Línia Del Temps_HiFA 2n BAT-E

  • Herculà

    Herculà
    Fou una ciutat de la Campània, situada vora la badia de Nàpols i al peu del Vesuvi, en un turó entre dos rius. Fou una ciutat secundària la fama de la qual deriva del fet que fou destruïda per l'explosió del volcà de l'any 79 i que se n'han trobat les restes, en part molt ben conservades.
  • Period: to

    Francisco de Goya y Lucientes

    La seua obra comprèn la pintura de cavallet i mural, el gravat i el dibuix. En totes aquestes facetes va desenvolupar un estil que inaugura el romanticisme. La seva contribució representa també el començament de la pintura contemporània, i se'l considera un precursor de les avantguardes pictòriques del segle xx.
  • Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando

    Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando
    Va ser creada el 1752, amb seu a Madrid. Els seus orígens es relacionen amb la Il·lustració. Els seus primers estatuts van ser aprovats l'any 1744, però la seva constitució definitiva data de 1752, amb el Rei Ferran VI, que la va anomenar: Reial Acadèmia de les Tres Nobles Arts de San Fernando. Les seves activitats es basen en Pintura, Arquitectura i Escultura.
  • Period: to

    William Blake

    Va ser un poeta, pintor, gravador i místic anglès. Encara que va romandre en gran part desconegut durant el transcurs de la seva vida, actualment el seu treball té una alta consideració. Per la relació que en la seva obra tenen la poesia i els seus gravats respectius, sol posar-se Blake com a exemple de l'artista total.
  • Gossos en Coble. Goya

    Gossos en Coble. Goya
  • Period: to

    ROMANTICISME

    Va ser un moviment tant cultural que s'originà a Alemanya, inicialment com a moviment literari, però que ràpidament passà a influenciar totes les arts. Busca constantment la llibertat autèntica. Com que el romanticisme és una manera de sentir i concebre la natura, la vida i l'ésser humà mateix. Dona importància al sentiment. Té un caràcter revolucionari i trencador amb les convencions socials de l'època. És la ruptura amb la tradició, l'ordre i la jerarquia dels valors culturals i socials.
  • Period: to

    GOYA. Dibuixos per a Tapissos.

    L'activitat de Goya per la Reial Fàbrica de Tapissos de santa Bàrbara es va perllongar durant dotze anys, de 1775 a 1780 en un primer quinquenni de treball i de 1786 fins a 1792 (altres set anys), any en què una greu malaltia, que li va provocar la seva sordesa, ho va allunyar definitivament d'aquesta tasca.
  • El para-sol. Goya

    El para-sol. Goya
  • El Cacharrero. Goya

    El Cacharrero. Goya
  • El malson, FÜSSLI

    El malson, FÜSSLI
    És una pintura elaborada en tècnica d'oli sobre llenç. Des de la seva creació, ha continuat sent la seva obra més coneguda. A causa de la seva fama va pintar almenys tres versions d'aquesta pintura. El llenç sembla retratar una dona dorment i el contingut del seu malson. L'íncube (el dimoni) i el cap del cavall es refereixen a la creença contemporània i el folklore sobre malsons, però s'han atribuït significats més específics per alguns teòrics.
  • La Pradera de Sant Isidre. Goya

    La Pradera de Sant Isidre. Goya
  • Period: to

    Revolució Francesa

    Es considera el model de revolució política de la seva època i va suposar la conquesta del poder per la burgesia i el desplaçament de l'aristocràcia i el clergat. Les classes socials quedaven dividides entre privilegiats (rei, noblesa i clergat), i els no privilegiats (burgesia, pagesos, etc). En aquest context es produeix un seguit de revoltes que conduïren a la revocació de l'Antic Règim.
  • Period: to

    La Revolució Francesa

    Es considera el model de revolució política de la seva època i va suposar la conquesta del poder per la burgesia i el desplaçament de l'aristocràcia i el clergat. En acabar el segle XVIII, el regne de França, com la major part d'Europa, estava sotmesa a l'Antic Règim. Era una societat estamental fonamentada en el privilegi i la propietat de la terra. La monarquia absoluta de Lluís XVI era incapaç de millorar la situació de crisi financera, fam i debilitat de la vella estructura de classes.
  • Panteó de París. Jacques-Germain Soufflot.

