Línia del temps

  • Füssli

    Füssli
    Johann Heinrich Füssli va ser un d'aquells artistes inclassificables, que no podem més que anomenar visionaris.
    Es pot considerar un neoclàssic, però la seva obra és clarament romàntica, per subjectiva i emocional.
    Nascut a Zuric, va començar com a escriptor vinculat al Sturm und Drang, moviment pre-romàntic que buscava l'expressió dels sentiments. Molt aviat s'iniciaria en la pintura, en la qual ja reflecteix un gust per la grotesc i la foscor.
  • L' Enciclopèdia

    L' Enciclopèdia
    és una enciclopèdia editada per l' any 1751 a França.
    El seu propòsit va ser reunir i difondre en prosa clara i accessible, els fruits del coneixement i del saber acumulats fins llavors sota la crítica i tamís de la raó. A més, exposa la ideologia laïcista, pragmàtica i materialista de la Il·lustració burgesa. Conté 72.000 articles de més de 140 col·laboradors, entre ells Voltaire, Rousseau, Condillac, el baró d'Holbach o Turgot.
  • Blake

    Blake
    Blake es presenta com el reformador artístic de Gran Bretanya al bell mig de les guerres napoleòniques. Ressentit per la manca de reconeixement, es mostra com a pintor d'història centrat en el fracàs d'Anglaterra a l'hora de sumar-se al fervor revolucionari d'Amèrica i de França.
    Reflecteix els ideals del liberalisme polític enfront de la despòtica autoritat de l'església i l'estat.
  • Revolució Industrial a Gran Bretaña

    Revolució Industrial a Gran Bretaña
    La Revolució Industrial és el procés d'industrialització amb el conjunt de canvis econòmics i socials que aquest comporta, Aquesta revolució marcà una ruptura en el curs de la història i transformà els éssers humans agricultors i ramaders en manipuladors de màquines. Així doncs, la Revolució Industrial modificà les bases econòmiques de la societat, que, de manera progressiva, es fonamentà en la producció industrial.
  • Beethoven

    Beethoven
    Ludwig van Beethoven fou un compositor, director d'orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre, des del classicisme fins a començaments del romanticisme. Va aconseguir fer transcendir la música del romanticisme.
    El seu art es va expressar en nombrosos gèneres i, tot i que les simfonies van ser la font principal de la seva popularitat internacional, el seu impacte va resultar ser sobretot significatiu en les obres per a piano i música de cambra.
  • Friedrich

    Friedrich
    Friedrich fou un importan paisatgista que no aspiraba a reproduir fidelment la natura en els seus paisatges. El seu objectiu era traduir en imatges pictòriques les seves pròpies experiències metafísiques. El significat de les seves obres es veu enriquit per freqüents referències a la mitologia alemanya. En els seus quadres, emfasitzà el desig humà de fondre's amb l'univers diví.
  • Turner

    Turner
    Turner és un pintor romàntic anglès interessat en retratar el sorprenent poder de la natura sobre l'home. Focs, catàstrofes, enfonsaments, fenòmens naturals són descrits pel pintor. En les seves teles, constata que la humanitat no és més que un conjunt de peons de la natura. Com altres romàntics, considera el paisatge natural com un reflex del seu humor.
  • Declaració d'Independència dels Estats Units d'Amèrica

    Declaració d'Independència dels Estats Units d'Amèrica
    La Declaració d'Independència és un text polític fonamental per a la història dels Estats Units. Arran d'aquesta declaració les Tretze Colònies britàniques d'Amèrica del Nord se segregaven del Regne de Gran Bretanya i esdevenien independents
  • Constable

    Constable
    John Constable fou un pintor anglès, un dels més destacats paisatgistes del romanticisme anglès, va explorar pintant directament de la natura d'una manera immediata amb petits esbossos.Una característica de la seva pintura és la serenitat de les seves obres, harmonioses i sobretot domèstiques. Va cercar els efectes de la llum i de la pluja als esbossos realitzats a l'aire lliure amb una pinzellada solta i ràpida per aconseguir la llum i l'ombra desitjada
  • 'El quitasol' de Goya

