ROJ TV - den kurdiske stemme

Timeline created by metv_information
  • Roj TV starter med at transmittere

    Roj TV starter med at transmittere
    ROJ TV opstår som et behov hos det kurdiske folk, da kurdisk vinklet nyhedsformidling konsekvent bliver censureret i mange af de mellemøstlige lande, kurdere bor i. ROJ TV ser det som en af sine største opgaver, at bringe de nyheder andre medier undlader at formidle.
  • Den tyrkiske ambassade klager over ROJ TV

    Den tyrkiske ambassade klager over ROJ TV
    Den tyrkiske ambassade i Danmark indsender sin første klage over ROJ TV til danske og politiske myndigheder. Ambassaden klager igen i 2006 og i 2007.
  • Radio- og tv nævnet frikender ROJ TV

    Radio- og tv nævnet frikender ROJ TV
    I perioden 2005 – 2011 frikender Radio- og tv nævnet ROJ TV fire gange for "tilskyndelse til had". Deraf afvises 3 klager fra den tyrkiske ambassade.
  • Erdogan udvandrer fra pressemøde i DK

    Erdogan udvandrer fra pressemøde i DK
    Premierminister Erdogan forlader dansk pressemødePremierminister Erdogan vil ikke deltage i et pressemøde afholdt af den danske statsminister, Anders Fogh Rasmussen, fordi ROJ TV er dér for at rapportere fra mødet.
  • Den tyrkiske ambassade sender 2. klage over ROJ TV

    Den tyrkiske ambassade sender 2. klage over ROJ TV
    Den tyrkiske ambassade i Danmark sender sin anden klager over ROJ TV til de danske og politiske myndigheder. Ambassaden klager også i 2005 og i 2007.
  • Radio- og tv nævnet frikender for 2. gang ROJ TV for "tilskyndelse til had"

    Radio- og tv nævnet frikender for 2. gang ROJ TV for "tilskyndelse til had"
    I perioden 2005 – 2011 frikender Radio- og tv nævnet ROJ TV fire gange for "tilskyndelse til had". Dermed afvises alle klager fra den tyrkiske ambassade.
  • Den tyrkiske ambassade sender 3. klage over ROJ TV

    Den tyrkiske ambassade sender 3. klage over ROJ TV
    Den tyrkiske ambassade i Danmark sender sin tredje klage over ROJ TV til de danske og politiske myndigheder. Ambassaden klagede også i 2006 og i 2005.
  • Radio- og tv nævnet frikender ROJ TV for 3. gang

    Radio- og tv nævnet frikender ROJ TV for 3. gang
    I perioden 2005 – 2011 frikender Radio- og tv nævnet ROJ TV fire gange for "tilskyndelse til had". Dermed afvises klager fra den tyrkiske ambassade.
  • En NATO-post for en TV-station

    En NATO-post for en TV-station
    Turkey remains negative about Danish PM's bid for NATO post Fogh's tyrkiske studehandel Anders Fogh Rasmussen udnævnes som Generalsekretær for NATO.AFR udnævnes som generalsekretær 4. april/09, Medier og politikere påstår, at en studehandel med Tyrkiet lå forud for udnævnelsen af den danske generalsekretær. WikiLeaks lækker diplomatiske papirer som dokumenterer, at AFR/DK har lovet USA og Tyrkiet, at de vil lukke ROJ TV.
  • Anders Fogh Rasmussen tiltræder Generalsekretærposten i NATO

    Anders Fogh Rasmussen tiltræder Generalsekretærposten i NATO
    Fogh til eksamen i politisk balancegang i Tyrkiet Samtidig med at AFR er i forhandlinger om NATO-posten, rejser repræsentanter fra Københavns Politi og Statsadvokaten til Tyrkiet for at samarbejde med tyrkiske myndigheder.
  • Politirazia mod ROJ TV

    Politirazia mod ROJ TV
    Stor politiaktion mod kurdere i Europa ROJ TV’s studier i Belgien bliver 5. marts 2010 ransaget af politiets anti-terror-korps, up-linken smadres, udstyr og 220 computere konfiskeres og otte ansatte bliver anholdt, dog kort efter løsladt igen. Lignende razziaer sker hen over foråret i kurdiske foreninger og organisationer forskellige steder i Belgien, Luxembourg, Frankrig, Spanien, Holland, Italien, Tyskland og Australien.
  • Mediehetz starter i Berlingske Tidende

