-
El temps de les dues regències i varen haber la de Maria Cristina que va cercar el suport dels liberals moderats,que varen fer tímides reformes.
El lider del progressistes,Juan Álvarez Mendizábal,va començar a abolir l’antic règim:reforma fiscal,dissolució del règim senyorial ,desvinculació de la propietat i desamortització dels béns de l’església.
Una nova constitució al 1837 de caràcter progressista va reconèixer la sobirania nacional i va atorgar amplis drets i llibertats individuals -
La segona regència l’any 1837,els moderats varen arribar al poder amb el suport de la regent i varen intentar fer un gir conservador al govern liberal.Un moviment d’oposició va forçar la dimissió de Maria Cristina i el nomenament com a regent del general progressista Espartero l’any 1840.
Amb mesures lliurecanvistes que desprotegien la incipient indústria espanyola va generar una forta oposició.Aleshores es va decidir avançar l’edat d’Isabel ll,que va ser proclamada reina. -
Isabel II va ser la filla de Ferran VII, va ser coronada reina en complir els tretze anys. Quan el 1868 va esclatar "Gloriosa" la reina que es va trobar a Sant Sebastià va haver de sortir d'Espanya i instal·lar-se a París.
-
Va ser un període del regnat de Isabel II durant el qual el poder va estar en mans del Partit Moderat, dirigit pel general Narvàez.En aquesta fase es va crear la Guàrdia civil, es va aprobar la constitució del 1845 i el règim liberal es va reconciliar amb la esglesia catòlica.
-
El Duc de Fumada, va ser un home de confiança del G. Narvaez va fundar el 1844 la Guàrdia Civil, per conservar l'ordre públic, protegir les persones i propietats i auxiliar en l'execució de les lleis.
-
Va ser l'artifici de la llei de reforma fiscal de 1845. Aquesta llei va establir dos tipus d'impostos; directes i indirectes. El més impopular va ser l'impost sobre el consum de béns.
-
Isabel II es va casar l'any 1846 amb Francesc d'Assís Borbó. Ell era cosí seu. Era fill de Fco. de Paula Borbó que era el germà del seu pare Ferran VII.
-
El general O'Donnell va encapçalar una revolta popular contra els moderats, provocant el pronunciament de Vilcàlvaro, que va participar la Milícia Nacional i es varen formar juntes revolucionàries.
-
Bienni Progressista és el nom amb què es coneix el breu període de la història d'Espanya transcorregut entre juliol de 1854 i juliol de 1856, durant el qual el Partit Progressista va pretendre reformar el sistema polític del regnat d'Isabel II, dominant pel Partit Moderat des de 1843.
-
Isabel II va acabar sent derrotada per les pressions i va donar el poder als progressistes. Les corts varen redactar una nova Constitució, que no va ser mai aplicada. La constitució constava de 3 lleis fonamentals:
- Una nova desamortització que va afectar els béns comunals i dels ajuntaments.
-Llei de ferrocarrils i de mines per impulsar la xarxa ferroviària i l'explotació minera, malgrat que les varen posar en mans de capital estranger. -
Des del 1856 unionistes i moderats es varen alternar en el poder, mentre que els progressistes en varen quedar marginats. En aquests anys es va impulsar una política exterior colonialista,que es va concretar en les campanyes militars al Marroc i a Indoxina. L’oposició al règim moderat es va ampliar i varen néixer nous grups entre els exclosos del sistema, com ara els demòcrates , que defensaven el sufragi universal masculí,i els republicans,partidaris d’enderrocar la monarquia