    'El quitasol' de Goya
    El para-sol formava part d'una sèrie de cartrons per Tapissos que decorarien el menjador de l'infant don Carles, futur Carles IV. Posteriorment va ser traslladat a l'oli i acaba en els fons del Museu del Prado.
    Goya presenta una escena costumista molt habitual en l'època i d'influènci galant francesa, tot i que l'originalitat cal buscar-la en l'espontaneïtat i alegria
  • L' estàtua 'George Washington' de Houdon

    L' estàtua 'George Washington' de Houdon
    George Washington és una estàtua de l'escultor francès Jean-Antoine Houdon de finals del segle XVIII. Basat en una màscara de vida i altres mesures de George Washington preses per Houdon, es considera una de les descripcions més precises d' ell.
    L'escultura original està situada a la rotonda del Capitoli de l'Estat de Virginia a Richmond, Virginia, i ha estat copiada extensament.
  • Revolució Francesa

    Revolució Francesa
    La Revolució Francesa va significar l'enderrocament de l'Antic Règim dominat per la monarquia absoluta, l'aristocràcia feudal i la implantació del liberalisme dominat per la burgesia.
    En el decurs de deu anys de revolució, França va experimentar profundes transformacions a tots els nivells
  • 'Psique reanimada pel petó de l' amor' de Canova

    'Psique reanimada pel petó de l' amor' de Canova
    Psique reanimada pel petó de l'amor, és una escultura de marbre blanc realitzat a finals del segle XVIII per l'artista italià Antonio Canova. Representa la interpretació socrática de l'impuls d'Eros (el Amor) la funció dinamitzada d'unir cos i ànima servint-se d'estímuls sensorials i intel·lectuals que ensalzan la passió amorosa.
    La obra es conserva al museu del Louvre a París.
    Va ser elaborada, en 1787 però no va ser acabada fins a 1793
  • Period: to

    Neoclassicisme

    Simetria
    Simplicitat
    Retorn als clàssics
    Escepticisme
  • Construcció de la casa blanca

    Construcció de la casa blanca
    La Casa Blanca és la residència oficial i principal lloc de treball del President dels Estats Units. Ha estat la residència de tots els presidents dels Estats Units desde John Adams el 1800. La Casa Blanca es va basar en el projecte de la Villa Rotonda de Palladio. És d'estil renaixentista neogrec o neoclàssic d'Amèrica, que va ser ideada per George Washington i construïda el 1790.
  • Gericault

    Gericault
    Artista Francés de la desesperació i del sofriment, pinta escenes enceses amb el foc porpra de les batalles o la sang vermella dels drames. En mostrar l'exasperació alienada de naufragi de la fragata francesa "La Medusa", ocorregut el 5 de juliol de 1816 davant les costes de Mauritània, trenca amb el neoclassicisme i escriu una nova pàgina de la pintura d'història. El gran clarobscur que trenca amb la llum racional de les composicions de David, dóna a l'escena aquest clima dramàtic.
  • Corot

    Corot
    Va ser un pintor Francés amb freqüència Corot els va pintar tal com els veia, com a volums que, sense perdre la seva significació històrica, variaven segons indiquessin els seus ulls. La llum italiana li ensenyaria una de les seves aportacions fonamentals al llenguatge pictòric de la modernitat. Corot preferia les hores d'alba i el crepuscle, quan la llum es difumina, per sortir al camp a pintar.
  • Delacroix

    Delacroix
    Va deixar nombroses obres que tenien molt a veure amb l'actualitat de la seva època. També va destacar com pintor religiós malgrat les seves contínues declaracions d'ateisme. Les seves obres manifesten un gran mestratge en la utilització del color, es va debatre entre la tradició i el classicisme i el desig de trobar, després de les aparences, la realitat.
  • 'Familia de Carlos IV' de Goya

    'Familia de Carlos IV' de Goya
    Goya va començar a treballar en els esbossos per els treballs de les corts a la primavera de 1800. La versió definitiva la va pintar entre juliol de 1800 i juny de 1801, enviant el compte al desembre de 1801. Va pertànyer a les col·leccions privades del Palau Reial de Madrid, on apareix en l'inventari de 1814. Va passar a formar part del recentment fundat Museu del Prado el 1824, per ordre del rei Ferran VII, qui apareix retratat en el quadre.
  • Period: to

