Evolució històrica de la imatge en moviment

By Jgal
  • La llanterna màgica

    La llanterna màgica
    Aparell òptic. Construcció basada en la cambra fosca (rebia imatges de l'exterior per a fer-les visibles al seu interior), però invertint el procés, projecta les imatges cap a l'exterior. Caixa metàl·lica amb un mirall còncau i un focus lluminós en el seu interior, que projecta el seu feix de llum sobre les imatges pintades en un cristall col·locat entre dues lents convergents. La projecció d'imatges 'consecutives' en el temps, dotava l'escena de moviment. Inventada per Athanasius Kircher
  • Taumatrop

    Taumatrop
    Joguina que aprofita l'efecte anomenat presència retinal. Disc dibuixat per totes dues cares, amb dues parts complementàries d'una mateixa escena, al qual es lliguen dos fils de manera que en fer-lo girar ràpidament se superposen les imatges de cadascuna de les cares i es pot veure l'escena sencera. Invent atribuït al Doctor al John Ayton Paris
  • Fenaquistocopi

    Fenaquistocopi
    Joguina visual per demostrar la percepció retinal. Joseph Plateau, i simultàniament Simon Stampfer, inventen el fenaquistocopi, el primer instrument que reprodueix la il·lusió del moviment a través de la descomposició d'aquests en dibuixos. L'aparell és compost per un disc giratori de cartó, un amb una sèrie d'escletxes o ranures equidistants i una sèrie de dibuixos que descomponen les fases d'un moviment a una de les seves cares.
  • Zoòtrop

    Zoòtrop
    Es tracta d'una altra joguina que es basa en el fenomen de la persistència de la visió o persistència retinal per crear la il·lusió de moviment. Inspirada en el fenaquistoscopi per donar un moviment cíclic a una imatge dibuixada en una banda i col·locada dins el cilindre del tambor. Es popularitzà però amb el nom de zoòtrop o tambor màgic, roda de la vida o roda del diable.
    Joguina inventada per William George Horner.
  • Praxinoscopi

    Praxinoscopi
    Joguina d'entreteniment visual creada per Charles-Émile Reynaud. L'espectador mira per sobre del tambor, dins del qual hi ha una roda interior amb uns miralls formant angle, que reflecteixen les imatges dibuixades sobre tires de paper situades al voltant. Es pot veure una seqüència nítida, animació estable on les imatges es fusionen i aconsegueixen l'efecte animat.
  • Eadweard Muybridge: 'El cavall en moviment'

    Eadweard Muybridge: 'El cavall en moviment'
    Seqüència fotogràfica originada per resoldre una polèmica que enfrontava als afeccionats als cavalls de Califòrnia: Hi ha cap moment en el qual un cavall al galop o trot llarg no recolza cap casc al sòl?.L'experiment es va realitzar mitjançant vàries càmeres posades al costat de la pista on corria el cavall, captaven el moviment d'aquest, que s'accionaven mitjançant una corda quan el cavall passava. La descomposició dels moviments del cavall van obrir la porta al proper naixement del cinema
  • El fusell fotogràfic

    El fusell fotogràfic
    Étienne-Jules Marey inventa el fusell fotogràfic, que funcionaba igual que els de la època, però amb la diferència que no es disparven bales, s'obtenien fotografies damunt d'una placa de cristall circular. Tenia la possibilitat d'emplenar aquest cristall amb capacitat de 12 fotogrames, en tant sols un segon: cronofotografies sobre placa fixa. Posteriorment va millorar l'invent, canviant la placa per pel·lícula de paper, millorant la capacitat i la celeritat de l'invent.
  • Disc de Nipkow

    Disc de Nipkow
    És un disc pla i circular amb una sèrie de petites perforacions disposades en forma d'espiral des del centre cap a l'exterior. Fent girar el disc cada perforació descriu una circumferència de ràdio diferent, la qual és equivalent a una "línia d'exploració" d'imatge en una televisió moderna: quantes més perforacions tingués, major nombre de línies (i resolució) contindria la imatge final.
    L'escena és projectada sobre el disc mitjançant una lent. En girar, podem veure la imatge en alta definició
  • Teatre òptic

