LA MÚSICA I ELS SEUS ORIGENS

Timeline created by wearesix
In Music
  • 400

    Inici de la musica cristiana

    No tenim coneixement d'anteriors inicis de la musica, encara que existís musica anteriorment no en tenim cap manuscrit ja que la musica era de transmissio oral.Coneixem l'existencia del monjo Sant Agustí, al 354, qui va compondre el tractat "de musica" una de les primeres composicions que es conexen avui en dia.
  • 540

    Sant Gregori I ''EL GRAN''

    Sant Gregori I ''EL GRAN''
    Exemple de cant gregoriàÚltim Papa de Roma escollit abans de l'Edat mitjana(Sant Gregori I ''el gran'') va ordenar el cant eclesiastic, aquets cants ordenats s'anomenen cants gregorians.Fou un papa pràctic i emprenedor, gran administrador de la ciutat i l'Església, i va reformar els serveis públic i la litúrgia. En aquest camp, va introduir els rituals i els cants sagrats.
  • Jan 1, 800

    Invasió dels musulmans

    Invasió dels musulmans
    Els musulmans entren a la Peninsula i aixó fa que els joglars canviin molt els temes de les cançons, començen a apareixer guerres entre arabs, herois, noves aventures...Tot i aixó és un període de guerres i batalles.
  • Feb 23, 800

    Notació neumàtica

    Notació neumàtica
    Al segle IX es feia servir la notació neumàtica. Consistia en dibuixar uns neumes, signes, sobre les síl•labes del cant .Es feien servir només com a recordatori, per ajudar als cantors a apujar o abaixar el to de cant.
  • Jan 1, 900

    Guido d'Arezzo

    Guido d'Arezzo
    Va inventar el tetragrama (quatre línies); d'elles, una línia groga seria UT (posteriorment es va convertir en DO) i una línia vermella indicaria FA; això donaria origen més tard a la noció de les Clau.
    UT QUEANT LAXIS--> DO
    RESONARE FIBRIS--> RE
    MIRA GESTORUM-->MI
    FAMULI TUORUM-->FA
    SOLUE POLLUTI-->SOL
    LABII REATUM--> LA
    SANTE IOANNE-->Si
  • Jan 1, 900

    Guido d'Arezzo

    Guido d'Arezzo
    Al segle XI l repertori de cant a l'Església cobria ja cada festa del dia i cada esdeveniment de la litúrgia.Tot això calia encomanar-ho a la memòria dels cantors qui no tenien ajudes musicals, excepte algunes marques sobre el text que indicaven simplement quan la melodia pujava o baixava.
    Afortunadament un monjo benedicté anomenat Guido d'*Arezzo (Itàlia 990 - 1050) va trobar la solució. A partir de l'himne de les vespres de la festa de S. Juan Bautista va organitzar el sistema del tetragrama.
  • Jan 1, 1080

    Guillem IX D'Aquitania

    Guillem IX D'Aquitania
    Guillem IX d'Aquitània va ser fou un noble occità, considerat el primer trobador en llengua occitana, comandant de la croada de 1101, Duc d'Aquitània i comte de Poitiers era fill de Guillem VIII d'Aquitània i d'Hildegarda de Borgonya.Era un dels personatges més singulars del seu temps. Les seves possessions representaven mes del doble dels dominis reials.
  • Feb 23, 1100

    Música Civil: Joglars

    Música Civil: Joglars
    Els Joglars, componien música civil i eren els encarregats d'informar al poble de les aventures dels herois i cavallers de l’època. Transmetien la informació amb poemes i cants ja que la població era majoritàriament analfabeta.
  • Feb 1, 1252

    Alfons X el Savi

    Alfons X el Savi
    Va ser el rei de Castella durant molts anys i va realitzar un manuscrit on s'hi troben 400 melodies de lloança a la mare de Deu. Aquest manuscrit en galaicoportugues s'anomena "Les cantigues de Santa Maria". També V¡va realitzar una molt important labor contribuint a fixar la prosa de l'espanyol com a llengua d'ús habitual, tant en obres pròpies com en les quals van ser traduïdes del llatí. D'aquesta manera, els textos en àrab eren directament traduïts a l'espanyol, sense passar pel llatí.
  • Jan 1, 1300