    Romanticisme

    -Ruptura amb tradició classica
    -El dramatisme, amb accions i emocions portades a l'extrem.
    -La forta tendència nacionalista de cada país.
    -La del liberalisme en contraposició al despotisme il·lustrat.
  • Imperi de Napoleó

    Imperi de Napoleó
    El Primer Imperi Francès, cobreix el període de la dominació de França sobre l'Europa Continental, sota el govern de Napoleó I de França.
  • 'La Belle Zélie' de Ingres

    'La Belle Zélie' de Ingres
    Retratat de Madame Aymon, La Belle Zélie és un oli d'oli de 1806 del pintor francès Jean-Auguste-Dominique Ingres. La pintura és un dels primers retrats pintats d'Ingres, acabats abans de la seva primera estada a Roma. Es va fer pública per primera vegada durant una exposició d'Ingres de 1867 a París, i va ser adquirida pel Musée des Beaux-Arts de Rouen el 1870.
  • Guerra de la Independència Espanyola contra Napoleó

    Guerra de la Independència Espanyola contra Napoleó
    La Guerra d'independència d'Espanya va tractar d'un conflicte bèl·lic principalment entre Espanya i França que es va iniciar el 2 de maig de 1808 amb l'aixecament a Madrid en contra de la invasió francesa a Espanya, culminant en territori espanyol el 21 de juny de
  • Felix Mendelssohn

    Felix Mendelssohn
    Felix Mendelssohn fou un compositor alemany, pianista i director d'orquestra del primer període romàntic. La seva obra inclou simfonies, concerts, oratoris, piano i música de cambra. Després d'un llarg període de relativa denigració a causa dels canvis dels gusts musicals i l'antisemitisme de finals del XIX i principis del XX, la seva originalitat creativa s'està reconeixent actualment i es revalua fins a arribar a ser un dels compositors més populars del Romanticisme.
  • 'Los desastres de la guerra' de Goya

    'Los desastres de la guerra' de Goya
    Els desastres de la guerra és una sèrie de 82 aiguaforts del pintor espanyol Francisco de Goya, realitzada entre el 1810 i 1820. L'horror de la guerra de la independència espanyola es mostra amb especial cruesa en aquesta sèrie. Les estampes detallen les crueltats comeses pels soldats napoleònics en la lluita amb el poble espanyol. Goya només es va realitzar dues edicions completes. La primera edició va aparèixer el 1863 i van seguir altres en 1892, 1903 i 1906
  • Visca la Pepa!

    Visca la Pepa!
    Visca la Pepa! és el crit amb el qual des del 19 de març de 1812 a la diada de Sant Josep. Proclamaven els liberals espanyols la seva adhesió a la Constitució de Cadis (proclamada aquest dia, i coneguda popularment com la Pepa).
  • 'Les Tres Gràcies' de Canova

    'Les Tres Gràcies' de Canova
    La obra d'Antonio Canova Les Tres Gràcies pertany al grup escultòric d'estil neoclàssic, en marbre i representen les tres càrites mitològiques, filles de Zeus que representaven la bellesa, l'encant i la alegria. Les Gràcies presidien banquets i reunions principalment per entretenir i delectar als convidats dels déus. S'identifica en alguns gravats de l'estatua com Eufrósine, Aglaya i Thalia
  • 'Retrat de Caroline Murat' de David

    'Retrat de Caroline Murat' de David
    El retratat de Caroline Murat, Reina de Nàpols és un oli d'oli de 1814 que va pintar l'artista neoclàssic francès Jean-Auguste-Dominique Ingres. Caroline Murat, era la germana de Napoleó, i es va casar amb Joachim Murat, un Mariscal de França i l'almirall de França, i després el rei de Nàpols. Caroline va encarregar el retrat com a part d'un esforç per transmetre la seva posició i val la pena reinar com a Reina de Nàpols durant un clima polític inestable.
  • Millet

