HISTÒRIA DE LA MÚSICA I LA DANSA

  • Period: 400 to 1301

    MÚSICA MEDIEVAL

  • 401

    Cant gregorià

    És un cant monòdic, en llatí i sense acompanyament instrumental de la liturgia catòlica.
    Era cantat per homes i nens que cantaven de manera natural una mateixa melodia en tesitures diferents.
  • Period: 401 to 500

    MONODIA RELIGIOSA

  • Period: 476 to 1453

    La dansa a l'edat mitjana

    Durant l'edat mitjana, l'església tenia dues visions sobre la dansa: per una banda, la rebutjaven ja que l'associaven amb la sexualitat, i per l'altre banda, alguns sacerdots l'intentaven incorporar en el culte cristià i algunes danses de celebració religioses.
    Danses cortesanes:
    - ràpides: trotto, saltarello
    - tempo moderat: ductia, nota, estampida
  • Period: 801 to 900

    POLIFONIA

  • Period: 801 to 1200

    Primeres formes polifòniques

    Les primeres formes polifòniques són:
    - El organum
    - El discantus
    - El organum melismàtic
  • 1001

    Lírica trobadoresca i joglars

    Els trobadors eren senyors feudals instruïts en els momasteris o en escoles catedraliques. Eren al mateix temps poetes, compositors i intèrprets de les seves pròpies obres.
    Els juglars eren d'origen humild. Anaven de poble en poble i per distreure als habitants d'aquests, feien representacions, mímica, malabarismes i música. Cantaven cançons compostes per trobadors amb acompanyament instrumental.
  • Period: 1001 to 1100

    MONODIA PROFANA

  • Period: 1001 to 1200

    La dansa de la mort

    Va surgir per culpa a la peste negre. Es ballava cridant i movent-se per expulsar l'enfermetat.
  • 1101

    Moviment trobadoresc a tota Europa

  • 1201

    Desaparició dels trobadors i juglars

    Van ser substituits pels ministrils: músics, instrumentistes asalariats.
  • Period: 1201 to 1301

    Ars antiqua

    Es va incorporar una nova forma:
    - El conductus Autors: Leonin i Perotin
  • Period: 1300 to

    La dansa al renaixement

    Neix a les corts italianes del Quattrocento la dansa com espectacle.
    A més, la dansa és un dels principals requisits per ser un bon cortès. En les corts existia la figura del "mestre de dansa", encarregat d'ensenyar i guiar les danses en les festes de palau.
  • 1301

    Ars nova (França) / Trecento (Itàlia)

    Un aspecte més modern i popular. Més llibertat rítmica i melòdica, amb el desarrollament d'armonies noves.
    Formes musicals d'aquesta etapa:
    - El motet
    - La missa
    - Balada, virelai , rondó
    - Canon, caccia, hoquetus Autors: G. de Machaut, F. Landini i J. Dunstable
  • 1401

    Naixement de l'orquesta

    És una orquesta de mida reduïda, ja que té com a base els instruments de corda i alguns de vent afegits.
  • Period: 1401 to

    MÚSICA DEL RENAIXEMENT

    Època daurada de la polifonia
  • Period: 1450 to 1504

    L'art de dansar i dirigir conjunts de Doménico de Piacenza o Doménico da Ferrara

  • 1501

    Concili de Trento

    Noves bases de la música
  • Period: 1510 to

    Andrea Gabrieli

  • Period: 1525 to

    Giovanni Pierluigi da Palestrina

  • Period: 1532 to

    Orlando Di Lasso

  • Period: 1548 to

    Tomás Luis de Victoria

  • Period: 1554 to

    Giovanni Gabrieli (1554-1612)

  • 1572

    Ballet de cour

    El ballet de cour va ser un ball organitzat al voltant d'una acció dramàtica i amb fins propagandístics.
    El primer ballet de cour que es conserva la partitura completa va ser a França el 1572. Creada per un coreògraf italià.
  • Period: 1580 to

    Barroc primerenc

    Caracteritzat per obres de poca extensió. Música al servei de la paraula. Comença a veure diferències entre la música instrumental i la vocal.
  • Period: 1580 to

    Dansa al barroc

    Lluis XIV, el Rei del Sol, funda el primer ballet professional: l'Academic Royale de Danse. Institució que admet dones per primera vegada i que cobren.
    El ballet es converteix en una disciplina artística que es va anar adaptant als canvi estètics i polítics.
  • Period: to

    G. Frescobaldi

    Organista precursó de la fuga.
  • Orchésographie de Thoinot

  • Period: to

    MÚSICA DEL BARROC

    Comença amb la primera ópera escrita que tenim; Euridice, de J. Peri. Acaba l'any de la mort del compositor més important de la època; J. S. Bach.
  • Period: to

