-
El desembre del 1874 el pronunciament s Sagubt del general Martínez Campos proclamava rei Alfons XII, i començava la restauració de la monarquia borbònica.
-
L'alternança en el poder de conservadors i liberals quedava assegurada mitjançant el caciquisme, que era un sistema de coerció social, que es produia a les zones rurals, per mitjà del qual determinades persones podien coaccionar els votatnts i orientar-ne el vot. Va ser entre 1874 i 1902.
-
Un dels primers objectius va ser pacificar el país. Al 1876 va posar fi a la guerra carlina i el 1878 la Pau de Zanjón va acabar la insurrecció cubana.
Per garantir l'estabilitat del nou règim es va proclamar la Constitució del 1876 -
L'ideòleg de la restauració monàrquica va ser Antonio Cánovas del Castillo, un poltic conservador que aspirava a una monarquia constitucional, que garantís l'ordre social, sense pronunciaments militars ni revoltes populars. -
Es va proclamar per garantir l'estabilitat del nou règim. El text proposava la monarquia constitucional, amb sobirania compartida entre les corts i el rei. Per impedir els pronunciaments militars d'etapes anteriors, l'exèrcit quedava subordinat al poder civil. -
Va consolidar l'alternança en el poder durant la regència de la seva dona, Maria Cristina.
-
L'any 1895 va esclatar una nova insurreció a Cuba, com a conseqüència de la incapacitat de l'administració espanyola.
AL 1898 Espanya va perdre i la signatura del Tractat de París va segellar la independència de Cuba, de Filipines i de Puerto Rico.