possible.
  • Period: to

    Paul Hindemith

    Paul Hindemith, va ser un compositor, violinista, viola i musicòleg alemany. Hindemith està considerat com un dels compositors més influents de la primera meitat del segle XX; seva aportació creadora abasta des de l'expressionisme fins el neoclassicisme, i el seu enorme catàleg comprèn tots els gèneres musicals. Aliè i contrari a l'esperit del romanticisme i el culte a la genialitat, Hindemith reivindica l'artesania i la pràctica musical: "És millor fer música que escoltar-la"
  • Period: to

    Léon Theremin

    Léon Theremin, va ser un inventor jueu rus. És molt famós per la invenció del theremín, un dels primers instruments musicals electrònics. Theremin va néixer a Sant Petersburg. La seva invenció en 1919 del theremín (també anomenat el thereminvox) va arribar en un moment en què una jove Unió Soviètica estava enmig de la Guerra Civil Russa.
  • Period: to

    George Gershwin

    Va ser un compositor nord-americà. Gershwin va escriure la major part de la seva música vocal i per a l'escena en col·laboració amb el seu germà gran, l'escriptor Ira Gershwin. Va compondre música per a espectacles musicals de Broadway i per a sales de concert. A Europa és més conegut per la seva faceta com a compositor de música simfònica i per la seva òpera Porgy and Bess.
  • Period: to

    Duke Ellington

    Edward Kennedy "Duke" Ellington, més conegut com a Duke Ellington fou un compositor, director d'orquestra i pianista estatunidenc de jazz. És considerat un dels més importants i influents compositors de jazz de la història, al costat de Louis Armstrong i Charlie Parker. El seu biògraf, Derek Jewell, afirma que Ellington va poder arribar a escriure unes 2.000 peces musicals durant tota la seva vida.
  • Period: to

    Segon Nacionalisme

    Més que la inspiració directa en la música popular, se cerca la seva essència. Pertanyen a aquest nacionalisme l’escola hongaresa i l’espanyola.
  • Period: to

    JAZZ

    El jazz és un estil musical nascut a Nova Orleans (Louisiana, Estats Units d'Amèrica) a principis de la dècada del 1900, on es barreja una rítmica pròpia dels afroamericans dels Estats Units (blues, principalment, però també les work songs, el ragtime, les cançons dels "Minstrels") amb una instrumentació i una tímbrica genuïnes de les bandes de carrer (trompeta, corneta, clarinet, trombó, tuba, baix, bombo i platerets)
  • Period: to

    Louis Armstrong

    Louis Daniel Armstrong, també conegut com Satchmo o Pops, va ser un trompetista i cantant nord-americà de jazz. Es tracta d'una de les figures més carismàtiques i innovadores de la història del jazz i, probablement, el seu músic més popular. Gràcies a les seves habilitats musicals i al seu brillant personalitat, va transformar el jazz des de la seva condició inicial de música de ball, en una forma d'art popular.
  • Period: to

    Count Basie

    Count Basie, fou director de big band i pianista estatunidenc de jazz. Es tracta d'un dels músics de jazz més populars de la història, vinculat, pràcticament durant cinquanta anys, a la direcció d'una big band d'important influència en determinats registres estilístics del jazz associats principalment al swing i al seu corrent més tradicional
  • Period: to

    Glenn Miller

    Alton Glenn Miller, fou un músic de jazz estatunidenc de l'era del swing. Una de les seves cançons més conegudes, i probablement la més coneguda del gènere, fou In the Mood, traduïda sovint com "En forma" o "De bon humor".
  • Period: to

    Xostakòvitx

    Dmitrievich Xostakòvitx. Va ser un compositor rus, considerat per molts com un dels compositors més importants del segle XX. Xostakòvitx va viure durant el període soviètic i es va fer famós en els anys inicials de la Unió Soviètica, amb obres com la Simfonia Núm 1 o l'òpera El nas, que combinaven amb gran originalitat la tradició russa i els corrents modernistes procedents d'occident.
  • Period: to