    Formes instrumentals barroques

    Orquestals:
    - Suite
    - Concert per a solista
    - Concert grosso
    Grups de càmera:
    - Sonata
    Solista:
    - Tocata, preludio
    - Fuga
    - Suite
    - Partita, variacions
    - Sonata a sol
  • Period: to

    Formes vocals barroques

    Profanes:
    - ópera
    - madrigal
    - cantata
    Religioes:
    - oratori
    - cantata
    - pasió
    - missa
    - motet
  • Period: to

    Barroc mitjà

    Predomini de l'ópera i la cantata.
  • Period: to

    A. Corelli

    Organista precursó de la fuga.
  • Academic Royale de Danse

    Primera academia fundada per Lluis XIV, que tracta el ballet professional. A part és la primera institució que admet dones ballarines per primera vegada i que cobren.
  • Period: to

    Barroc tardà

    Predomini de la música instrumental per sobre de la vocal.
    Època del concert i obres més llargues.
  • Period: to

    J. S. Bach

    Compositor més important de l'època.
  • Choréographie ou Art de noter la danse

    És un sistema tècnic precís creat per el mestre de la dansa Beauchamps però el seu deixeble Feuillet el va materialittzar.
  • Period: to

    El ballet clàssic

    Al principi, els ballerins, es veien entorpitsper la vestimenta, però les ballarines Marie Anne Camargo i María Sallé van sustituir la vestimenta per uns vestits més comodes.
    A la segona mitat del segle, a París es va perfeccionar la tècnica de la dansa.
  • Period: to

    María Sallé

    María Salléva ser una ballarina francesa.
    Va fer els seus primers passos en la pantomima a Londres. Es presentà per primera vegada en la Royal Academy of Music el 1721, en substitució de Françoise Prévost, de qui Sallé fou alumna, amb l'obra La princesses de Carisme, de Lesage i J. Lafont.
    La seva carrera es dividí entre París i Londres, on ressaltà per la seva interpretació de Caràcters de la dansa, de Rebel (1725), una de les seves peces fortes.
  • Period: to

    Marie Anne Camargo

    Marie-Anne de Cupis de Camargo va ser una ballarina francesa d'origen espanyol.
    Era filla d'un músic i abans de complir els deu anys d’edat passà a París, debutant en l'Òpera el 1726. Des de llavors l'èxit l'acompanyà durant vint-i-cinc anys.
  • Period: to

    Gaetano Vestris

    Gaetano Apolline Baldassarre Vestris va ser un ballarí de ballet francès que debutà en la òpera el 1749. Va ser l'artista millor dotat de tota la nissaga, fins al punt que se'l coneixia amb el sobrenom de "le dieu de la danse". El 1748 entrà a formar part de l'Òpera de París. La seva brillant tècnica, de l'estil d'Rinaldi i de la Barbarina, (Barbara Campanini), li proporcionà un gran èxit.
  • Period: to

    MÚSICA DEL CLASSICISME

  • Period: to

    Formes musicals clàsiques

    Música de càmera: Sonata
    Música orquestal: Sinfonia, concert, casació, serenata, divertiment
  • Period: to

    Anna Friedrike Heinel

    Anna Heinel va ser una ballarina alemanya.
    Estudiant de Noverre, balla a Stuttgart i a Viena, abans de començar l'any 1767, i a l'Òpera de París. Va ser una carnissada rival de Auguste Vestris a causa del seu virtuosisme, excepcional en una dona, però també era una intèrpret excel·lent i gran tràgica, molt admirada per Noverre pel seu estil.
    Va ser la primera ballarina a fer la doble pirueta.
  • Period: to

    Ludwig Van Beethoven

    Va ser un compositor de dues èpoques: al principi segueix les directius clàssiques però després evoluciona cap el romanticisme.
    La seva obra es pot dividir en tres períodes:
    - Primer (1794-1802)
    - Segon (1802-1814)
    - Tercer (1815 fins quan ja està practicament sord)
  • Period: to

    El ballet romàntic

    Es comença a ballar sobre les puntes.
    El segle XIX va ser l'era del ballet romàntic que reflexa el culte dela ballarina i la lluita del mon terrenal i espiritual. La dansa havia de deixar la rigidessa per convertir-se en expressió, poesia del cos, fluidesa dels gestos... Aquest proces va portar a l'invenció del arabesc i l'ús de les sabates de punta.
  • Period: to