    Millet
    Va néixer al poble de Gruchy, es va allunyar de l'estil de pintura oficial i va caure sota la influència d'Honoré Daumier, de qui va aprendre el sentit del contrast de llums i ombres, així com la construcció del cos humà, amb simplicitat de volums.
    Millet posseïa un profund sentit de la natura, interpretava la natura més que no pas reflectir-la, i comprenia les veus de la terra, els arbres o les senderes. Millet afirmava que sentia en la natura més del que els sentits li donaven.
  • 'Cupid i Psique' de David

    'Cupid i Psique' de David
    La obra de David a l'exili va ser una interpretació original i inquietant del mite de l'antiguitat tardana de Cupit i Psique. La obra va ser acabada a Brussel·les en 1817. Com va ser relatat pel romanista Lucio Apuleyo a El asno d'or (finals del segle II dC), Cupido, el déu de l'amor, es va enamorar de la bella Psique i la va portar al seu palau, on ell va visitar totes les nits sense haver de deixar de veure la seva cara
  • 'El Monument al lleó de Lucerna' de Thorvaldsen

     'El Monument al lleó de Lucerna' de Thorvaldsen
    És una escultura labrada entre 1819 i 1821 per l'escultor danès Bertel Thorvaldsen sobre una muralla de roca de la ciutat de Lucerna a Suïssa per commemorar la mort en 1792 d'uns 760 mercenaris de la Guàrdia Suïssa durant la França de la Revolució quan es defensaven de l'assalt de Els revolucionaris al Palau de les Tulleries a París, França.
  • 'Saturn devorant un fill' de Goya

    'Saturn devorant un fill' de Goya
    El quadre Saturn devorant un fill era originalment una pintura mural, a l'oli sobre guix, que va formar part de la decoració dels murs de la casa que Francisco de Goya va adquirir el 1819.
    Pertany a la sèrie de les Pintures Negres.L'obra, juntament amb la resta de les «Pintures Negres» , Salvador Martínez Cubells per encàrrec de Frédéric Émile d'Erlanger, que tenia la intenció de vendre-les. Les obres no van atreure compradors i ell les va donar, al 1881, al Museu del Prado, on estan actualment
  • Courbet

     Courbet
    Aquesta obra és de Gustave Courbet i s'anomena Entierro en Ornans. Courbet és el màxima representant del Realisme francés. Va desenvolupar un estil naturalista i va representar escenas de la vida qüotidiana, reflexava el treballador com un nou heroi. Ell creia que l'art podia curar les contradiccions socials. La seva pintura va generar grans polémiques per l'elecció de temes vulgars. La seva técnica es caracteritza per una paleta limitada tot i que vigorosa, composicions senzilles.
  • 'Nicolaus Copernicus' de Thorvaldsen

    'Nicolaus Copernicus' de Thorvaldsen
    El monument de bronze de Nicolaus Copernicus a Varsòvia és un dels fites notables de la capital polonesa. Es troba davant del palau Staszic, seu de l'Acadèmia de Ciències de Polònia a Krakowskie Przedmieście. Dissenyat per Bertel Thorvaldsen el 1822, es va completar el 1830.
  • 'Mart desarmat per Venus i les Gràcies' de David

    'Mart desarmat per Venus i les Gràcies' de David
    Mart desarmat per Venus i les Gràcies és una pintura de Jacques-Louis David, que es conserva als Museus Reales de Belles Artes de Bélgica a Brussel·les.
    És una pintura monumental. Va tenir 73 anys quan va començar aquesta obra a Brussel·les, i va trigar tres anys a completar-lo. Es una escena fantàstica amb un temple que flota entre les núvols, Venus i els seus acòlits, les Tres Gràcies i Cupido, s'apliquen a desarmar al Déu.
  • Martí Alsina

     Martí Alsina
    Aquesta obra s'anomena La Siesta per Ramón Martí Alsina, vora l'any 1884. Va ser un pintor realista català i una de les peces claus en la renovació de la pintura catalana moderna. Martí Alsina s'emmarcà dins dels corrents europeus més moderns i trencadors del moment. Atret del pensament positivista i els corrents progressistes, Martí Alsina expressà el seu realisme militant en obres on es palesa realista bàsic de retratar la realitat costumbrista sense idealitzacions o embelliments innecessaris.
  • 'La lechera de Burdeos' de Goya