    Panteó de París. Jacques-Germain Soufflot.
    Situat a la muntanya Santa Genoveva, al 5è districte de París, al cor del Barri Llatí. Fou edificat al segle XVIII, sota la direcció de l'arquitecte Soufflot, com a església per les relíquies de Santa Genoveva.
  • La mort de Marat. Jacques-Louis David.

    La mort de Marat. Jacques-Louis David.
    La pintura representa la mort el 1793 de Jean-Paul Marat, l'escriptor del diari radical L'Ami du peuple (L'amic del poble), molt relacionat amb la facció jacobina durant el regnat del Terror, encara que mai no en va ser un membre indiscutible.
    El quadre està cobert per una gran foscor que només es trenca en topar amb la visió del cos mort de Marat.
  • Period: to

    Franz Schubert

    És un dels grans compositors del segle xix, i el mestre indiscutible del lied: en va escriure uns 600, el conjunt més perfecte i variat de la història. Se'l sol considerar, gairebé, el creador del gènere. Va compondre música per a piano, per a orquestra, música de cambra i moltes cançons o lied per a veu i piano.
  • La Família Reial. Goya

    La Família Reial. Goya
  • Period: to

    Treball a la Cort. Goya

    Com a pintor del rei i pintor de cambra de la cort des de 1798, va pintar nombrosos retrats de la família reial.
  • Retrat de Manuel Godoy. Goya

    Retrat de Manuel Godoy. Goya
    És ua pintura a l’oli, conservada actualment a la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando.
  • Period: to

    REALISME

    És un corrent artístic que pretén plasmar la realitat de la forma més exacta possible a les obres d'art. El realisme busca el detall, la màxima proximitat. Es caracteritza per la recerca de l’objectivitat i el rebuig al món de la fantasia i dels somnis. Pretén fer una representació de la realitat el més acurada possible, sense embellir-la; els paisatges són representats mitjançant una natura humanitzada. Els temes són contemporanis de la seva època i solen mostrar una crítica social.
  • Coronació de Napoleó

    Coronació de Napoleó
    La cerimònia de coronació es va dur a terme el 2 de desembre a Notre Dame, amb l'assistència del papa Pius VII. Durant la mateixa es diu que Napoleó es va posar la corona a si mateix, en comptes de deixar al pontífex fer el gest, i també que va coronar a Josefina.
  • Desastres de la guerra n.º 1: Tristes presentimientos de lo que ha de acontecer. Goya

    Desastres de la guerra n.º 1: Tristes presentimientos de lo que ha de acontecer. Goya
  • Period: to

    Els estralls de la guerra. Goya

    En aquesta obra denuncia les terribles conseqüències socials de qualsevol enfrontament armat, dels horrors i sofriments que es pateixen en qualsevol guerra, independentment del resultat i del bàndol en el qual es produeixin.
  • Period: to

    Frédéric Chopin

    És generalment considerat el millor compositor polonès de la història i un dels millors compositors de piano, instrument per al qual va compondre quasi exclusivament. L'obra de Chopin representa el romanticisme en el seu estat més pur. Se l'anomenava el poeta del piano. Va influir notablement sobre altres compositors, com Franz Liszt i Claude Debussy. Entre les seves obres publicades s'inclouen masurques, estudis, preludis, nocturns, poloneses, sonates i valsos per a piano.
  • Les Tres Gràcies. Antonio Canova.

    Les Tres Gràcies. Antonio Canova.
    És un grup escultòric d'estil neoclàssic, en marbre, de les tres càrites mitològiques, filles de Zeus. S'identifiquen en alguns gravats de l'estàtua com (d'esquerra a dreta) Aglaia, Eufròsine i Talia. De l'obra de Canova existeixen realment dues versions: la primera, encarregada per Josefina de Beauharnais, esposa de Napoleó, es conserva en el Museu de l'Ermitage de Sant Petersburg (Rússia); la segona, encarregada per un noble anglès, el duc de Bedford.
  • Caminant damunt un mar de boira, FRIEDRICH

    Caminant damunt un mar de boira, FRIEDRICH
    És un oli pintat. Actualment, el llenç es conserva al Kunsthalle Hamburg d'Hamburg (Alemanya). El sublim poder de la natura fou un tema dominant en les pintures de Friedrich (1774-1840). Un mar embravit de núvols s'estavella enfront de la solitària figura. L'artista realitzà l'obra el mateix any del seu casament, podria expressar la lluita personal que va sostindre per dominar les seves emocions trobades i tranquil·litzar la seva jove esposa.
  • Frankestein