    Llibre vermell de Montserrat

    Llibre vermell de Montserrat
    És un manuscrit enquadernat en vellut vermell on hi trobem una de les joies de la música medieval catalana : El Cançoner de Montserrat. En aquest llibre trobem les cançons i danses que els pelegrins cantaven i ballaven.
  • Feb 9, 1460

    Estils formes i téndencies Renaixentistes

    Estils formes i téndencies Renaixentistes
    Durant el segle XIV la polifonia, utilitzada ja des del segle XII, va evolucionar cap a una forma bastant més elaborada i amb un major nombre de veus o part independents
    La simplificació i la suavització de les veus, gran augment del rang vocal en la música en comparació al que tenien a l'edat mitjana, un rang estret obligava a un encreuament de les veus i a un contrast entre elles.
    Formes litúrgiques: misses i motets,madrigal espiritual i el laude.
  • Feb 23, 1500

    Tablatura

    Tablatura
    La tablatura era un sistema de notació usat per a instruments de corda polsada, s’usaba en el segle XVI, la primera vegda fou l’editor Petrucci.
    La tablatura consisteix en una série de linies que representen les cordes de l’intrument.
  • Feb 9, 1525

    Palestrina

    Palestrina
    PALESTRINA, Giovanni Perluigi. Va ser un compositor italia, un dels mes reconeguts del renaixement.De nen va formar part del cor de la iglesia romana. Cuan el obisp de la seva ciutat va pasar a ser papa, el nombrà mestre del cor del Vaticà per el seu gran talent.
    1525
  • Feb 9, 1532

    Orlando di Lasso

    Orlando di Lasso
    Orlando di Lasso (1532 - 1594) . Va ser un compositor franc-flamenco.es considerat el líder de l'escola romana, en la seva època. a més d'un dels més influents músics europeus al segle XVI.
  • Feb 9, 1560

    Giovanni Gabrieli

    Giovanni Gabrieli
    Giovanni Gabrieli(1560-1612).Va ser un compositor i organista. Un dels més influents músics de la seva época.Habia estudiat amb el seu oncle, Andrea Gabrieli. Seguint el seu exemple, durant diversos anys va treballar a Munic, a la cort del duc Albrecht V. Es va encarregar de recopilar i editar l'obra del seu oncle. Fruit d'aquests esforços és la publicació de la col · lecció Concerti el 1587 que es va transformar en font fonamental de la música veneciana.
  • May 15, 1567

    Claudio Giovani Monteverdi

    Claudio Giovani Monteverdi
    Claudio Giovanni Antonio(1567-1643) Va crear el drama liric i la opera al segle XVII. Es la figura mes important en la musica del renaixement i de principis del barroc.
  • Neix l'òpera

    Neix l'òpera
  • Violins Stradivarius

    Violins Stradivarius
    En l'època barroca aparegueren els violins Stradivarius i es perfeccionaren molt els instruments d'arc amb la innovació de l'arc planer.
  • Antonio Vivaldi

    Antonio Vivaldi
    Antonio Vivaldi (Venecia 1678 - 1741). És una de les figures mes importants de la història de la música. Era sobrenomenat *il *prete *rosso ("el capellà vermell"). Va compondre unes 770 obres, entre les quals s'expliquen 477 concerts i 46 òperes. Va crear el concert per a violins i *orquestra ''Les 4 Estacions''.
  • Jean-Philippe Rameau

    Jean-Philippe Rameau
    Jean-Philippe Rameau (1683-1764)
    va ser un compositor françés i professor de música francesa. Va reemplaçar a Jean-Baptiste Lully com el compositor dominant i va convertir-se en un dels grans compositors del romanticisme
  • El Classisisme, la música clàssica