    Olivier Messiaen

    Olivier Messiaen, va ser un compositor, organista i ornitòleg francès. La música de Messiaen és rítmicament complexa (ell estava interessat en els ritmes de l'antiga Grècia i d'orígens hindús), i es basa harmònica i melòdicament en les maneres de transposició limitada, que van ser una innovació pròpia de Messiaen. Moltes de les seves composicions representen el que ell va anomenar «els aspectes meravellosos de la fe», mostrant la seva indestructible catolicisme.
  • Period: to

    Benny Goodman

    Benjamin David Goodman, fou un clarinetista i director de jazz estatunidenc. Conegut com El rei del swing, és, juntament amb Glenn Miller i Count Basie, el màxim representant d'aquest estil de jazz. Director d'una de les big band més populars de la seva època, desenvolupà sobretot la varietat més suau del gènere, la de les sweet bands, i fou l'iniciador de la coneguda era del swing. Una de les seves cançons més famoses és, per exemple, "Sing, sing, sing"
  • Period: to

    Pierre Schaeffer

    Pierre Henri Marie Schaeffer, És considerat el creador de la música concreta. És autor del llibre titulat Tractat dels objectes musicals, on exposa tota la seva teoria sobre aquest tipus de música. Va compondre diferents obres totes elles basades en la tècnica de la música concreta. D'entre elles cal destacar el seu Estudi per a locomotores.
  • Period: to

    Dixieland

    A poc de començar el segle XX, els blancs i criolls pobres del Delta del Mississipí van començar a interessar-se per l'Hot i la seva influència va produir algunes variacions en la forma de tocar de les bandes de Nova Orleans: es van desenvolupar més les improvisacions, es van agilitzar els tempos i es van buscar estructures rítmiques menys "africanes" .31 el nou estil era "menys expressiu, però amb més recursos tècnics", amb melodies més polides i harmonies "netes"
  • Period: to

    Bernard Herrmann

    Bernard Herrmann, va ser un compositor nord-americà especialitzat en el gènere cinematogràfic. Guardonat amb un premi de l'Acadèmia a la millor música de pel·lícula dramàtica pel seu treball, és principalment conegut per les seves col·laboracions amb Orson Welles (Ciutadà Kane, La guerra els mons) i amb Alfred Hitchcock, director amb el qual Herrmann recollirà la majoria dels seus grans èxits (Vertigo, The Man Who Knew Too Much, Psicosi).
  • Period: to

    John Cage

    John Milton Cage Jr., va ser un compositor, instrumentista, filòsof, teòric musical, poeta, artista, pintor, aficionat a la micologia i recol·lector de bolets nord-americà . Pioner de la música aleatòria, de la música electrònica i de l'ús no estàndard d'instruments musicals, Cage va ser una de les figures principals de l'avant garde de postguerra. Els crítics l'han aplaudit com un dels compositors nord-americans més influents del segle XX.
  • Period: to

    Billie Holiday

    Eleanora Fagan Gough (Baltimore, coneguda com a Billie Holiday i anomenada també Lady Day, va ser una cantant dels Estats Units de jazz. Juntament amb Sarah Vaughan i Ella Fitzgerald, és considerada una de les veus femenines més importants i influents del jazz.
  • Period: to

    Dizzy Gillespie

    Dizzy Gillespie fou un trompetista, cantant i compositor estatunidenc de jazz. Gillespie, amb Charlie Parker, va ser una de les figures més rellevants en el desenvolupament del bebop, jazz llatí i del jazz modern. En els seus primers anys com a instrumentista va treballar amb les grans bandes de Cab Calloway i Earl Fatha Hines, mentre que el 1945 va col·laborar amb el saxofonista Charlie Parker, amb qui va gravar alguns dels més revolucionaris temes de la història del jazz.
  • Period: to

    Ella Fitzgerald

    Ella Fitzgerald, també coneguda com a Lady Ella o The First Lady of Song (en català La primera dama de la cançó), fou una cantant nord-americana de jazz.
  • Period: to

    Thelonius Monk

    Thelonious Sphere Monk, fou un pianista de jazz i compositor nord-americà. Durant els anys quaranta, fou un dels elements clau en la creació del bebop, estil del qual tanmateix s'apartà per a elaborar un llenguatge d'una gran originalitat. Començà a enregistrar al final dels anys quaranta, amb Art Blakey, Milt Jackson, John Coltrane, Sonny Rollins, i Miles Davis, entre d'altres. I a partir del 1940 amb altres músics, entre ells, Pee Wee Russell (1944).
  • Period: to