    Niccolò Paganini

    Niccolò Paganini va ser un violinista, violista, guitarrista i compositor romàntic italià. Va ser un dels més cèlebres virtuosos del violí, i és considerat com un dels més grans violinistes que mai han existit, amb una entonació perfecta i amb el desenvolupament de tècniques interpretatives innovadores.
  • Period: to

    EL ROMANTICISME

  • Period: to

    Instrument de moda: el piano

    Era l'instrument romàntic per excelència.
  • Period: to

    Molta imporància de l'orquesta sinfònica

    Durant el romanticisme l'orquesta sinfònic obte molta importància.
  • Period: to

    Formes musicals romàntiques

    Música pel piano: Balada, impromptu, elegia, intermezzo...
    Música de càmera: Quartet, quintet...
    Música orquestal: Sinfonia romàntica, poema sinfònic, concert
  • Period: to

    Música vocal del romanticisme

    La música profana destaca per sobre de la religiosa.
    Profana: lied i òpera
    Religiosa: missa i oratori
  • Period: to

    Música profana

    Lied:
    Cantada per una veu amb acompanyament d'un piano
    Formes:
    - Lied estrofic
    - Lied ternari
    - Lied rondó Òpera:
    És l'espectacle preferit de la burgesia d'aquella època.
    - òpera italiana: òpera còmica, el bel cant, el verisme
    - òpera alemana: s'independitza de la italiana.
    - òpera francesa: basada en elements de gran espectacularitat.
  • Period: to

    Louis Hector Berlioz

    Berlioz va ser un compositor francès del Romanticisme, molt conegut per la seva Simfonia fantàstica. És considerat el primer músic romàntic de França i el creador de la instrumentació moderna.
    Va ser l'impulsor de l'orquesta sinfònica.
  • Period: to

    M. Glinka

    Mikhaïl Ivànovitx Glinka va ser el primer compositor rus a obtenir un ampli reconeixement en el seu propi país. Les obres de Glinka van tenir una influència important en els següents compositors russos, principalment sobre el Grup dels Cinc, que va prendre el relleu de Glinka i va crear un estil distintiu de música russa.
  • Period: to

    F. Schubert

    François Schubert va ser un violinista i compositor alemany del Romanticisme. Va composar nou sinfonies, encara que la vuitena no la va acabar.
  • Period: to

    F. Mendelssohn

    Felix Mendelssohn Bartholdy va ser un compositor alemany, pianista i director d'orquestra del primer període romàntic. La seva obra inclou simfonies, concerts, oratoris, piano i música de cambra.
  • Period: to

    F. Chopin

    Frédéric-François Chopin és considerat el millor compositor polonès de la història i un dels millors compositors de piano, instrument per al qual va compondre quasi exclusivament.
  • Period: to

    R. Schumann

    Robert Alexander Schumann va ser un compositor i pianista romàntic alemany. Va composar 4 sinfonies seguint l'exemple de Beethoven.
  • Period: to

    Franz Liszt

    Va ser un compositor i pianista hongarès.
    Liszt és considerat un dels grans virtuosos del Romanticisme i en nombroses ocasions fou considerat el més gran pianista de l'època.
  • Period: to

    Richard Wagner

    Compositor alemany que va crear el leitmotiv i ho empleava a les seves obres.
  • Period: to

    Francisco Asenjo Barbieri

    Francisco Asenjo Barbieri va ser un compositor i musicòleg espanyol. En la seva obra destaca la composició de sarsueles, gènere a què va contribuir a consolidar i desenvolupar-se.
  • Period: to

    B. Smetana

    Bedřich Smetana va serun compositor txec. Se'l reconeix com el pare de la música txeca. Internacionalment és conegut per la seva òpera La núvia venuda, pel cicle de poemes simfònics Má vlast ('La meva pàtria') –que representen la història, les llegendes i els paisatges de la pàtria natal del compositor– i pel quartet de corda núm. 1 De la meva vida.
  • "Ballet romàntic"

    Va neixer a París al 1832, representat per primera vegada pel ballet La sílfide, interpretat per María Taglioni.
  • Period: to

    J. Brahms

    Johannes Brahms va ser un compositor alemany de música clàssica, un dels més representatius del Romanticisme. Brahms és una figura prominent de la música del segle XIX, potser l'últim gran compositor clàssic.
  • Escola nacionalista russa

    És la primera escola nacionalista i pren com a punt de partida la obra de Glinka Una vida per el Zar.
  • Creació del saxofón

    El belga Adolphe Sax inventa el saxofon.
  • Giselle

    Un altre dels grans ballets romàntics. Escrit per el poeta Th. Gautier per la seva estimada.
  • Period: to

    Felip Pedrell i Sabaté

    Felip Pedrell i Sabaté va ser un compositor, pedagog musical, musicòleg i crític musical català, capdavanter del nacionalisme musical a Catalunya.
  • Period: to