    Teatre òptic
    Charles-Émile Reynaud va ampliar el Praxinoscopi(1877): incorporant dues llanternes que projectaven les imatges, 15 imatges per segon, el qual va fer possible la visualització de la seqüència de imatges dibuixades, a la vegadda, per més d'un espectador. És un dels precedents del cinematògraf
  • Quinetoscopi

    Quinetoscopi
    El Quinetoscopi Va ser patentat per Edison en 1891. Era el resultat d'experiments en els quals aquest combinava imatges mòbils amb el fonògraf inventat per ell en 1877. En realitat es tractava d'un “Cosmorama” amb el qual alguns espectadors podien veure una cinta de 15 metres,la cinta presentava 4 perforacions per fotograma, i amb una velocitat de 46 fotogrames per segon, la qual cosa assegurava els temps iguals d'interval i el pas dels fotogrames amb estricta regularitat.
  • Cinematògraf Lumière

    Cinematògraf Lumière
    Un cinematògraf és una màquina capaç de filmar i projectar imatges en moviment. Fou la primera màquina capaç de gravar i projectar pel·lícules de cinema. El cinematògraf va ser el primer pas per poder gaudir del cinema, amb el temps van anar sortint més avenços i es va anar millorant la qualitat de les pel·lícules projectades inicialment. La primera gravació va ser 'La sortida dels obrers de la fàbrica Lumière ( Sortie des Usines Lumière à Lyon )'
  • Escola de Brighton

    Escola de Brighton
    L'Escola de Brighton va ser un grup de cineastes i fotògrafs anglesos que van asseure les bases per al llenguatge cinematogràfic. El primer d'ells va ser James A. Williamson, pioner del cinema anglès, motivant la realització de pel·lícules d'escenes, però que després es converteixen en minidramas amb ús de formes narratives. L'escola de Brighton es va destacar per descartar la construcció de pel·lícules a l'estil Lumière o Méliès, ja que aquests deixaven fixa la càmera i començaven a actuar.
  • Georges Méliès - 'viatge a la lluna'

    Georges Méliès - 'viatge a la lluna'
    Georges Méliès va ser creador de pel·lícules d'efectes especials, però també un dels primers a utilitzar l'animació amb la seva pròpia tècnica. Méliès va descobrir aquesta tècnica accidentalment quan la seva càmera es va espatllar durant la filmació d'un autobús que passava. En retomar la filmació, en comptes de l'autobús passava cotxe fúnebre i el resultat final va ser que l'autobús es transformava en un cotxe fúnebre. Aquesta idea va ser coneguda més tard com l'animació stop-motion.
  • Film d'art

    Film d'art
    Primera crisi del cinema. S’exhaureix la primera fase de novetat i necessita una evolució. Apareix una iniciativa des de França per dignificar el cinema i apropar-lo a l’art. Va ser un moviment d’escriptors teatrals reconeguts que van fer guions i buscaven actors famosos (grans dives del teatre parisí) per posar-los en el món del cinema (decorats bons, actors bons, guió elavorat).
  • Hollywood

    Hollywood
    Als EEUU, el cinema va tenir un èxit abrumador, per una circumstància social: país d'immigrants, molts dels quals no parlaven l'anglès. El teatre i la premsa els marginava per la barrera idiomàtica. El cinema mut es va transformar en una font molt important d'esplai per a ells. Edison tenia moltes patents d'aparells cinematogràfics i el monopoli de la comercialització del cinema. Per escapar, Alguns empresaris van anar cap a l’oest i van establir-se a Hollywood. Allà va néixer la nova industria
  • Sir Charles Spencer Chaplin 'Charrlot'