    Frankestein
    es una obra literaria de la escritora inglesa Mary Shelley.
  • El gos. Goya

    El gos. Goya
    El quadre, molt auster, només presenta el cap d'un gos amagat o enfonsat sobre un pla inclinat d'ocre fosc i un espai vertical en ocre més clar, tot això exempt de qualsevol altra figura. La mirada del cap del gos es dirigeix cap amunt, i podria representar la solitud.
  • El rai de la Medusa, GÉRICAULT

    El rai de la Medusa, GÉRICAULT
    El tema de l'obra fa referència al naufragi d'un vaixell francés, La Medusa, en el qual la immensa majoria dels viatgers va morir. La pintura es troba al Museu del Louvre, París. Va dedicar molt de temps a documentar-se sobre els fets. A banda d'entrevistar alguns dels supervivents, va realitzar estudis i esborranys de diferents parts del cos humà. També va estudiar cadàvers per tal d'atènyer el màxim realisme anatòmic i va visitar manicomis per tal de fer les cares dels dements.
  • La romeria de sant Isidre.Goya

    La romeria de sant Isidre.Goya
    Aquesta obra mostra una visió de la romeria cap a l'ermita de sant Isidre de Madrid completament oposada a la que va plasmar més de vint anys abans el mateix Goya en El prat de San Isidro. Si aleshores es tractava de reflectir els costums d'un dia festiu dels habitants de Madrid i proporcionar una vista força fidel de la ciutat, ara l'escena reflecteix un grup de personatges en la nit, pel que sembla embriacs i cantant amb rostre desencaixat.
  • Period: to

    Les Pintures Negres. Goya

    Aquests quadres suposen, possiblement, l'obra cimera de Goya, tant per la seva modernitat com per la força de la seva expressió. El cert és que les Pintures Negres van ser pintades sobre imatges campestres de petites figures.
  • La Carreta de Fenc, CONSTABLE

    La Carreta de Fenc, CONSTABLE
    Es tracta d'un oli sobre tela que mesura 130,5 cm x 185,5 cm. Actualment es conserva a la National Gallery de Londres, Regne Unit. En primer pla, dues figures vadean el riu conduint un carro de fenc, vell i atrotinat. Sembla haver-se encallat en una zona d'aigua estancada. Dos cavalls estiren el carro. Apareix un gos, el que posa de manifest l'interès de Constable pels detalles. Al fons es poden veure amplis camps de fenc. Una llum càlida banya tota la composició
  • Novena Simfonia

    Novena Simfonia
    En re menor (Op. 125), la Simfonia Coral. Aquesta darrera ha estat declarada recentment Patrimoni Cultural de la Humanitat per la UNESCO. L'últim moviment d'aquesta simfonia va ser adoptat a més el 1972 pel Consell d'Europa com el seu himne i el 1985 va ser adoptat pels caps d'estat i del govern de la Unió Europea com l'himne oficial.
  • La lletera de Bordeus. Goya

    La lletera de Bordeus. Goya
    Representa una dona, en una actitud que sembla indicar que va asseguda en un ase o una mula; a baix a l'esquerra apareix un càntir, sobre la panxa del qual apareix concisa la signatur de Goya. La tècnica de pinzellades breus i juxtaposades que empraria posteriorment els impressionistes.
  • La llibertat guiant el poble, DELACROIX

    La llibertat guiant el poble, DELACROIX
    Es tracta d'una pintura al·legòrica de la Revolució de Juliol del 1830 a París on apareixen els diferents estaments socials i tendències que varen propiciar aquests fets. En primer terme hi apareix una representació de la llibertat, que duu un fusell amb una baioneta i una bandera francesa, la que es va reprendre a partir d'aquesta revolució. El quadre va ser pintat poc després dels fets i va ser adquirit pel monarca Lluís Felip I de França. Actualment està exposat al Museu del Louvre de París.
  • Crist de Thorvaldsen

    Crist de Thorvaldsen
    És un prototip d'estàtua de Crist molt famosa en l'àmbit protestant (sobretot en aquelles Esglésies que permeten fins a cert punt representacions figuratives en els seus temples), com la mateixa Església Luterana a la qual pertany la Catedral de Nostra Senyora de Copenhaguen.
  • El Temerari remolcat a dic sec, TURNER