    El Classisisme, la música clàssica
    La música clàssica(1750-1810) és menys complicada que la música barroca. Es posa l'èmfasi en la gràcia i la bellesa de la melodia i la forma; És polit i elegant en el carácter.
    Varietat de tonalitats, melodies, ritmes i dinàmiques (utilitzant crescendo ) amb freqüents canvis de caràcter i timbre, són alguns dels recursos més emprats en les peces d'aquesta època.La varietat i el contrast són els trets més característics del període clàssic.
  • Carl Philipp Emmanuel Bach

    Carl Philipp Emmanuel Bach
    Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788) va ser un compositor alemany.Está considerat un delsfundadors del estil clássic i un dels compositors més importants del periode galant, a part de ser el últim gran mestre del clau fins al s.XX.
  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

    Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
    MozartWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) va néixer a Salsburg, Austria i fou un compositor austríac de música clàssica. Probablement el músic més prodigiós, als 9 fou capaç de tocar la seva primera òpera. El seu repertori es molt extens amb 41 simfonies, 31 concerts, serenates, requiems, marxes, música de cambra... La seva mort prematura va suposar un cop molt fort ja que va ser un importantíssim compositor.
  • Partitura clàssica

    Partitura clàssica
    A partir d'aquest moment, apareix la partitura tal i com la coneixem avui dia, amb petites diferéncies.
  • Ludwig van Beethoven (1770-1827)

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Ludwig van Beethoven (1770-1827) fou un compositor, director d'orquestra i pianista alemany.Va néixer a Bonn, Alemanya fill d'una família humil. Fou considerat un dels més grans de la cultura occidental i gràcies a ell es passà del Classisisme al Romanticisme.
    La seva obra més representativa és la seva 9a simfonía
  • Ramon Carnicer i Batlle

    Ramon Carnicer i Batlle
    Ramon Carnicer i Batlle (1789 - 1855), va ser compositor d'òpera català, mestre de música i l'autor de l'himne nacional de Xile, tot i que mai va estar a Amèrica.
  • Franz Shubert

    Franz Shubert
    Franz Shubert ( 31 de gener de 1797 – 19 de novembre de 1828) va ser un compositor austríac, considerat introductor del Romanticisme musical, alhora, també continuador de la sonata clàssica. Va ser un gran compositor de música per a piano, i d'orquestra. Va ser un gran pianista .
  • Robert Schumann

    Robert Schumann
    Robert Schumann( 8 de juny de 1810 - Endenich, Bonn, 29 de juliol de 1856)
    Va ser un compositor alemany i un crític de la música de l'època del romanticisme.
    vist com un dels més grans compositors del romanticisme.
  • Johannes Brahms

    Johannes Brahms
    Johannes Brahms ( 7de maig de 1833 - Viena, 3 d'abril de 1897)
    Va ser un pianista i compositor alemany de música clàssica del Romanticisme. A Brahms se'l considera el més clàssic dels compositors romàntics. Va néixer a Alemanya, on la seva obra romàntica en una societat de música clàssica no va ser ben rebuda. A causa d'això, el 1862 es va refugiar a Viena, on va crear el millor del seu repertori simfònic i concerts per a instruments solistes diversos.
  • Característiques musicals del Romanticsme

    Característiques musicals del Romanticsme
    El romanticisme es manifesta de forma espectacular en les grans formes intrumentals,tots elsmúsics d'aquest pèriode componen simfonies i concerts on aprofiten al màxim la grandiositat de la orquestra i el virtuosisme dels interprets solistes.
    La música d'aquest període va sorgir seguida del Classicisme
    per tant el llenguatge , l'harmonia i el gèneres son comuns i semblants.Tot i això el romanticisme és més expressiu i més lliure amb esperit positivista destaquen la passio i l'estil neogótic.
  • El Pop

    El Pop
    Rock melódic amb bon ritme i lletres molt diverses i de tots els temes, amb llibertat absoluta i sense pautes fixes, molta esplendor als anys 60, a la década dels 60 .
  • Piano i petites peçes(lied)