    Neoclascisime Musical

    El neoclassicisme va ser un corrent de la música contemporània del segle XIX-XX que es va manifestar especialment en el període d'entreguerres, en les dècades 1920 i 1940. Les seves característiques són un retorn als grups instrumentals petits (de cambra) en lloc de la gran orquestra; ús de la tècnica del concerto grosso; èmfasi sobre les qualitats contrapuntístiques; i l'elusió de l'expressió "emocional" típica del romanticisme que va sorgir durant molts anys.
  • Period: to

    La Nova Simplicitat

    És una tendència musical que sorgeix a Alemanya a la segona meitat del segle XX. Els compositors que pertanyen a aquest corrent defugen la pràctica de l'experimentació i de la complexitat que caracteritza les obres de la majoria dels compositors d'avantguarda. No dubten, però, a incorporar elements nous juntament amb els tradicionals. Destaca en aquest moviment el compositor Bernard Herrmann, amb obres com "Escena d'amor".
  • Period: to

    Charlie Parker

    Charles Christopher Parker Jr. conegut per Charlie Parker, fou un saxofonista i compositor estatunidenc de jazz.
    Sobrenomenat Bird, és considerat com el millor saxofonista de la història, sent una de les figures claus en l'evolució del jazz i un dels seus artistes més llegendaris i admirats.
  • Period: to

    El jazz de Chicago i Nova York

    El tancament per les autoritats de Nova Orleans del barri de Storyville el 1917, va suposar un important contratemps per a la major part dels músics de jazz de la zona, ja que en aquest districte d'oci es concentraven gairebé tots els locals de música en vivo.. aquest fet va iniciar la gran migració dels músics de jazz cap a les ciutats del nord, i especialment cap a Chicago i Nova York.
  • Period: to

    Erroll Garner

    Erroll Garner, va ser un pianista nord-americà de jazz, estilísticament enquadrat en el swing i el bop. Tot i no saber llegir música, va ser un músic sofisticat i popular, que va mantenir el seu estil inalterat fins al final de la seva carrera.
  • Period: to

    György Ligeti

    György Sándor Ligeti, va ser un compositor hongarès d'origen jueu (que va residir a Àustria i després es va naturalitzar), considerat un dels més grans compositors del segle XX. No només és conegut en els cercles musicals clàssics, sinó també pel gran públic, sobretot gràcies al fet que el director de cinema Stanley Kubrick va usar les seves obres com a part de la banda sonora de diverses de les seves pel·lícules: 2001: Una odissea de l'espai , El resplandor..
  • Period: to

    Pierre Boulez

    Pierre Boulez, va ser un compositor, pedagog i director d'orquestra francès la influència en el terreny musical i intel·lectual contemporani ha estat notable.
  • Period: to

    Oscar Peterson

    Oscar Peterson (Mont-real 15 d'agost de 1925 - Mississauga, 23 d desembre de 2007) va ser un pianista canadenca de jazz.
    El seu estil, format durant els anys quaranta com en el cas d'altres pianistes com Erroll Garner i George Shearing, oscil·la entre el swing i el bop, i s'engloba dins de la tendència classicista o tradicional del jazz.
  • Period: to

    Max Mathews

    Max Vernon Mathews, va ser un pioner estatunidenc al món de la música generada per ordinador. Treballant en els Laboratoris Bell, va escriure el 1957, «MUSIC-N», el primer programa àmpliament utilitzat per a generació de so. Per a la resta del segle, va continuar com a líder a la recerca d'àudio digital, síntesi, i interacció persona-ordinador pel que fa a la interpretació musical.
  • Period: to

    Miles Davis

    Miles Dewey Davis, va ser un dels músics més influents i innovadors del segle XX. Trompetista, compositor i líder de banda, Davis va ser a primera línia de gairebé totes les evolucions que va fer el jazz després de la II Guerra mundial.
  • Period: to

