-
- Acord entre Espanya i la França napoleónica.
- Segons l'acord, les tropes franceses podien travessar Espanya per envair Portugal.
-
- Com a conseqüència de la invació francesa.
- Abdicació Carles IV i caiguda de Godoy.
-
-
- Josep Bonaparte, nou rei.
- Insurrecció popular a Madrid.
- Dos bàndol: els afrancesats (Napoleó) i els patriotes (Ferran VII)
-
-
-
- Fi de la guerra i retorn de Ferran VII
-
-
- Ferran torna a Esànya i va derogar la Constitució i les reformes provades durant la guerra.
- Restaura els privilegis del clergat i la noblesa.
- Va governar de nanera absula per 6 anys.
-
-
-
-
-
-
Ferran va anular la llei sàlica en la que les dones no podien regnar Espanya, pera a que la seva filla Isabel pogues regnar.
-
-
-
-
Ferran VII va morrir, la seva víuda es va fer càrrec del govern perquè la princesa nómes tenia trea anys, pero Carles es va proclamar rei d'Espanya.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Els progressistes i els demòcrates acordar l'expulsió dels Borbó i la Unió Liberal s'hi va unir una mica més tarde.
-
Van liderara el pronunciament contra Isabel II.
Serrano es encarregar de la regència, i Prim, de la presidència del govern. -
-
-
-
Príncep italià que va acceptar la corona d'Espanya i sempre va estar en una posició de feblesa política per ser respectuós amb la legalitat parlamentària.
-
-
-
-
-
-
-
-
Va posar fi a la República i va retaurar la monarquia i la distancia dels Borbó. Proclama rei a Alfonso XII, fill d'Isabel II i aixi comença el règim de la Restauració.
-
-
Caràcter integrador, perquè incorpora principis moderats i progressistes, encara que es tractara d'un text bàsicament conservador i establia la sobirania compartida entre les Corts i el rei.
-
2 partits politics: conservador, liderat per Cánovas, defensor de l'Església i l'ordre social;liberal, liderat per Sagasta, va aprovar el sufragi universal masculí.
Gràcies a la corrupció electoral on amb eleccions falsejades convocades després de que el rei ecollisi el partit guanyador.
Amb el caciquisme, on els grans propietaris de terres ajudaven amb coaccions i compra de vots; i la topinada practica on els governadors covils manipulaven els resultats a les capitals de província. -
-
-
-
-
-
-
Durant el regnat van créixer el republicanisme:
- Lerrouxisme
-Anticlerical
- Anticalanista-
- PSOE
- Sindicats UGT I CNT -
Partit nacionaliste que inicia al regnat d'Alfons XII suportat per Catalunya i País Basc.
-
Partit nacionaliste que inicia al regnat d'Alfons XII suportat per Catalunya i País Basc.
-
Lider dels conservadors, va impulsar una reforma de la llei electoral i de l'administració local que no va posar di al caciquisme.
Va ser president de el Consell de Ministres en cinc ocasions durant el regnat d'Alfons XIII; entre 1903 i 1904, entre 1907 i 1909 el govern llarg d'Antonio Maura el 1918, el 1919 i entre 1921 i 1922. -
França i Espanya van acordar el repartiment dell protectorat del Marroc, el cual concedia a Espanya el Rif, una regió rica en jaciments de ferro.
-
Els socialiste, anarquistes i radicals a Barcelona van fundar aquesta organització. El 19 d'octubre de 1907 va ser publicat el primer número.
-
Un congrés obrer a Barcelona va donar lloc al sindicat revoluvionari Confederació General del Treball (CGT), que l'any següent adoptà el nom de Confederació Nacional del Treball ( CNT).
-
Protesta contra l'enviament de reservistes a ala guerra del Marroc es va tranformar en una insurrecció popular i l'anarquisme va fer que la resposta derivés en la crema d'edificis religiosos.
-
-
-
Va ser una institució que va agrupar les quatre diputacions catalanes en un únic ens regional.
-
El sistema de la Restauració va patir una Triple crisi:
- Protesta militar: Junes de Denfensa de l'Arma d'Infanteria contra el sistema d'ascensos en l'exèrcit.
- Malestar polític: una assemblea e parlamentaris a Barcelona va demandar a ala redacció d'una nova constitució i l'autonomia per a Catalunya.
- Vaga general del 1 d'agost contra la pèrdua de poder adquisitiu dels salaris i l'impitjorament de les condicions de vida -
Va ser el preludi d'un període en què la instrasigència de la patronal afavorí una clima de violència, marcat per l'actuació dels Sindicats Lliures, d'insìració carlista i anticenetista.
-
La candenca va patir una vaga general de 44 dies
( Pistolerisme) -
Atac al campament d'Annual en què van morir deu mil soldats espanyols.
-
Constitueix la primera etapa de la Dictadura de Primo de Rivera instaurada a Espanya durant el regnat d'Alfons XIII després del triomf de l'Cop d'Estat
-
Va estar encapçalat pel llavors Capità General de Catalunya Miguel Primo de Rivera.
Triomf del cop a Catalunya -
-
Constitueix el segon i últim període de la dictadura de Primo de Rivera a Espanya el cual substitueix el Directori militar per un govern en què hi havia militars i civils presidit també per Primo de Rivera.
-