    Sir Charles Spencer Chaplin 'Charrlot'
    És considerat com un dels millors mims i pallassos de la història del cinema. Actuava, dirigia, escrivia els guions, componia la música i produïa les seves pròpies pel·lícules. Chaplin fou una de les personalitats més creatives de l'època del cinema mut i va influir molt en altres actors. La seva vida artística va durar més de 65 anys, des dels escenaris victorians i els music hall britànics quan era un artista jove, fins a gairebé la seva mort a l'edat de vuitanta-vuit anys
  • David Wark Griffith - Creador del relat cinematogràfic

    David Wark Griffith - Creador del relat cinematogràfic
    Fou un dels creadors de la tècnica cinematogràfica, innovador de la narrativa fílmica i creador del llenguatge cinematogràfic. Combina la imatge cinematogràfica amb el discurs propi de la novel·la vuitcentista, donant així naixement al relat cinematogràfic. Va inventar la tècnica del muntatge paral·lel, amb la qual fa coincidir dues accions en pantalla, alternant a través del muntatge de plànols de cadascuna d'elles, fins que finalment ambdues accions conflueixin en una acció única
  • Primer llargmetratge d'animació

    Primer llargmetratge d'animació
    El cinema d'animació és una categoria de cinema (o d'una manera general, una categoria d'art visual o audiovisual) que es caracteritza per no recórrer a la tècnica del rodatge d'imatges reals sinó a una o més tècniques d'animació. Les tècniques tradicionals d'animació han estat durant molt temps el dibuix animat plans o l'animació en volum , encara que en temps més recents també es recorre a l'animació per ordinador. El primer llargmetratge d'animació va ser mut i argentí ,L'apòstol
  • El primer film en Technicolor, “The Gulf Between”

    El primer film en Technicolor, “The Gulf Between”
    El Technicolor va ser el primer intent efectiu de la indústria cinematogràfica per a deixar enrere el blanc i negre i reproduir en pantalla els colors filmats en la realitat.
    El sistema s'aconseguia per la filmació simultània de tres pel·lícules dins de la mateixa càmera, cadascuna dels quals comptava amb filtris perquè fos impressionada només per un color. Després d'un procés de tintura és treia una sola còpia que en ser projectada recreava els colors de la realitat
  • L'Expressionisme Alemany

    L'Expressionisme Alemany
    L'expressionisme Alemany és l'estil de fer cinema prenent com a referent el corrent pictòric expressionista, en la qual preval l'expressió subjectiva sobre la representació de l'objectivitat.
    Pel·lícules conegudes són "El gabinet del doctor Caligari", de Robert Wiene, "Nosferatu" de Murnau, i "Metròpolis" de Fritz Lang. S'utilitzen els recursos escenogràfics, maquillatge i il·luminació per crear atmosferes inquietants.
  • El cinema Soviètic

    El cinema Soviètic
    Després de la revolució de 1917, a Lenin no se li escapava l'enorme transcendència social del cinema, i va afirmar: "De totes les arts, el cinema és per a nosaltres la més important". Cal tenir en compte que gairebé el 80% de la població russa era analfabeta en aquesta època, de manera que el cinema es convertiria, juntament amb la ràdio, en el mitjà de comunicació més eficaç per a la formació de les masses
  • Primera pel·lícula 3D

    Primera pel·lícula 3D
    El 1922 va arribar el primer llargmetratge en 3D aplicat per fotos a les sales comercials de Los Angeles. El productor Harry K. Fairall i el camerógrafo Robert F. Elder, van utilitzar el mètode de la doble projecció a partir de dues pel·lícules de cel·luloide, separant la imatge mitjançant els colors vermell i verd; on cada color era captat només per un dels ulls, mitjançant unes ulleres amb vidres vermell i verd respectivament
  • Sir Alfred Joseph Hitchcock

    Sir Alfred Joseph Hitchcock
    Va ser pioner en moltes de les tècniques que caracteritzen els gèneres cinematogràfics del suspens i el thriller psicològic. Després d'una reeixida carrera al cinema britànic en pel·lícules mudes i en les primeres sonores, que el va portar a ser considerat el millor director d'Anglaterra, Hitchcock es va traslladar a Hollywood a 1939
  • El Cantant de Jazz - primer film sonor en la seva totalitat