    Chuck Berry

    Charles Edward Anderson Berry, va ser un compositor, intèrpret i guitarrista nord-americà. És considerat un dels músics més influents de la història del rock and roll, sent un dels pioners d'aquest gènere musical. Gràcies a cançons com "Maybellene" (1955), "Roll Over Beethoven" (1956), "Rock and Roll Music" (1957) i "Johnny B. Goode" (1958), Berry va redefinir els elements del rhythm and blues, creant les bases del rock and roll.
  • Period: to

    Karlheinz Stockhausen

    Karlheinz Stockhausen, va ser un compositor alemany àmpliament reconegut, tant per la crítica com per l'opinió musical més il·lustrada, com un dels compositors més destacats i polèmics de la música culta del segle XX. Per a molts, no només és una figura important, sinó que es tracta d'un dels majors visionaris de la música del segle XX. És conegut pels seus treballs de música contemporània i les seves innovacions en música electroacústica, música aleatòria i composició serial.
  • Period: to

    Música Concreta

    Cap a mitjans del segle XX sorgeix aquest corrent, que s'inspira en el Futurisme, ja que utilitza qualsevol so o soroll tret de la realitat. El compositor es llança al carrer gravadora en mà, recollint tots els sons que creu interessants; aquests sons posteriorment es manipulen en un laboratori musical (es tallen, es peguen, es modifiquen algunes de les seves qualitats ...) i es posen en una cinta magnetofònica. El resultat és una composició de música concreta.
  • Period: to

    Bill Evans

    Bill Evans, va ser un pianista i compositor nord-americà de jazz. La seva obra abasta el cool, el post-bop i la música modal. Està considerat com un dels pianistes de jazz més importants de la història. La seva influència es pot percebre en nombrosos pianistes com Brad Mehldau, Chick Corea, Keith Jarrett i Herbie Hancock.
  • Period: to

    La era del swing

    A Nova York s'estava desenvolupant una nova forma de fer jazz, que es va consolidar sobretot com a resultat de la migració massiva de músics de Chicago cap a la "ciutat dels gratacels", les bandes de Fletcher Henderson, Duke Ellington, Jimmie Lunceford i Chick Webb, van ser les que van marcar el rumb d'aquest nou estil la principal característica va ser la formació de grans orquestres, les big bands.
  • Period: to

    Elvis Presley

    Elvis Aaron Presleynota, va ser un cantant i actor nord-americà, un dels més populars del segle XX. Es fa referència a ell com «el Rei del rock and roll» «el Rei» o simplement Elvis.
  • Period: to

    Música Digital

    L'electrònica ha revolucionat el món de la música, amb l'aparició de nous sons, noves maneres de manipular-los i nous estils musicals. El Theremin va ser un dels primers instruments musicals electrònics. El va inventar, els anys 20, el físic i alhora músic rus Lev Termen. Consta de dues antenes a través de les quals s'emeten dos camps electromagnètics. L'aproximació de les mans produeix variacions d'aquests camps i, com a resultat, uns sons audibles.
  • Period: to

    Bebop

    El bebop (o bop) és un estil de jazz caracteritzat per tempos ràpids i una improvisació basada més en l'estructura harmònica que no en la melodia. Va ser desenvolupat a principis i a mitjans dels anys quaranta del segle XX. El hard bop n'és una evolució posterior, que combina el bebop amb el blues i el gospel. Els seus principals creadors foren, entre d'altres, Thelonius Monk, Charlie Parker, Max Roach i Dizzy Gillespie. Cronològicament, és posterior al swing i previ al cool jazz.
  • Period: to

    Rock and roll

    El rock and roll (també rock 'n' roll o rock & roll), en espanyol rock and roll. És un gènere musical de ritme marcat, derivat d'una barreja de diversos gèneres de música folklòrica nord-americà, (doo wop, rhythm and blues, hillbilly, blues, country i western són els més destacats) i popularitzat des de la dècada de 1950. El cantant més representatiu va ser Elvis Presley.
  • Period: to

    John Lennon

    John Winston Ono Lennon , va ser un músic multiinstrumentista i compositor britànic que va saltar a la fama com un dels membres fundadors de The Beatles, reconeguda com la banda més comercialment reeixida i críticament aclamada en la història de la música popular. Juntament amb Paul McCartney, va formar una de les parelles de compositors més reeixides del segle xx.
  • Period: to