    Piano i petites peçes(lied)
    Destaquem el piano com a instrument solista i portagonista absolut en grans orquestres i petites peçes.Aquestes petites peçes romantiques es fan molt populars a la época i s'utilitzen en les festes i velades de la buguesia acomodada s'anomenen lieds.Son cançons escrites sobre un text poétic interpretades per una veu solista amb acompanyament d'un piano.
  • La música del s.XX

    La música del s.XX
    La música del segle XX fou extremadament diversa, les restes
    del romanticisme i molts estils nous que aparegueren com el Rock inventat a finals dels 50, el punk, el pop, el reggae...
    Tot aixó fou possible gràcies a un fet revolucionari: una nova manera d’escoltar música degut a les noves tecnologies desenvolupades per a capturar, enregistrar, reproduir i distribuir la música.
  • La música del segle XX

    La música del segle XX
    • Gairebé no hi ha res de melodia.
    • El ritme comença a ser irregular.
    • Canvis bruscos de matis, contrasts, canvis molt sobtats.
    • Timbre revolucionari.
    • Usos diferents dels instruments: s’incorporen objectes domèstics i sons que no s’utilitzaven anteriorment.
  • Primer Rock and Roll

    Primer Rock and Roll
    Rock around the clock de Bill Haley and the comets está considerat el primer rock & roll the la historia
  • Elvis Presley

    Elvis Presley
    Elvis PresleyElvis Presley ( Mississipí , 8 de gener de 1935 - Memphis, Tennessee , 16 d'agost de 1977), fou un famós cantant i compositor nord-americà de rock and roll. Tant és així que se l'anomena "El Rei del Rock & Roll". Va barrejar la música negra amb la música blanca fet que va
    revolucionar la música i el va fer triumfar a nivell mundial.
    El seu estil característic de cantar, els seus moviments agressius en l'escenari, el seu carisma.. li van permetre convertir-se en una gran figura de la música.
  • Canvis de partitures

    Canvis de partitures
    Al segle XX trobem grans canvis que obliguen als músics ha abandonar les partitures convencionals ja que no son suficients. Trobem noves maneres i nous sistemes:
    • Música contemporània
    1. Música electrònica, experimental, alternativa, postmodernisme, neotonalisme...
  • El pop i els Beatles

    El pop i els Beatles
    BeatlesPodem dir que el Pop fou inventat per als Beatles un grup de música procedent de Liverpool, Anglaterra, format per John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr. Són un dels grups de música pop amb més èxits i vendes de discos de la història de la música popular amb els reconeixements
    dels crítics.Les seves aportacions innovadores a la música popular i el seu impacte cultural van tenir una gran transcendència en els anys seixanta.
  • El punk

    El punk
    Sex and pistolsEl moviment punk va tenir el seu màxim esplendor a finals dels 70, era música molt agressiva, aparentment, amb instruments a alts volums i sobretot amb idees Anarquistes, antisistemes. La comunicació amb el públic es molt característica en aquest estil.
    Grups principals: The Clash i Sex Pistols.
  • Reggae i Bob Marley

    Reggae i Bob Marley
    Bob MARLEYEstil molt característic i diferent, amb ritme sincopat i descompassat .Màxima esplendor a finals dels 70. El seu màxim exponent es Bob Marley un músic (6 de febrer 1945 - 11 de maig 1981) de reggae jamaicà. Durant la seva carrera musical va ser el líder, compositor i guitarrista de la banda de ska, rocksteady i reggae The Wailers. Marley segueix sent el més conegut i respectat intèrpret de la música reggae i és acreditat per ajudar a difondre el moviment rastafari ( era un membre compromes)
  • Period:
    400
    to
    Jan 1, 1395

    Edat Mitjana

    MUSICA MEDIEVALAbans del segle V la musica era de transmissió oral i s'ha perdut. Era una època de guerres i invasions, de poca comunicació. A partir del segle V es cultiva la música religiosa (sabem de la seva existencia, perque hi ha manuscrits) El cristianisme teocentric, ho dominava tot.
    Fins al S.X no apareix el primer trobador, però la música ja havia deixat de ser tant religiosa, els joglars i troadors ja feia temps que anaven de poble en poble explicant i cantant gestes d'herois i guerrers.
  • Period:
    400
    to
    Feb 23, 995