    Mediehetz starter i Berlingske Tidende
    Den Kurdiske Forbindelse Det danske dagblad B.dk starter en mediehetz med titlen "Den Kurdiske Forbindelse". Den fyrede og tidligere direktør for ROJ TV er B.dk’s kronkilde, selvom han fik dom for at bruge firmaets penge til privatforbrug med op til en million kroner.
  • Den danske stat tiltaler ROJ TV

    Den danske stat tiltaler ROJ TV
    Tiltale i sagen om Roj-TV Den danske stat rejser tiltale mod ROJ TV A/S og Mesopotamia Broadcast A/S METV for terror ved at fremme PKK´s virksomhed. Tiltalen udsendes som en pressemeddelelse fra Justitsministeren. ROJ TV modtager først tiltalen med posten 14 dage efter. Samme dag er Anders Fogh Rasmussen på besøg i DK som Generalsekretær og holder tale i Statsministeriets ved et pressemøde, og roser DK for at være en trofast allieret. <a href='http://www.stm.dk/_p_7783.html' >se tale
  • Dansk politi ransager ROJ TV i København

    Dansk politi ransager ROJ TV i København
    Politiet ransager ROJ TV's lokaler
    Få timer efter tiltalen mod ROJ TV er udsendt på pressemeddelelse fra Justitsministeriet, ransager politiet ROJ TV's kontorlokaler i København, direktørens og bestyrelsesformandens private hjem. ROJ TV’s bankkonti bliver indefrosset.
  • ROJ TV's konti frigives atter

    ROJ TV's konti frigives atter
    Kbh's Byret ophæver politiets beslaglæggelse af 377.000 kr fra ROJ TV's 10 bankkonti i Danske Bank - med renters rente. Domsbegrundelse: "Det vil indskrænke den kurdiske tv-stations ytringsfrihed, hvis dens indtægter beslaglægges før terror-sag".
  • USA og Tyrkiet presser Danmark

    USA og Tyrkiet presser Danmark
    Ministre afviser beskidt spil i sagen mod ROJ TV USA bag dansk sag mod ROJ TV Lækkede diplomatiske dokumenter fra WikiLeaks, afslører massivt politisk pres fra Tyrkiet og USA for at få lukket den kurdiske tv-station.
  • ROJ TV indstilles til Nobels Fredspris

    ROJ TV indstilles til Nobels Fredspris
    Desmond Tutu er blandt indstillerne af ROJ TV til at modtage fredsprisen
  • ROJ TV modtager ytringsfrihedspris

    ROJ TV modtager ytringsfrihedspris
    SF og Enhedslistens pris for Ytringsfrihed uddeles til ROJ TV.
  • Kritisk rapport om Tyrkiet fra Europarådet

    Kritisk rapport om Tyrkiet fra Europarådet
    Kommissæren for menneskerettigheder i Europarådet udsender en kritisk rapport om Tyrkiet. » Situationen med ytrings- og pressefrihed er fortsat særdeles bekymrende. Der er brug for hastige skridt, hvis disse rettigheder skal opretholdes og lægge grund for en mere tolerant holdning over for kritikere«, skriver kommissær Hammarberg i rapporten om Tyrkiet.
  • Retssag mod ROJ TV starter

    Retssag mod ROJ TV starter
    I Københavns Byret starter retssagen mod ROJ TV, 33 retssmøder er berammet, med domsafsigelse 10. jan 2012.
  • Tyrkisk bombefly dræber 32 unge kurdere

    Tyrkisk bombefly dræber 32 unge kurdere
    TIMELINE: What Happened in Roboski?
    Bødestraf til Roboski-pårørendeTyrkisk militærfly angriber og dræber 32 unge kurdere og undskylder sig efterfølgende med, at de troede gruppen var en PKK-delegation.
  • Tyrkiet scorer højest ved ECHR

    Tyrkiet scorer højest ved ECHR
    The ECHR's Annual Report 2011 Ved årsopgørelsen af domme afgjort ved Europarådets Menneskerettigheds Domstol ( ECHR) i 2011, har Tyrkiet det højeste antal domme.
  • Byretssdommen, men ROJ TV fortsætter med at sende