    Jimi Hendrix

    Va ser un guitarrista, cantant i compositor nord-americà. Tot i que la seva carrera només va durar quatre anys, és considerat un dels guitarristes més influents de la història del rock i un dels músics més famosos del segle XX. El Saló de la Fama del Rock and Roll li descriu com «indiscutiblement el músic més gran de la història del rock»
  • Period: to

    Freddie Mercury

    Va ser un cantant, compositor i músic britànic d'origen parsi i indi, 4 conegut per haver estat el fundador i vocalista de la banda de rock Queen. Com a intèrpret, ha estat reconegut per la seva poderosa veu i extravagants posades en escena. Com a compositor, va escriure molts dels èxits de Queen, com ara Bohemian Rhapsody, Killer Queen, Somebody to Love, Do not Stop Em Now, Crazy Little Thing Called Love, Innuendo o We Are the Champions.
  • Period: to

    David Bowie

    David Robert Jones, va ser un músic i compositor britànic, que va exercir al seu torn d'actor, productor discogràfic i arranjador. Figura important de la música popular durant més de cinc dècades, Bowie és considerat un innovador, en particular pels seus treballs de la dècada de 1970 i per la seva peculiar veu, a més de la profunditat intel·lectual de la seva obra
  • Period: to

    Serialisme integral

    El serialisme integral, representa un pas més endavant del dodecafonisme, i va ser creat pel qual va ser deixeble d'Olivier Messiaen, Pierre Boulez, usant-ho per primera vegada en la seva obra "Estructures I.
  • Period: to

    Cool jazz

    El nou estil es derivava directament del bebop, però resultava una música més cerebral, que tenia com a principal objectiu l'establiment d'una atmosfera "calma" i "meditativa" . El cool jazz va resultar particularment popular entre músics blancs.l.
  • Period: to

    Pop rock

    Pop rock, és música rock amb un enfocament més suau i lleuger que recorda més a la música pop comercial. Originari de la dècada de 1950 com una alternativa al rock and roll, el pop rock inicial es va veure influenciat pel ritme, els arranjaments i l'estil del rock and roll, però va fer un major èmfasi en la composició professional de cançons i gravacions. Es pot veure com un camp de gènere, en lloc de dues categories diferents.
  • Period: to

    Música Electrònica

    Aquesta música es basava en l'enregistrament d'un conjunt de sons reals que es manipulaven; són sons que no existeixen en la realitat, que es creen, es processen i es graven electrònicament. Aquest tipus de música suprimeix totalment els intèrprets i les partitures. El laboratori musical és el centre de creació de l'artista. Aquí el compositor utilitza sintetitzadors i altres aparells electrònics per generar el so.
  • Period: to

    Michael Jackson

    Anomenat el «Rei del Pop». Les seves contribucions a la música, la dansa i la moda, juntament amb la seva vida personal publicitada el va convertir en una figura mundial en la cultura popular durant més de quatre dècades. Diversos autors ho reconeixen com l'estrella de música pop més reeixida al mon. No obstant això, la seva música va incloure una àmplia accepció de subgèneres com el rhythm & blues (soul i funk), rock, disc, hip hop i electrònica.
  • Period: to

    Free jazz y post-bop

    El bop va evolucionar molt ràpidament durant la dècada dels cinquanta i alguns músics (George Russell o Charles Mingus entre ells) van desenvolupar, a partir dels conceptes d'intuïció i digressió que havia anunciat la música de Lennie Tristano, formulacions similars a les que ja es havien donat a la música clàssica en els anys vint, amb la irrupció, per exemple, de la atonalitat al jazz dels anys seixanta.
  • Period: to

    The Beatles

    The Beatles va ser una banda de pop / rock anglesa activa durant la dècada de 1960, i reconeguda com la més reeixida comercialment i la més lloada per la crítica a la història de la música popular.Va estar constituïda des de 1962 per John Lennon (guitarra rítmica, vocalista), Paul McCartney (baix, vocalista), George Harrison (guitarra solista, vocalista) i Ringo Starr (bateria, vocalista).
  • Period: to