    'La lechera de Burdeos' de Goya
    La lletera de Bordeus és un quadre considerat obra del pintor Francisco de Goya, i realitzat cap a 1827, un any abans de la seva mort i durant el seu exili voluntari a Bordeus, França.
    Representa una dona, en una actitud que sembla indicar que va asseguda en un ase o una mula; a baix a l'esquerra apareix un càntir, sobre la panxa del qual apareix concisa la signatura de Goya. Tot plegat ha fet suposar que es tracta de la representació o recreació d'una venedora o repartidora de llet
  • Period: to

    El Realisme

  • Daumier

     Daumier
    La Gargantua és una obra del pintor Honoré Daumier a l'any 1831, al diari La Caricature. És una caricatura representante el rey Louis-Philippe com el gegant Gargantua, el famous personatge de Rabelais. Ridiculitzant-lo, amb les seves faccions deformades, mentres el monàca menja bosses d'or després d'imposar a la gent. Mentres recompensa als seus esclaus amb modnedes que escapen i després els treu. A la seva pintura es reflectia una clara crítica social i humorística.
  • Invenció de la fotografia

    Invenció de la fotografia
    Els inicis història de la fotografia es remunten en l’Antiguitat, durant el segle XVIII, amb el descobriment de la cambra fosca i l’observació d’algunes substàncies visiblement alterades per l’exposició a la llum. La unió d’aquests dos fenòmens va portar a la captura d'imatges. Alguns fotografs que van destacar als inicis van ser Niepce que va crear la primera foto, Talbot que va crear el caleotip i Daguerre que va inventar el daguerrotip
    Obra: 'La finestra a Le Gras', 1826- Niepce
  • Fortuny

    Fortuny
    Aquesta obra s'anomena La Odalisca del pintor Mariano Fortuny, pintor nascut a Reus. La seva pintura de corrent preciosista, presenta una gran afinitat ambiental el pintor francés Ernest Meissonier. Són obres de petit format, técnica virturosa i detallista i escenes planes de personajes vestits amb casques, l'anomenada pintura de casacones. La temàtica de Fortuny reflexava nombrosos vitales que va realitzar a Roma, París i al nordeste d'Àfrica.
  • Arquitectura historicista (2a meitat XIX)

    Arquitectura historicista (2a meitat XIX)
    L'historicisme en arquitectura fou un moviment desenvolupat al segle XIX que pretenia recuperar l'arquitectura de temps passats. Es tractava d'imitar estils arquitectònics d'altres èpoques incorporant algunes característiques culturals d'aquell segle. Imatge: El Parlament Britànic, 1834- Charles Barry
  • Arquitectura del ferro (2a meitat XIX)

    Arquitectura del ferro (2a meitat XIX)
    Arquitectura en ferro, del ferro o arquitectura metàl·lica són denominacions historiogràfiques d'una tècnica constructiva i estil arquitectònic del segle XIX, originats en la disponibilitat de nous materials que es va produir durant la Revolució Industrial. Obra: Torre Eiffel, 1887 -Alexandre Gustave Eiffel
  • Milais (Ophelia)

    Milais (Ophelia)
    Ofèlia és una pintura de l'artista britànic sir John Everett Millais, realitzada entre 1851 i 1852. Representa Ofèlia, un personatge del Hamlet de William Shakespeare, cantant abans d'ofegar-se en un riu a Dinamarca.
    La pintura descriu Ofèlia cantant mentre flota en un riu just abans que s'ofegui. L'escena que descriu correspon a l'acte IV, escena VII de Hamlet en el discurs de la reina Gertrudis.
  • Pla Cerdà

    Pla Cerdà
    El Pla Cerdà fou un pla de reforma i eixample de la ciutat de Barcelona de 1860 que seguia criteris del pla hipodàmic, amb una estructura en quadrícula, oberta i igualitària. Fou creat per l'enginyer Ildefons Cerdà
    L'eixample contemplat al pla es desplegava sobre una immensa superfície que havia estat lliure de construccions pel fet d'haver estat considerada zona militar estratègica. Proposava una quadrícula contínua de mansanes.
    Imatge: Projecte original del Pla Cerdà, 1840- Ildefons Cerdà
  • Debussy