    Primer nacionalisme

    Música interpretada en el folklore. Apareixen tres grans escoles: la russa, la bohemia i l'escandinava.
  • Period: to

    EL NACIONALISME

  • Period: to

    El ballet romàntic a la segona mitat del segle

    El ballet perd interès a Europa i també per el protagonista masculí. Només es manté a Russia gracies al coreògraf frances Marius Petipa.
  • Period: to

    E. Elgar

    Edward Elgar va ser un compositor anglès. La seva principal obra orquestral, Variacions Enigma, va ser rebuda amb entusiasme. També va compondre oratoris, música de cambra, simfonies i obres concertants.
  • Period: to

    Claude Debussy

    Claude Debussy (1862-1918) va ser un compositor francès, considerat un dels principals compositors del segle XX. Admirador en un principi de l'obra de Wagner, va trencar amb el corrent romàntic del segle XIX per desenvolupar un sistema d'harmonia i estructura musical molt original anomenat Impressionisme.
  • Period: to

    J. Sibelius

    Jean Sibelius va ser un compositor finlandès, un dels més populars de finals del segle XIX i principis del XX. La seua música i el seu geni van jugar un important paper en la formació de la identitat nacional finesa.
  • Period: to

    Scott Joplin

    Scott Joplin (1868–1917) va ser un compositor i pianista de Estats Units d'Amèrica.
    Una de les figures més importants en el desenvolupament del ragtime clàssic, per al qual desitjava un estatus similar al de la música seriosa provinent d'Europa i la possibilitat d'admetre composicions extenses com òperes i simfonies.
  • Period: to

    El ragtime

    Abans de dir-li jazz, es va dessarrollar aquest estil piaistic. Es tractava d'una música per piano.
  • Period: to

    Diáguilev

    Serguéi Pávlovich Diáguilev, conegut també com Serge, va ser un empresari rus fundador dels Ballets Russos, una companyia de la qual sorgirien molts ballarins i coreògrafs famosos.
  • Period: to

    Schönberg

    Arnold Franz Walter Schönberg (1874-1951), creador, amb els seus deixebles, del mètode dodecafònic o serial.
    Tres estils o períodes que podem trobar en les seves obres:
    - El postromàntic (1899-1907)
    - L'expresionista i atonal (1908-1921)
    - El dodecafonisme o música serial (1923-1951)
  • Period: to

    Charles Ives

    Charles Edward Ives (1874–1954) va ser un compositor nord-americà de música clàssica, reconegut com un dels primers de transcendència internacional.
    Un compositor que va adoptar un estil americà únic, amb tonades folklòriques americanes teixides a llarg de totes les seves composicions.
  • Escola nacionalista bohemia

    Els musics bohèmics d'aquesta època adopten el lema: " per les cançons s'arriba al cor, per al cor, a la pàtria".
  • Escola nacionalista escandinava

    Ens els països escandinaus destaquen el finlandès Jean Sibelius i el norueg Edward Grieg.
  • Period: to

    B. Bartók

    Béla Bartók va ser un compositor i pianista hongarès, considerat el compositor hongarès més important del segle XX. Per les seves investigacions sobre la música folklòrica, Bartók es considera un dels fundadors de l'etnomusicologia, l'estudi de la música folklòrica i la música de cultures no occidentals.
  • Period: to

    Anna Pàvlova

    Anna Matvéievna Pàvlova va ser una famosa ballarina de ballet russa d'inicis del segle XX. Va ser part dels Ballets russos.
  • Period: to

    Ígor Stravinski

    Ígor Fiódorovitx Stravinski (1882-1971), va ser un compositor rus. Va compondre una gran quantitat d'obres clàssiques abordant diversos estils com el Primitivisme, el Neoclassicisme i el Serialisme.
  • Period: to

    Edgar Varèse

    Edgar Varèse (1883-1965) va ser un compositor francès, un dels innovadors del segle XX per l'ús de música electrònica en les seves composicions.
    En l'obra "lonización" utilitza 37 instruments de percusió amb els que va crear una nova sonoritat.
  • Period: to

    Edgar Varèse

    Edgar Varèse (1883-1965) va ser un compositor francès, un dels innovadors del segle XX per l'ús de música electrònica en les seves composicions.
  • Period: to

    Joe King Oliver

    Joe King Oliver (1885-1938) va ser un director d'orquestra de jazz estatunidenc.
    També se'l coneixia amb el nom de King ('rei'), perquè va ser considerat en la dècada de 1920 com el rei del swing. Es pot dir d'Oliver que va ser el creador de l'anomenat jazz de Nova Orleans.
  • L'impressionisme