    Byretssdommen, men ROJ TV fortsætter med at sende
    Byretten afslutter retssagen mod ROJ TV med en dom om "ensidig formidling" og "forbindelser til PKK" med en bøde på 5,2 mio kr., men kan ikke fratage tv-stationen sendetilladelsen. Dommen ankes af ROJ TV og sagen berammes til Østre Landsret med 39 retsmøder, start 29. okt. 2012 - 21. juni 2013.På samme tid er der 110 fængslede journalister i tyrkiske fængsler. Tyrkiet bliver udråbt til ”verdens største fængsler af journalister” af blandt andre den amerikanske journalist Christiane Amanpour CPJ
  • Justitsministeren griber ind i ROJ TV-sagen

    Justitsministeren griber ind i ROJ TV-sagen
    Udtalelse fra justitsministeren og kulturministeren i anledning om sagen om ROJ TVPressemeddelelse "Hvis der er et hul i lovgivningen, skal det naturligvis lukkes". Udtalelsen henviser til, at tv-stationen blev dømt, men fortsatte med at have sendetilladelse. Foto: Lars Svankjær
  • Eutelsat trækker stikket til satelitten

    Eutelsat trækker stikket til satelitten
    TV satellite operator usurps court's prerogative to silence Kurdish TV station
    ROJ TV mister sendesignal
    Det franske satellitselskab Eutelsat slukker for den satellit, der udsender ROJ TV.
  • Radio- og tv-nævnet indleder ny tilsynssag over for ROJ TV

    Radio- og tv-nævnet indleder ny tilsynssag over for ROJ TV
  • Nyhedskanalen NUCE opstarter

    Nyhedskanalen NUCE opstarter
    NUCE er en 24-timers nyhedsservice med breaking news, analyser og indsigt - med kurdisk vinkel.
    Nyhedskanalen startede med at sende nyheder 5. marts 2012 og har sendetilladelse fra DK, Mesopotamia Broadcast A/S.
  • Dansk Journalistforbund ansætter fængslet tyrkisk journalist

    Dansk Journalistforbund ansætter fængslet tyrkisk journalist
    CAMPAIGN: Set JOURNALISTS FREE in TurkeyDansk Journalistforbund støtter op omkring en storstilet kampagne mod over 100 fængslede journalister i tyrkiske fængsler, der går ud på at et medie i DK ansætter en af de mange fængslede journalister og på den måde støtter den indsatte.
  • Ny lov på vej mod ROJ TV

    Ny lov på vej mod ROJ TV
    Lovændring på vej mod Roj TVNyt lovforslag bliver udarbejdet i Folketinget på foranledning af ROJ TV-sagen.
    Statsminister Helle Thorning-Smith og premierminister Erdogan mødes i både Tyrkiet og i DK for at give hinanden hånden på et fortsat godt samarbejde.
  • Sultestrejke af kurdiske fanger i tyrkiske fængsler

    Sultestrejke af kurdiske fanger i tyrkiske fængsler
    Kurdish prisoners end hunger strike after Ocalan appealKurdiske fanger i tyrkiske fængsler starter en sultestrejke, der kommer til at vare så længe, at Tyrkiet må bede den fængslede leder af Kurdistans Arbejderparti (PKK), Abdullah Öcalan om at stoppe den. Det gør han, og det bliver starten på den seneste og stadig igangværende fredsproces mellem den tyrkiske stat og PKK.
  • 8 civile kurdere anholdes i DK

    8 civile kurdere anholdes i DK
    11 mand tiltales for terrorstøtteOtte civile kurdere anholdes i DK og sigtes for økonomisk støtte til PKK. De løslades dog efter dage og et par uger. Slut juni 2013 modtager de otte og tre kurdere en sigtelse, der starter med 33 planlagte retsmøder i august 2013.
  • 4. gang frikender RTN ROJ TV

    4. gang frikender RTN ROJ TV
    "Nævnet mener ikke, at der direkte opfordres til had i sendefladen, og derfor fremsættes der ingen påtale af ROJ TV's sendeaktivitet". Sådan konkluderede formanden for RTN, Christian Scherfig om ROJ TV, efter 4. undersøgelse af den kurdiske tv-station. Dog får ROJ TV og deres tre andre sendetilladelser, sendestop i to måneder p.g.a marginale administrative hensyn.
  • Tyrkiets pressefriheds krise

