Jazz

By Ansier
  • Worksong

    Aquest estil els cantaven els escaus negres quan treballaven en les mines i camps de cotó. Seguien el ritme de les eines perquè no es fes tan dura,el tema solia ser de queixa i reivindicacions.
  • Blues

    La funció principal és explicar i posar de manifest els problemes quotidians de
    la gent.És un cant de protesta, de reivindicació social.Són cançons estròfiques amb tres versos rimats: en el primer vers es fa una
    afirmació que se sol repetir en el segon, i en el tercer vers es treu una
    conclusió de la situació plantejada.
  • Gospel

    Són la prolongació moderna dels espirituals negres; molt semblants a
    aquests, però de caràcter més optimista.
    Solen narrar algun episodi evangèlic.
  • Els Espirituals Negres

    Són cançons de tema religiós que les comunitats negres cantaven a les
    esglésies en les seves celebracions litúrgiques, que era l’únic lloc on la
    comunitat negra es podia reunir.
    Fusió de tradició de cant africà i música religiosa cristiana.
  • El Ragtime

    És una música per piano sol, totalment escrita, sense improvisació. Fusió
    entre la música clàssica per piano i la concepció rítmica de la música africana.
    El compositor més conegut de ragtime va ser Scott Joplin.
  • New Orleans

    Amb la fi de la guerra de Cuba els instruments van començar a vendres
    i com eren barats em van sortir molts músics. Bandes de 6 a 9 músics formades per:
    secció melòdica: trompeta (o corneta), clarinet i trombó. La trompeta feia la
    melodia principal, el clarinet improvisava pels aguts i el trombó pels greus
    (amb molts “glissandos”).
    secció rítmica: banjo (o guitarra, piano),
    tuba (o contrabaix) i “bateria”.
    Les melodies eren de ragtimes, blues o marxes
    famoses.
    La improvisació era col·lectiva.
  • Dixieland

    El nou estil de música va ser tan exitós que moltes bandes de músics blancs el
    van imitar. Aquesta música s’anomenà Dixieland (Terra del Sud), senzillament
    per fer entendre que els músics que la interpreten són... blancs!
  • Chicago

    L’estil Chicago es desenvolupà a South Side , barri on es concentraven la majoria
    de locals on tocaven els músics arribats de New Orleans.
    L’estil Chicago es desenvolupa a South Side, barri on es concentraven la majoria de locals on tocaven els músics arribats de New Orleans.- Les bandes creixen fins a 10-12 músics i tocaven dins d’un local, sense
    moviment.
  • Swing

    A partir de l’any 1925 la situació a Chicago és insostenible pels greus
    enfrontaments entre els diferents clans mafiosos que volien controlar la ciutat.
    Per això, molts músics van marxar cap allà on podien continuar desenvolupant la
    seva activitat: New York , que en aquells moments era el centre de la indústria de
    l’espectacle nord-americà.
  • Bebop

    Va ser forjat al barri de Harlem a Nova York,concretament al club Minton’s Playhouse. El bebop va ser forjat sobretot al mític barri de Harlem a Nova York,
    concretament al club Minton’s Playhouse.
    Les melodies son molt frenetiques i nervioses, de ritme molt rapis amb salts bruscs i molt dissonàncies
    -Gran domini de l’instrument.Les melodies són molt frenètiques i nervioses, de ritme molt ràpid, amb salts
    bruscs i moltes dissonàncies.
    -Gran domini de l’instrumental.
  • Cool-Jazz

    L’estil “Cool” neix com a oposició del nerviosisme i frenesí del bebop. Buscava una
    expressió musical dominada per l’equilibri, la racionalitat i un so molt ben cuidat,
    tot dins d’un cert desapassionament.És un jazz íntim.
    Els instruments s’expressen en un registre mitjà, sense tants salts, amb un so
    més recte i suau.
    La secció rítmica adopta un estil basat en l’acompanyament, accentuant de
    manera menys evident el swing tan característic de la música negro-americana.
  • Free-Jazz

    Davant d’aquesta proposta musical, l’actitud de l’oient ha de canviar. El
    “free-jazz” ja no segueix les previsions de l’oient, sinó que és ell qui ha de seguir
    la música sense cap regla preestablerta.
    - La tonalitat, és a dir, el no ús de l’ordre harmònic.
    - Una nova concepció rítmica on es dilueixen tots els conceptes de tempo
    regular, “beat”, simetria...
  • Jazz-Fusion

    Universalització del jazz, utilitzant nous conceptes musicals propis de la
    música de la Índia, del Japó, d’Orient, d’Àsia; incorporació de ritmes no propis
    del jazz (rock, llatins, flamencs...).
    Ús d’instruments electrònics i per tant d’amplificadors, distorsionadors... La
    tecnologia es convertirà en un nou instrument.