    Un moviment renovador i que es dessarrolla a França, però va arribara influir de manera general en la música del s.XX.
    Iniciador: C. Debussy
  • Period: to

    H. Villalobos

    Heitor Villa-Lobos va ser un compositor brasiler. Algunes de les seves obres són la Bachianas brasileiras, el Concierto para piano i orquesta...
  • Period: to

    Max Steiner

    King Kong - 1933
    Casablanca - 1942
  • Period: to

    Vàtslav Nijinski

    Vàtslav Fomitx Nijinski va ser un ballarí i coreògraf d'origen polonès. Va ser el primer ballarí absolut de la companyia dels Ballets Russos, que va revolucionar el ballet amb les seves coreografies. Els seus salts prodigiosos i el seu estil depurat foren l'admiració del seu temps. És considerat el pare de la dansa moderna.
  • Cine mut

    Creació dels cine mut pels germans Lumière l'any 1895. L'acompanyament musical es feia en directe.
  • Period: to

    Paul Hindemith

    Paul Hindemith (1895–1963) va ser un compositor i musicòleg alemany.
    Promotor del corrent de la música utilitarista, es proposa fer música que agradi més al poble i practica el neoclassicisme.
  • Period: to

    Fletcher Henderson

    Fletcher Henderson (1897-1952) va ser un pianista de jazz estatunidenc, també conegut pel malnom de Smach.
  • Period: to

    G. Gershwin

    George Gershwin va ser un compositor estatunidenc. Va composar musacls i cançons agafant elements del jazz.
  • Period: to

    Duke Ellington

    Edward Kennedy "Duke" Ellington, més conegut com a Duke Ellington (1899-1974) va ser un compositor, director d'orquestra i pianista estatunidenc de jazz. És considerat un dels més importants i influents compositors de jazz de la història.
  • Escola nacionalista: anglesa, nord-americana, sud-americana

    Anglesa: tracta varis estats d'ànims
    Nord-americana: es comença a dessenvolupar el jazz
    Sud-americana: s'aprofitava de la música popular
  • Escola nacionalista espanyola

    Van agafar de punt de partida el material folkloric andalus, elaborant música cult, genuïnament espanyola i reconeguda internacionalment.
  • Period: to

    Segon nacionalisme

    És busca l'essencia. Dues escoles: l'hongaresa i l'espanyola.
  • Period: to

    MÚSICA CULTA s.XX

  • Period: to

    Primera meitat del s.XX

    Impresionisme: França
    Expressionisme/ dodecafonisme: Alemanya
    Neoclassicisme: Rusia, França, Alemanya, Anglaterra, EUA, Espanya
  • Period: to

    La música utilitària

    Neix a Alemanya com a reacció al allunyament del públic provocat per la música anterior.
    Promotor d'aquesta corrent: P. Hindemith
  • Period: to

    MÚSICA POPULAR DEL s.XX: pop-rock

    El rock neix al sud dels EUA agafant la millor múisca que sonava en l'època de la postguerra.
  • Period: to

    El ballet i la dansa contemporània

    El ballet resurgeix a Russia proporcionant els millors coreògrafs, compositors i disenyadors.
  • Period: to

    Miklós Rózsa

    Lo que el viento se llevó - 1939
    El libro de la selva - 1942
    Ben-Hur - 1959
  • Period: to

    Pierre Schaeffer

    Pierre Schaeffer (1910-1995), va ser un enginyer, investigador, teòric, compositor i escriptor francès, creador de la música concreta i la música electroacústica.
  • Period: to

    Nino Rota

    La Strada - 1954
    Romeo y Julieta - 1968
    El padrino - 1972
    Amarcord - 1974
  • Period: to

    John Cage

    John Cage (1912-1992) va ser un compositor estatunidenc. Pioner de la música aleatòria, la música electrònica i de la utilització no estàndard dels instruments musicals tradicionals,[1] com la creació del piano preparat.
  • EL JAZZ

    És la música afro-americana que apareix a principis del s.XX en el sur dels EUA a partir de l'unió del ritme de la música negra, del tractament melòdic euro-africà i de l'harmonia procedent d'Europa.
    Es basa en l'improvisació.
  • Period: to

    Benjamin Britten

    Benjamin Britten (1913-1976), va ser un compositor i pianista britànic.
    Amb un estil personal, destaca amb obres com: Ceremony of Carols, Guia d'orquesta per a joves.
  • Primera gravació de jazz

    Va ser realitzada per la Original Dixieland Jazz Band.
  • Period: to

    Neoclassicisme

    El Neoclassicisme va ser un moviment musical desenvolupat a Europa entre les dues guerres mundials, caracteritzat pel retorn a les formes musicals clàssiques. La seva estètica es centrava en l'objectivitat i la concisió.
  • Period: to