    Tyrkiets pressefriheds krise
    Turkey's Press Freedom CrisisEn opsigtsvækkende rapport fra det amerikanske CPJ, Committee to Protect Journalists, udkommer og vækker stor opmærksomhed med over 100 fængslede journalister i tyrkiske fængsler. Skriver en journalister om kurdiske spørgsmål, bliver de anset for at være terrorister og retsforfølges, chikaneres eller bliver fyret.
  • Appel-retssagen mod ROJ TV starter i Østre Landsret

    Appel-retssagen mod ROJ TV starter i Østre Landsret
    Med 39 berammede retsmøder starter appelsagen mod ROJ TV i Østre Landsret. Modsat i Byretten får ROJ TV godkendt fem af de 11 vidner, der var dem forbudt at fremføre, blandt andre mediejuraekspert Oluf Jørgensen, journalisterne Pola Rojan og Martin Selsøe Sørensen, professor og medstifter af den tyrkiske menneskerettighedsorganisation IHD, Haluk Gerger og Kirim Yildiz fra KHRP.
  • Sendestop slutter

    Sendestop slutter
    NUCE TV og MMC sender igen efter to måneders sendestop påbudt af det danske Radio- og tv-nævn. ROJ TV har fortsat sendetilladelse, men er blevet forhindret i at fungere med en slukket satellit, lukkede bankkonti, lige som andre forretningsforbindelser ikke tør samarbejde.
  • Forhandlingerne mellem Öcalan og Tyrkiet offentliggøres

    Forhandlingerne mellem Öcalan og Tyrkiet offentliggøres
  • Tre kurdiske kvinder likvideres i Paris

    Tre kurdiske kvinder likvideres i Paris
    Tre kurdiske kvinder fra PKK er blevet »henrettet« i ParisAttentat på de tre kurdiske kvinder Sakine Cansiz, Fidan Dogan og Leyla Söylemez. Kurdere og resten af verden chokeres.
  • Öcalan holder tale på Newroz

    Öcalan holder tale på Newroz
    Dansk udgave af Öcalans brev, læst ved Newroz i AmedPå kurdernes fejring af nytår, Newroz, holder Abdullah Öcalan tale til tyrkere som kurdere om at skabe demokrati og stoppe den væbnede konflikt mellem staten og PKK. Talen transmitteres på tyrkisk som kurdisk tv og i Parlamentet. Talen bringes i medier verden over. Siden fængslingen af Öcalan i 1998, har han ikke kunnet ytre sig offentligt.
  • ”Europarådet fjerner terrorstempel fra PKK"

    ”Europarådet fjerner terrorstempel fra PKK"
    Villumsen: ”Europarådet fjerner terrorstempel fra PKK"
    Europarådets parlamentariske forsamling bestemmer med stort flertal, at fjerne terrorstemplingen af PKK for at støtte fredsprocessen i Tyrkiet, ved at ændre retorikken i-f-m en rapport om menneskerettighedssituationen i Tyrkiet. Af hensyn til den skrøbelige fredsproces udskifter de PKK-terrorister med PKK-aktivister.
  • ROJ TV taber på udebane

    ROJ TV taber på udebane
    Roj TV mister sendetilladelsen
    Selvom der var en enkelt af de fem dommere, som mente, at ROJ TV skulle frikendes for at have været talerør for Det Kurdiske Arbejderparti, PKK, dømte Østre Landsret med flertal ROJ TV for overtrædelse af straffelovens § 114 e om fremme af virksomhed for en terrororganisation. ROJ TV blev idømt en bøde på 2 x 5 mio. kr. og fik frakendt retten til at sende tv.
  • ROJ TV appellerer landsretsdommen til Højesteret

    ROJ TV appellerer landsretsdommen til Højesteret
    SÅ FIK YTRINGSFRIHEDEN ATTER ET SKUD FOR BOVENEt bestyrelsesmøde i de to dømte selskaber beslutter, at man ikke vil acceptere Landsrettens afgørelse og derfor søger sagen indbragt for Højesteret. Dette vil også være betingelsen for at man i sidste ende, hvis Højesterets afgørelse går kurderne imod, kan videreføre sagen for Menneskeretsdomstolen i Strasbourg.
  • Period: to

    ROJ TV - den kurdiske stemme