    El Cantant de Jazz - primer film sonor en la seva totalitat
    Primera pel·lícula parcialment rodada amb so i diàlegs sincronitzats, que va utilitzar el sistema sonor "Vitaphone" (enregistrament de so sobre un disc). A partir d'aquest moment, el cinema canvia de manera radical es comèdies musicals es van multiplicar.
    En total, la pel·lícula conté tot just dos minuts de diàleg amb so, en gran part o tot això improvisat. La resta del diàleg es presenta a través d'intertítols.
  • La televisió

    La televisió
    Les primeres emissions públiques de televisió les va efectuar la BBC a Anglaterra en 1927. Les emissions amb programació es van iniciar a Anglaterra el 1936, ia Estats Units el 1939, coincidint amb la inauguració de l'Exposició Universal de Nova York. Les emissions programades es van interrompre durant la Segona Guerra Mundial, i es reprendrà quan va acabar.
    La televisió es va propagar ràpidament i es va convertir en un fenomen de masses sobre el 1960. La 2n edat d'or des de 1999 i actualment
  • El cinema surresalista

    El cinema surresalista
    Provinent de la poesia i de les arts plàstiques, el cinema surrealista manté molts dels seus grans motius: creació al marge de tot principi estètic i moral, la fantasia onírica, l'humor desaprensiu i cruel, l'erotisme líric, la deliberada confusió de temps i espais diferents. Els seus realitzadors el fan servir per escandalitzar i exterminar una societat burgesa mesquina i sòrdida. El 1928 va aparèixer la primera pel·lícula amb cert contingut surrealista, El cargol i el clergue
  • Oscars

    Oscars
    La primera cerimònia va ser presentada el 16 de maig de 1929, en un dinar privat a l'hotel Hollywood Roosevelt, amb una audiència de prop de 270 persones. La festa duta a terme després de la cerimònia va tenir lloc a l'hotel Mayfair.5 El cost de les entrades per als convidats a la cerimònia va ser de cinc dòlars. Quinze estatuetes van ser lliurades, premiant artistes, directors i altres personalitats de la indústria del cinema pels seus treballs, estrenats entre 1927 i 1928
  • Primer projector de cine de joguina: el Cine NIC

    Primer projector de cine de joguina: el Cine NIC
    Patentat pels germans Nicolau Griñó, basat en els principis de la llanterna màgica, el funcionament era molt simple i alhora enginyós: una cinta de paper que tenia dues imatges lleugerament diferents, amunt i avall de la mateixa, era projectada de manera que un obturador alternava la visió d'una i una altra imatge i al mateix temps la pel·lícula passava lentament davant l'objectiu, enrotllant a un costat i desenrollándose de l'altre.
  • Kodak comercialitza la pel·lícula de 8mm

    Kodak comercialitza la pel·lícula de 8mm
    El 1932 Eastman Kodak va llançar un nou format de cinema anomenat "Ciné Kodak Eight" o "8 Estàndard", l'ample seria de 8 mm. Va ser posat al mercat per a ús domèstic, per posar a l'abast d'una classe benestant la possibilitat de fer pel·lícules familiars.
  • Cinema totalitari

    Cinema totalitari
    Amb la instauració dels totalitarismes a Alemanya i Itàlia, el cinema es va posar al servei de les ideologies, com va passar amb el cinema soviètic, per utilitzar-lo com a mitjà de propaganda amb un gran abast de la població. Un exemple de pel·lícula sota aquest és Olympia
  • Neorealisme Italià

    Neorealisme Italià
    Fou un moviment cinematogràfic sorgit un cop finalitzada la Segona Guerra Mundial. L'objectiu d'aquest moviment va ser reflectir el dia a dia de la gent treballadora del país, amb els seus problemes i misèries. Amb aquest objectiu, en algunes de les produccions es va decidir no comptar amb actors professionals, no utilitzar decorats sinó localitzacions reals i prescindir d'il·luminació artificial, per tal que el que es veiés en pantalla fos el més semblant a la realitat
  • La túnica sagrada - primer film en Cinemascope

