-
L'any 1031 després de la fi del califat, al-Àndalus va començar una decadència política i territorial i els Cristians van aprofitar per expandir-se.
-
Cada regne tenia una ciutat principal i el territori del voltant va estar dominat per un grup ètnic:
Els àrabs, a Còrdova, Sevilla, Badajoz, Toledo, Saragossa i Múrcia Els cristians del nord van aprofitar-ne la debilitat, primer, per cobrar-los tributs o paries a canvi de la pau i després, atacar-los. I per això Alfons Vl de Lleó va conquerir Toledo. -
Però por de desaparèixer els regnes de taifes van demanar ajuda als almoràvits, van entrar a la Península. Van derrotar l'exèrcit d'Alfons Vl de Lleó a la batalla de Sagrajas. Van imposar el seu domini a al-Àndalus van incorporar a l'imperi africà i van posar un fort radicalisme religiós.
-
Van derrotar l'exèrcit d'Alfons vl de Lleó a la batalla de Sagrajas
-
El 1145 els almoràvits es van acabar i es van crear els segons regnes de taifes.
-
Els berbes nòmades al segle Xl forman un imperi al nord d'africà amb la capital de Marràqueix.
-
Després de conquerir Marràqueix, van substituir els almoràvits al nord d'Àfrica. No van aconseguir dominar tot el territori andalusí fins al 1172
-
Els almohades van paralitzar les conquestes cristianes quan van derrotar Alfons Vlll de Castella a Alcarcos.
-
Van ser derrotats a la batalla de les Navàs de Tolosa, va permetre l'avanç per la vall del Guadalquivir.
-
Que els cristians van conquerir progressivament. Des de 1238, i fins que va desaparèixer el 1492, el territori andalusí
-
Els cristians es conquerien progressivament fins que va desaparèixer el 1492 i territori andalusí va quedar reduït al regne nassarita de Granada.