-
Va néixer a Valls
-
-
Aquesta novel·la està formada per quatre contes:
«El vailet del pa», «Tres mesos de món», «Els que ho miren i els que hi van» i «El transplantat». -
La novel·la, que inaugura el corrent naturalista en la literatura catalana, analitza el procés d'enamorament del seu protagonista, Toneta, una modista de caràcter angelical, i en Lluís, un estudiant de dret del Ripollès, l'amor contraposa al del matrimoni Castellfort.
-
Els tres personatges centrals de l'obra són l'Oleguer, la Tuies, i el notari de la vila don Magí Xirinac. La Tuies primer forma matrimoni amb el notari i, en quedar vídua, es casa amb l'Oleguer. Oller retrata de manera implacable i amb tota mena de detalls la roïna gasiveria que atenalla tots tres personatges. Tot allò que no tingui relació amb la riquesa i els diners és menyspreat pels nostres protagonistes, que cauen, així, en l'extrema.
-
Vilaniu és la descripció realista de una vila provinciana, on la política menuda i les baixeses rurals tenen unes conseqüències tràgiques.
-
Hi retrata la societat catalana dels anys 1880-1882, just en el moment en què moltes persones van aconseguir un enriquiment fàcil gràcies a l’especulació borsària. Gil Foix, el protagonista de la novel·la, és un d’ells: deixa de fer de fuster, juga a borsa amb gran habilitat i s’enriqueix fins a convertir-se en un membre conspicu de l’alta burgesia barcelonina.
-
Es un estudi psicològic de la malaltia mental i de les conseqüències socials de Daniel Serrallonga.
-
És la història d'una dona que lluita contra la moral convencional i els prejudicis que encotillen una societat burgesa i hipòcrita
-
Va morir a Barcelona