    Margot Fonteyn i Rudolf Nureyev

    Margaret "Peggy" Hookham,(1919-1991) coneguda com Margot Fonteyn, va ser una famosa ballarina britànica que va desenvolupar tota la seva carrera artística al Royal Ballet gran part d'aquesta com a primera ballarina absoluta.
    Rudolf Khamétovitx Nuréiev, habitualment conegut com a Rudolf Nureyev (1938 - 1993), va ser un ballarí de dansa clàssica, sobretot, però també de dansa contemporània, i coreògraf, que gaudí de reconeguda fama internacional.
  • Grup dels Sis

    Grup dels Sis era un grup de compositors francesos de principis del segle XX. La seva música reaccionava essencialment contra el wagnerianisme i la música impressionista de Claude Debussy i Maurice Ravel. Estaven molt influïts per les idees d'Erik Satie i de Jean Cocteau. Encara que en alguna ocasió van escriure música col·lectivament, cada un d'ells va mantenir el seu estil personal.
    Estava format per: Auric, Tailleferre, Dureu, D. Milhaud, A. Honegger, F. Poulenc.
  • Edat d'or: Chicago

    Presencia d'improvisacions solistes, enmarcades per improvisacions col·lectives, i per la substitució d'alguns instruments de la banda.
    Intèrprets:
    King Oliver i la seva banda Creole Jazz Band
    Louis Armstrong amb els Hot five (1925) o amb els Hot Seven (1927)
    ...
  • Period: to

    Charlie Parker

    Charles Christopher Parker Jr. (1920-1955), conegut per Charlie Parker, va ser un saxofonista i compositor estatunidenc de jazz.
    Sobrenomenat Bird, és considerat com el millor saxofonista de la història, sent una de les figures claus en l'evolució del jazz i un dels seus artistes més llegendaris i admirats.
    Juntament amb Bud Powell i Dizzy Gillespie, és l'iniciador del bebop.
    El seu estil trenca amb el del swing i es basa en la improvisació sobre una melodia.
  • Dodecafonisme

    És un sistema que està composta per dotze sorolls d'igual importància i sense relació entre si.
    Creat per Schönberg.
  • Period: to

    B.B. King

    Riley B. King, més conegut com a B.B. King (1925-2015), era un famós guitarrista de blues i compositor dels EUA. Era conegut per anomenar a les seves guitarres "Lucille"; fins i tot va compondre una cançó amb aquest títol fent referència a la manera que la seva guitarra va canviar la seva vida.
  • Period: to

    Oscar Peterson

    Oscar Emmanuel Peterson, Oscar Peterson (1925-2007) va ser un pianista i compositor canadenc de jazz.
  • Period: to

    Bill Haley

    William John Clifton, Bill Haley (1925 - 1981) va ser un dels primers músics de rock and roll dels Estats Units. Per a moltes persones ell va ser el primer a popularitzar aquest estil musical a principis de la dècada de 1950 amb el seu grup Bill Haley & His Comets.
  • Period: to

    Miles Davis

    Miles Dewey Davis III (1926-1991) va ser un dels músics més influents i innovadors del segle XX. Trompetista, compositor i líder de banda, Davis va ser a primera línia de gairebé totes les evolucions que va fer el jazz després de la II Guerra mundial.
  • La Generació del 27

    La Generació del 27 va ser una constel·lació d'autors barons que va sorgir al voltant de l'any 1927, marcada per la Guerra Civil, cosa que va fer deixar-los al marge de les innovacions musicals europees.
  • El musical

    Està considerat un gènere dins del cine, existeix des de l'invnció del cine sonor.
    En els anys 30, Broadway va ser un gran productor de comedia musical. En 40 i 50, Hollywood va adapatr molts dels musicals al cine.
  • Period: to

    Pierre Henry

    Pierre Henry (1927-2017) va ser un compositor francès considerat, junt amb Pierre Schaeffer, el creador de la música concreta.
  • Period: to

    Karlheinz Stockhausen

    Karlheinz Stockhausen (1928-2007) va ser un dels compositors més importants de música clàssica del segle XX. Obres d'aquest període són, entre d'altres, Kreuzspiel i Formel.
  • Period: to

    Fats Domino

    Antoine Domino, més conegut com a Fats Domino, (1928 - 2017) va ser un cantant, pianista i compositor nord-americà. Va conrear el rhythm & blues al anys cinquanta i posteriorment el rock and roll, estil del qual va esdevenir un dels màxims representants.
  • L'era del swing: Nova York