    Hard rock

    El hard rock, de vegades també anomenat rock dur, és un vagament definit subgènere de la música rock sorgit dels moviments del garatge, blues i rock psicodèlic a partir de la segona meitat de la dècada dels seixanta del segle XX.
  • Period: to

    Rock psicodélic

    El rock psicodèlic és un estil de música rock que està inspirat o influenciat per la cultura psicodèlica i intenta replicar i potenciar les experiències amb drogues psicodèliques que alteren la ment, la més notable sent el LSD. Sovint utilitza nous efectes i tècniques d'enregistrament i s'inspira en fonts com els ragas i pedals de la música índia.
  • Period: to

    Rock progresiu

    El rock progressiu, també conegut com prog rock o prog, és un subgénero de la música rock, que es va originar al Regne Unit, amb posterior desenvolupament a Alemanya, Espanya, Itàlia i França, durant mitjans i finals dels anys 60 i 70. es va desenvolupar a partir del rock psicodèlic i es va originar, de la mateixa manera que l'art rock, com un intent de donar més pes i credibilitat artística a la música rock.
  • Period: to

    The Rolling Stones

    The Rolling Stones és una banda britànica de rock originària de Londres. La banda es va fundar a l'abril de 19622 per Brian Jones, Mick Jagger, Keith Richards, Bill Wyman, Ian Stewart i Charlie Watts.
  • Period: to

    Michel Petrucciani

    Vva ser un pianista i compositor de jazz francès. Va viure afectat d'una gravíssima malaltia òssia anomenada osteogènesi imperfecta, pel que tot just arribava al metre d'alçada. Dotat d'una extraordinària tècnica, el seu estil fluctuava entre una atmosfera intimista i romàntica, pròpia de l'escola de Bill Evans, del qual era un fervent admirador, i una altra amb un gran ús del ritme que combinava la subtilesa del lirisme i la potència d'un atac percussiu.
  • Period: to

    Música Aleatòria

    Moviment que sorgeix durant els anys 60 i que reacciona contra el Serialisme, tractant d'introduir en la música una major llibertat compositiva. Es tracta d'una música indeterminada, en funció de l'atzar i de la llibertat de qui la interpreta. El compositor no escriu una obra acabada i tancada, sinó que confia en la creació i independència del músic per fer de cada audició una obra única i irrepetible.
  • Period: to

    Led Zeppelin

    Led Zeppelin va ser un grup britànic de hard rock fundat el 1968 pel guitarrista Jimmy Page, a l'incloure en la seva formació a John Paul Jones com a baixista i teclista, al vocalista Robert Plant i John Bonham a la bateria ( que havia coincidit amb Plant en The Band of Joy).
    Led Zeppelin va presentar elements d'un ampli espectre d'influències, com el blues, el rock and roll, el soul, la música celta, la música índia, el folk, i fins i tot el country.
  • Period: to

    Minimalisme

    Es coneix també amb el nom de Música Repetitiva, i neix als EUA a principis dels anys 70. Aquest tipus de música es basa en la creació de senzills elements melòdics, que es transformen mínima i insistentment al llarg del seu desenvolupament. El principal representant d'aquesta tendència és Michael Nyman, que crea una obra minimalista que més tard formarà part de la banda sonora de la pel·lícula "El piano".
  • Period: to

    El jazz de Nova Orleans

    A la ciutat de Nova Orleans, l'estil de la corneta o la trompeta portava el pes de la melodia, el clarinet tocava florides contramelodies i el trombó interpretava sons rítmics mentre feia sonar les notes fonamentals dels acords o una harmonia simple. Darrere d'aquest trio bàsic, la tuba o el contrabaix interpretaven la línia del baix, i la bateria l'acompanyament rítmic. L'exuberància i el volum eren més importants que la delicadesa: la improvisació se centrava en el so del conjunt
  • Period: to

    Jazz rock y jazz fusión

    La influència dels grups de rock que estaven experimentant amb el jazz a l'època(.... Colosseum, Caravan, Nucleus, Chicago i, tots ells, les diferents formacions de Frank Zappa), va acabar de perfilar un gènere que donaria lloc posteriorment a molts altres subestils, sent particularment evident en aspectes com la instrumentació de les noves bandes de jazz rock.
  • Period: to