    El Temerari remolcat a dic sec, TURNER
    Es tracta d'un oli sobre tela que mesura 91 cm x 122 cm. Actualment es conserva en la National Gallery de Londres. Sota la superfície es troba una nostàlgica reflexió sobre aquest vaixell tan antic i ferroveller, de com els dies de glòria ja han passat i el fet que fos un dels més grans símbols del poder de la Marina Real Britànica, navega rumb a la seva mort: les drassanes de la flota, on serà desarmat. L'ocàs del sol coincidint amb l'ocàs del vaixell.
  • Louise de Broglie, condesa de Haussonville. Ingres.

    Louise de Broglie, condesa de Haussonville. Ingres.
    Els retrats femenins d'Ingres són bellíssims, tot calma, repòs i perfecció clàssica, a més d'un veritable prodigi tècnic. Ingres utilitza el recurs del mirall en diversos dels seus retrats femenins, per ensenyar-nos com anaven pentinades aquestes senyores (encara que la veritat és que sempre li va agradar pintar clatells i esquena).
  • Ofèlia, MILLAIS

    Ofèlia, MILLAIS
    Representa Ofèlia, un personatge del Hamlet de William Shakespeare, cantant abans d'ofegar-se en un riu a Dinamarca. Va comptar amb Elizabeth Siddal com a model per a aquesta obra. La mort d'Ofèlia ha estat elogiada com a una de les més poètiques escenes de mort escrites en la literatura. És coneguda per la seva descripció detallada de la flora del riu i la riba, accentuant el creixement i decadència en un ecosistema natural. El paisatge ha arribat a ser vist com la quinta essència anglesa.
  • El taller del pintor, COURBET

    El taller del pintor, COURBET
    És una pintura d'oli sobre tela de dimensions 361 x 598 cm. Actualment està exposat al Museu d’Orsay de París. El nom complet, traduït al català, és "El taller del pintor: al·legoria real que resumeix una fase de set anys de la meva vida artística (i moral)". La intenció era representar sobre un llenç tota la societat humana, separant els seus "simpatitzants" dels que "viuen de la mort i la misèria". Les figures són representacions al·legòriques d'influències en la vida artística de Courbet.
  • Les espigolaires, MILLET

    Les espigolaires, MILLET
    És un quadre pintat a l'oli. És una representació realista de dones espigolant. La pintura és famosa per mostrar d'una manera molt humanista la realitat de la societat rural del segle XIX, el que va ser mal rebut per la classe alta francesa.
  • El vagó de tercera classe, DAUMIER

    El vagó de tercera classe, DAUMIER
    Mostra l'interès de l'autor en les vides de la classe obrera parisenca. L'objectiu és el de denunciar la pobresa. Per això dibuixa el vagó amb pocs bancs, brut, ple de gom a gom per aquells que no es poden permetre un bitllet de primera o segona classe. En el bancs que encara l'espectador hom pot veure, d'esquerra a dreta, una dona sostenint el seu nadó, una anciana amb els braços plegats sobre un cistell i un noi jove adormit.
  • Fotografia

    Fotografia
    Es va usar per primera vegada una bateria de càmeres de disparador ràpid que permetia fer ràfegues de fotos per estudiar el moviment de persones i altres animals
  • La vicaria, FORTUNY

    La vicaria, FORTUNY
    Obra culminant de l'anomenada pintura preciosista dins l'estil del realisme, que va assolir gran èxit com a expressió d'un realisme burgès, exempt del caràcter de crítica social. Es troba exposat al MNAC de Barcelona. Es representa la signatura d'un contracte matrimonial. Fa atenció als detalls dels vestits, la decoració i l'ambient. La llum ereparteix per tota l'escena. Fortuny fa servir una paleta molt diversa. L'acció se centra en la signatura del contracte, que és el punt de fuga de l'obra.
  • La migdiada, ALSINA

    És una pintura a l'oli i que actualment s'exposa al Museu Nacional d'Art de Catalunya de Barcelona. Aquest quadre és un exemple del seu realisme militant, influenciat per Courbet. És una de les obres principals de Martí i Alsina i un dels paradigmes de la pintura realista catalana, que palesa l'assimilació plena d'aquesta nova cultura figurativa que beu en les fonts de la pintura francesa contemporània.