  • Period: to

    Ornette Coleman

    Ornette Coleman (1930-2015), va ser un saxofonista, trompetista, violinista i compositor nord-americà. Figura fundacional de l'avantguarda del jazz amb un quartet que comptava, entre altres, amb Don Cherry, les seves innovacions en l'àmbit del free jazz van ser tan revolucionàries com fortament controvertides.
  • Period: to

    Dècada dels 30 i 40

    El cine neix a Europa, però el dessarrollament del cine sonor es nota més a Amèrica.
  • Period: to

    J. Williams

    Star Wars - 1977
  • Philip Glass

    Philip Glass (1937) és un compositor estatunidenc de música minimalista.
  • El Mago de Oz

    Harold Arlen
  • Bebop

    Petites agrupacions de solistes de raça negra que es juntaven per realitzar improvisacions experimentals de jazz.
  • Period: to

    John Lennon

    John Lennon (1940 - 1980) va ser un cantant i compositor anglès que va saltar a la fama per ser el fundador de The Beatles juntament amb Paul McCartney, amb qui va formar una de les parelles de compositors més famoses i amb més èxit de la història de la música pop.
  • Period: to

    Natalia Makárova

    Natalia Makárova és una prima ballerina russa nacionalitzada nord-americana.
  • Chick Corea

    Chick Corea (1941-actualitat) és un pianista de jazz i jazz-rock conegut pels seus treballs durant els anys 1970. Forma part del grup de talents descoberts per Miles Davis durant el seu període Bitches Brew. És igualment un excel·lent pianista clàssic.
  • Period: to

    Bob Dylan

    Robert Allen Zimmerman, Bob Dylan (1941-actualitat), és un compositor i cantant estatunidenc, considerat un dels músics més influents i prolífics del segle XX.
    Bob Dylan ha aportat a la música rock una dimensió poètica més rica i adulta.
    Al llarg de la seva carrera ha experimentat amb tota mena de ritmes i formes harmòniques, cosa que ha enriquit la seva expressió musical i ha influït en molts altres intèrprets i compositors.
  • Escola nacionalista hongaresa

    La música d'aquesta escola es caracterítza per una preponderacia del ritme i per la inestabilitat tonal.
  • Period: to

    Bob Marley

    Robert Nesta Marley, més conegut com a Bob Marley (1945 - 1981), va ser un músic de reggae jamaicà.
  • Period: to

    Mijaíl Nikoláyevich Barýshnikov

    És un ballarí, coreògraf i actor estatunidenc d'origen rus. Sovint hom el reconeix com un dels millors ballarins de ballet. El crític Clive Barnes una vegada digué d'ell «és el ballarí més perfecte que mai hagi vist».
  • El cool-jazz

    Es tracta d'una música de càmera elaborada i fresca, més racional i equilibrada, i menys passional que el bebop.
  • Dècada dels 50

    El rock-and-roll recull característiques de la música negra i blanca americanes, però predomina la primera.
    Estils:
    -Rhythm and blues negre
    -Rock-and-roll blanc
  • Period: to

    Tendencies musicals de la segona meitat del s.XX

    El sorollisme
    La música concreta
    La música electroacústica i electrònica
    El serielisme integral
    Música aleatoria
    Música estocàstica
    Música intuitiva
    Minimalisme
  • Period: to

    Dècada dels 50, 60 i 70.

    Música interpretada per grups més reduits i per la presencia d'altres estils, com el jazz. A finals dels 70 es comencen a utilitazr músiques preexistens i també procedents del pop-rock.
  • Period: to

    Segona meitat del s.XX

    Nous tractaments musicals:
    - El piano
    - La veu
  • Period: to

    Michael Jackson

    Michael Joseph Jackson (1958 - 2009) va ser un cantant, compositor, intèrpret, ballarí i músic en general de música pop estatunidenc, així com filantrop Conegut com el «rei del pop», les seves contribucions a la música, el ball i la moda, a més a més de la seva coneguda vida pública, en feren una figura destacada de la cultura popular durant pràcticament quatre dècades.
  • Period: to

    Madonna

    Madonna Louise Veronica Ciccone (1958-actualitat), coneguda simplement com Madonna, és una cantant, compositora, actriu i empresària nord-americana.
  • Els free-jazz

    Fuig de les característiques més típiques. La textura és contrapuntística. Vol sorpendre l'espectador.
  • Dècada dels 60

    Per primera vegada s'escolta el terme "pop" al Regne Unit.
    Als EUA es celebren els macro-festivals més grans de l'història del rock.
  • Period: to