    Heavy metal

    El heavy metal, o simplement metall, és un gènere musical que va néixer a mitjans dels anys seixanta i principis dels setanta al Regne Unit i als Estats Units , els orígens provenen del blues rock, hard rock i del rock psicodèlic. Es caracteritza principalment per les seves guitarres fortes i distorsionades, ritmes emfàtics, els sons del baix i la bateria són més densos del que és habitual i per veus generalment agudes
  • Period: to

    Punk

    El punk, també anomenat punk rock, és un gènere musical dins del rock que va emergir a mitjans dels anys 1970. Aquest gènere es caracteritza en la indústria musical per la seva actitud independent i contracultural. En els seus inicis, el punk era una música molt simple i crua, de vegades descurada: un tipus de rock senzill, amb melodies agressives de durades curtes, sons de guitarres amplificades poc controlats i sorollosos carregats de molta distorsió.
  • Period: to

    Queen

    Queen és una banda britànica de rock formada en 1970 a Londres pel cantant Freddie Mercury, el guitarrista Brian May, el bateria Roger Taylor i el baixista John Deacon. Si bé el grup ha presentat baixes de dos dels seus membres (Mercury, mort el 1991, i Deacon, retirat el 1997), els integrants restants, May i Taylor, continuen treballant sota el nom Queen, de manera que la banda encara és considerada activa
  • Period: to

    AC/DC

    AC / DC és un grup de hard rock format el 1973 a Sydney, Austràlia, pels germans d'origen escocès Malcolm i Angus Young.
  • Period: to

    Kiss

    És una banda nord-americana de rock formada a Nova York. Components: baixista Gene Simmons i el guitarrista Paul Stanley, als quals més tard s'unirien el bateria Peter Criss i el guitarrista Ace Frehley. Coneguts per la seva maquillatge facial i els seus extravagants vestits, el grup es va donar a conèixer al públic a mitjans dels anys 1970 gràcies a les seves actuacions en directe, a les que incloïen pirotècnia, flamarades, canons, bateries elevadors, guitarres amb fum i sang falsa.
  • Period: to

    New-age jazz

    El 1975 el guitarrista nord-americà William Ackerman havia encunyat el terme new age per definir un estil de música instrumental de tall atmosfèric, l'origen es podia rastrejar en les fronteres del jazz amb la música clàssica, el folk, i fins i tot amb la música psicodèlica, la electrònica i les filosofies orientals. La nova música, dirigida a un públic acomodat i urbà, era una música genuïnament blanca, el centre neuràlgic es situava a la Costa Oest dels Estats Unidos.
  • Period: to

    Glam rock

    El glam rock és un estil visual dins de gèneres musicals nascut a Gran Bretanya, l'apogeu va tenir lloc entre 1971 fins a la dècada dels 80. El seu nom és un apòcope de la paraula «glamour».
  • Period: to

    Blues

    El blues és un gènere musical vocal i instrumental basat en la utilització d'unes determinades notes (notes blues), l'ús de les progressions d'acords del blues, i d'un patró repetitiu que sol seguir una estructura de dotze compassos. El terme anglès, que vol dir literalment 'blaus', pren també la significació de 'tristesa'.
  • Period: to

    Grunge

    El grunge, de vegades conegut com a so de Seattle, és un subgènere del rock alternatiu influït pel punk, el hardcore punk, el noise rock, el hard rock i amb estructures properes al rock clásico. La primera companyia que va impulsar i va donar a conèixer el gènere va ser la discogràfica Sub Pop, donant suport a bandes que serien fonamentals en el desenvolupament del naixent gènere, com Nirvana, Green River o Soundgarden
  • Period: to

    Nirvana (banda)

    Nirvana va ser una banda de grunge nord-americà procedent de Aberdeen, Washington, Estats Units integrada pel vocalista i guitarrista Kurt Cobain i el baixista Krist Novoselic el 1987. Des de la seva formació, Nirvana va passar a través d'una sèrie de freqüents canvis de baterista fins que en 1990 es va unir definitivament el baterista Dave Grohl. Nirvana actualment és considerada com una de les bandes més importants i influents de l'era moderna.