-
Arnold Schönberg va escriure aquest sextet de corda en la seva etapa expressionista, abans de crear la tècnica dodecafònica. Es considera la seva primera obra important, que va començar a compondre tres setmanes després de conèixer Matilde Zemlinski, que seria la seva dona. Aquest sextet s'inspira en un poema de Richard Dehmel.
-
El segon concert per a violí de Sergei Prokofiev va ser escrit en diversos llocs. L'autor va compondre el primer moviment mentre es trobava a París, i el segon estant a Voronezh. Va completar l'orquestració a Baku. Finalment, l'obra es va estrenar al Teatro monumental de Madrid l'1 de desembre de 1935.
El va dedicar al violinista Robert Soëtens, amb qui estava de gira mentre componia l'obra. -
Olivier Messiaen va compondre aquest quartet mentre estava presoner al camp de concentració de Görlitz, a Silèsia. Es va estrenar el 15 de gener de 1941 davant dels 5000 presoners del camp. Feia un fred espantós i els músics van tocar fent servir els instruments de què disposaven; per això aquest quartet té una composició diferent de la convencional: violí, violoncel, clarinet i piano, que tocava el propi compositor.
-
Dmitri Shostakóvich va escriure aquesta simfonia l'any 1941. La va dedicar a la ciutat de Leningrad, que en aquells moments estava assetjada pels alemanys. Aquesta simfonia es va estrenar a Samara al març de 1942. L'agost d'aquest mateix any es va tocar a Leningrad en unes condicions dramàtiques. L'obra es va retransmetre per ràdio i per altaveus a tota la ciudad, perquè els alemanys també la poguessin sentir. L'exèrcit alemany va intentar destruir el teatre sense aconseguir-ho.
-
Luigi Nono