    The Beatles

    The Beatles van ser un grup de música procedent de Liverpool, Anglaterra, format per John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr.
    Són el grup de música pop amb més èxits i vendes de discs de la història de la música popular, i, a més, han aconseguit el reconeixement dels crítics.
  • West Side Story

    L. Bernstein
  • The Rolling Stones

    The Rolling Stones és un grup anglès de música rock.
    El seu estil musical va estar influït per la música nord-americana especialment el blues i el Rock and Roll que ells van fusionar en un so basat en dues guitars rítmiques i prototip del Rhythmic and blues.
  • Period: to

    Whitney Houston

    Whitney Elizabeth Houston (1963 – 2012) va ser una cantautora de R&B, pop i gospel, pianista i actriu estatunidenca, una de les més populars i famoses cantants durant la dècada dels 80 i dels 90. En el moment de la seva mort era la dona que havia rebut més premis de tots els temps, segons el Guinness World Records.
  • El fusió-jazz

    Incorpora característiques del jazz-rock, per això també és anomenat així.
  • Dècada dels 70

    Dos grans corrents:
    - Més elaborada i racional ( rock sinfònic, glam rock, tecno)
    - Més directa i sencilla ( hard rock, heavy metal, punk, disco)
  • Aparició musica electrònica

    Un dels aparells que van fer possible va ser el sampler, que permitia gravar qualsevol font sonora externa i després manipular els sons i reproduir-los com qualsevol so generat per un sintetitzador.
  • Evolució musica electrònica: dècada dels 70

    Els primers grups experimentats van ser els alemanys. Tots aquells son encara font d'inspiració per alguns grups de techno actual.
  • Period: to

    Eminem

    Marshall Bruce Mathers III, conegut pel seu nom artístic Eminem, (1972-actualitat) és un raper, productor discogràfic i actor estatunidenc. Es va fer popular el 1999 amb el seu àlbum d'estudi The Slim Shady LP, que va guanyar el premi Grammy per Millor Àlbum de Rap. El seu següent àlbum, The Marshall Mathers LP, es va convertir en l'àlbum més venut de hip hop en la història i el més ràpid dels Estats Units.
  • Dècada dels 80

    Aparició d'estils nous:
    - New Wave
    - Main Stream
    - Rap
    - Tecno-pop
    - Ska
    - New Age
  • Fame

    M. Gore i D. Pitchford
  • Evolució musica electrònica: dècada dels 80

    Es va crear l'estil tecno-pop. Aquest estil oferia música electrònica més comercial. La gran accepatció d'aquest estil, va donar pas a l'aparició de molts altres subestils que s'allunyen del pop i es tecnifiquen cada vegada més:
    - hard-tecno
    -electric body music
    -new beat
    -cyber-punk
    -electro
  • Evolució musica electrònica: dècada dels 80 als Estats Units d'Amèrica

    També es va activar la música electrònica, però es diferencien tres grans tendencies:
    - El House Sound of Chicago
    - El New Dance Sound of Detroit
    - El Ambient o Chillout
  • MIDI

    Creació del MIDI (musical instruments digital interface) per l'Associació Internacional de Fabricants d'Instruments Electrònics
  • Period: to

    Del 1980 fins l'actualitat

    Es caracteritza per la convivència de moltes corrents i per la fusió dels estils.
  • Period: to

    Dècada dels 80 fins l'actualitat

    Un dels compositors més destacats ha sigut John Williams. Amb ell s'ha recuperat el model sinfònic postromàntic, complementant amb el so estéro digital.
    És important destacar que la companyia Walt Disney dona una gran importància a la música en les seves pel·lícules de dibuixos animats.
  • Period: to

    Nirvana

    Nirvana va ser un grup de música grunge estatunidenc molt popular, fundat l'any 1987. Amb la cançó "Smells like teen spirit" del disc Nevermind de l'any 1991, Nirvana assoliren el seu màxim nivell de popularitat.
  • Dècada dels 90 fins l'actualitat

    Nous estils apareguts:
    - Grunge
    - Hip-hop
    - Manchester's sound/ múisca inde
    - Brit pop
    - Pop comercial
  • Pretty Woman

    R. Obison i G. Dees
  • Evolució musica electrònica: dècada dels 90 fins l'actualitat

    Del techno va surgir el harcore o makina i les seves variants, el trance, el progressive.
    Del house va surgir el technohouse, el acid house, el balearic beats...
    Del chillout va surgir el classical chillout, el ambient club, el brasil chillout...
    Trip-hop: mescla de melodies de soul i sons electrònics
  • La vida es bella

    Nicola Piovani
  • Moulin Rouge

    C. Armstrong, M. de Vries, S. Hitchcock
  • Chicago

    J. Kander i D. Elfman