    Alta Edat Mitjana

    L'Alta Edat Mitjana dura des de la Caiguda de l'Imperi Romà fins a l'inici del segle XI.
    Era una época de miséries, lluites i invasions. Amb molta pobresa i classes socials molt diferenciades. L'església tenia el domini absolut tant polític i social com económic.
  • Period:
    Feb 23, 1005
    to
    Feb 23, 1492

    La Baixa Edad Mitjana

    Comprèn des de l'inici del segle XI fins al descobriment d'Amèrica (1492).
    Característiques generals:
    - Augment demogràfic: disminució de guerres--> augment de la població
    - Mercats
    - Sorgiment d'una nova classe social: la burgesia,comerciants de classe mitjana.
    - Avanços i progressos: apareix la impremta, important per a la transmissió de la cultura a totes les classes.
    - Avanços importants en la medicina i en la infermeria.
    - L'Església contínua sent molt poderosa i dominant.
  • Period:
    Jan 1, 1400
    to

    Edat moderna

    Aquest periode historic inclou : El Renaixement, el Clasicisme i el Barroc.Tot aixó va ser posible gràcies al diversos esdeveniments: la invenció de la impremta, la bruijola i el descobriment d'America (1942).
    En aquesta época la música es va utilitzar principalment per a l'oci, per a l'aristocracia. En aquests períodes trobem grans autors i compositors com ara:
    · Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) i Ludwig van Beethoven (1770-1827) Guillaume Dufay,(1397 – 1474) ...
  • Period:
    Feb 13, 1400
    to

    El renaixement

    Es un epríode molt curt (1400-1600) on s'experimenten grans canvis.Tot bé gràcies a la impremta i a la brúijola que facilita molts la divulgacio de cultura i la navegació. Musicalment apareixen molts autors i compositors inspirats en la cultura grecollatina, ajuden en l'increment de la cultura musical, gràcies a les idees humanistes sobre la importància de la cultura. Augmenta el desenvolupament de la música profana i instrumental, s'abandona la religiosa notablement.
  • Period: to

    El Barroc

    [Exemple de Música Barroca ](http:////http://www.youtube.com/watch?v=NEKF08t3mW4)La música barroca és un estil musical europeu que abasta tot el segle XVII i la primera meitat del XVIII. L’afinació dels instruments, la notació, els modes major i menor (sobre els antics modes eclesiàstics) i una consciència més vertical de la música son les principals caracteristiques del barroc,com també l'harmonia i l'estil tonal.Trobem també forts contrastos i música obscura i rebuscada, díficil.
    Es una de les èpoques musicals més llargues i fecundes de la música occidental.
  • Period: to

    El Classicisme, la música clàssica

    La música clàssica(1750-1810) és menys complicada que la música barroca. Es posa l'èmfasi en la gràcia i la bellesa de la melodia i la forma; És polit i elegant en el carácter.
    Varietat de tonalitats, melodies, ritmes i dinàmiques (utilitzant crescendo ) amb freqüents canvis de caràcter i timbre, són alguns dels recursos més emprats en les peces d'aquesta època.La varietat i el contrast són els trets més característics del període clàssic.
  • Period: to

    Edat contemporània

    Aquest període dura fins als nostres dies. Inclou el Romanticisme, una etapa on la música era escoltada principalment epr la classe burguesa; i la Música del s.XX i totes les capes socials en tenen accés i els estils són molt diversos.
  • Period: to

    El Romanticisme

    Exemple Música del romanticismeCompren gairebé tot el segle XIX, guiat per l'esperit de la revolució francesa exalta la llibertat de l'home i l'expressió de les seves idees.La música es considera l'art més romantic i abandona l'equilibri clàssic per buscar la representacio apasionada dels sentiments i aixó es un gran canvi.Els temes preferits son: l'amor, la bellesa, els llocs exótics i les llegendes antigues.La melódia s'imposa com a l'element expresiu més important de la música.El piano passa a ser "rei" de les orquestres.