    La túnica sagrada - primer film en Cinemascope
    Va ser la primera pel·lícula estrenada a Cinemascope. El Cinemascope és un sistema de filmació caracteritzat per l'ús d'imatges àmplies en les preses de filmació, assolides al comprimir una imatge normal dintre del quadre estàndard de 35mm, per a després descomprimir-les durant la projecció assolint una proporció que pot variar entre 2,66 i 2,39 vegades més ampla que alta. Això s'assolia amb l'ús de lents anamòrfics especials que són instal·lats en les càmeres i les màquines de projecció
  • Primer videoclip

    Primer videoclip
    Un videoclip és un curtmetratge realitzat principalment per la seva difusió en vídeo, televisió i a través de portals a internet, que ofereix una representació o interpretació visual d'una cançó. Segons diversos autors es tracta del format audiovisual més consumit per la joventut global. El que es considera com el primer videoclip musical de la història era protagonitzat per Elvis Presley amb el tema Jailhouse Rock, el famós tema del rock carcerari, difós en imatges en blanc i negre de l'època
  • Videoart

    Videoart
    El videoart és una de les arts plàstiques i audiovisuals que es caracteritza per l'ús d'almenys un monitor de televisió instal·lat en principi en una galeria d'art, o en tot cas formant part d'una exposició, encara que sigui en un espai poc convencional. No sol tenir contingut narratiu ni documental per si mateix, tot i que pot formar part de l'escenografia d'un espectacle. També pot estar relacionat amb instal·lacions i performances no dramàtiques
  • Vídeo mapping

    Vídeo mapping
    El concepte neix als EEUU al 1970. Consisteix a projectar una animació o imatges sobre superfícies reals, normalment inanimades, per aconseguir un efecte artístic i fora del comú basat en els moviments que crea l'animació sobre aquesta superfície. El mapping més habitual és el que veiem sobre els edificis monumentals acompanyats de sons per efectuar un major espectacle. D'aquesta manera es permet una interacció amb el públic i es crea una relació entre l'art, la tecnologia i la societat.
  • Presentació de la tecnologia IMAX

    Presentació de la tecnologia IMAX
    MAX® (Image Maximum) és un format de projecció de pel·lícules desenvolupada per l'empresa IMAX Corporation®. La seva característica principal és que ofereix una resolució i definició molt més elevada que el cinema convencional. El seu sistema es basa en un negatiu de 70mm projectat en una gran pantalla de 22 x 16,1 m. Durant l'Exposició Universal del Japó a Osaka, es presenta la tecnologia IMAX® amb la pel·lícula Tiger Child.
  • Implementació televisió digital terrestre TDT

    Implementació televisió digital terrestre TDT
    Es comença a implementar la TDT (Televisió Digital Terrestre). Primeres emissions en HDTV, la televisió d'alta definició. Apareixen en el mercat nous discos òptics que incrementen la capacitat com el HDDVD i el Blu-ray. La TDT és l'únic sistema que s'emet a Espanya per veure la televisió des del 3 d'abril del 2010. A Catalunya, amb el nom de TDT, també és coneguda popularment la tecnologia DVB-T.
  • Youtube

    Youtube
    És un lloc web en el qual els usuaris poden pujar i compartir vídeos. Allotja una varietat de clips de pel·lícules, programes de televisió i vídeos musicals, així com continguts amateur com videoblogs. Va ser creat per tres antics empleats de PayPal al febrer de 2005.4 A l'octubre de 2006, va ser adquirit per Google Inc i ara opera com una de les seves filials. Actualment és el lloc web del seu tipus més utilitzat a internet.
  • Timelapse

    Timelapse
    El time lapse és una tècnica fotogràfica que consisteix en la captació d'imatges fixes que es reprodueixen després a gran velocitat perquè simulin una imatge en moviment, utilitzada tant en fotografia com en cinematografia. La història moderna dels vídeos time lapse comença al 2008, amb els treballs de Tom Lowe, un americà al qual els aficionats consideren el màxim representant mundial de l'especialitat