    Debussy
    Achille-Claude Debussy fou un compositor francès, considerat un dels principals compositors del segle XX i el precursor de la música contemporània.Va trencar amb el corrent romàntic del segle XIX per desenvolupar un sistema d'harmonia i estructura musical molt original anomenat Impressionisme musical, que va expressar en molts aspectes els ideals als quals aspiraven els pintors i escriptors impressionistes i simbolistes de la seva època. Imatge: Partitura 'Clair de lune,1890 -Debussy
  • Manet: 'Olympia'

    Manet: 'Olympia'
    -Contrast de colors
    -Potent luum frontal, sense ombres.
    -L’equilibri de l’obra està en la diagonal que va de la cantonada superior esquerra fins a la cantonada inferior dreta
    -la diagonal crea una harmonia entre la part inferior, que està il·luminada, i la part superior, que és fosca
  • Estil Nova Orleans al barri d' Storyville

    Estil Nova Orleans al barri d' Storyville
    Després de la guerra de Secesió, s'aboleix l'esclavitud i els negres arriben a les grans ciutats com la de New Orleans per a treballar-hi. Amb ells porten també la seva música (blues, worksongs i espirituals). Els esclaus alliberats poden adquirir instruments musicals en subastes populars i els aprenen a tocar amb una tècnica pròpia, intentant imitar el que fan amb la veu quan canten, doncs desconeixen el solfeig. Organitzen les seves pròpies bandes.
  • Impressionisme

    Impressionisme
    L’impressionisme és un moviment pictòric que va marcar la ruptura de l'art modern amb l'academicisme. Destaca la seva tendència a recollir les impressions fugisseres, la mobilitat dels fenòmens més que l'aspecte estable i conceptual de les coses. És a dir, si els seus antecessors pintaven formes amb identitat, els impressionistes pintaran el moment de llum, més enllà de les formes que hi són a sota. Obra: Sol ixent, 1872- Claude Monet
  • Degas: 'La classe de dansa'

    Degas: 'La classe de dansa'
    -Sensació de moviment
    -Influeixen grabats japonesos
    -Contingut narratiu
    -Colors opacs
  • Morisot: 'El bressol'

    Morisot: 'El bressol'
    -Efecte atmósferic
    -Difuminat als contorns
    -Contrast entre blancs i negres
    -Pinzellada rápida
  • Period: to

    Impressionisme

    -Mesclen colors
    -Pintura a l’aire lliure
    -Els quadres no tenen detalls precisos
    - Volen captar la llum que afecta els objectes
  • Renoir: 'Ball al Moulin de la Galette'

    Renoir: 'Ball al Moulin de la Galette'
    -Efecte de multitud
    -Representa les diferents figures en un espai entristit amb tocs de llum, recorrent a les tonalitats malves per a les ombres
    -Desig de representar la vida moderna
    -Dues perspectives per a l'escena: el grup del primer pla ha estat captat des de dalt mentre que les figures que ballen al fons es veuen en una perspectiva frontal
  • Isadora Duncan

    Isadora Duncan
    -Incorpora escenificacions i moviments que tenien més a veure amb una visió filosòfica de la vida lligada potser a l'expressionisme.
    -Una recerca de l'essència de l'art que només pot procedir de l'interior.
    -Ruptura radical amb la dansa clàssica https://www.youtube.com/watch?v=Kq2GgIMM060
  • Cassat: 'La nena petita en una butaca blava'

    Cassat: 'La nena petita en una butaca blava'
    -La llum es la protagonista
    -Pinzellades rápides
    -Taques de colors
    -Influéncia japonesa
  • Modernisme

    Modernisme
    El modernisme català va ser un moviment politicocultural que anhelava transformar la societat catalana. Els modernistes, van maldar per aconseguir una cultura moderna i nacional. Es desenvolupà a Catalunya, i de forma especial a Barcelona.
    Va ser un moviment molt eclèctic que va destacar sobretot per la seva arquitectura que es va caracteritzar per una renovació formal, un sentit nacional i l'ús de materials innovadors. Obra: La pedrera, 1906- Gaudí
  • Mies Van Der Rohe

    Mies Van Der Rohe
    Ludwig Mies van der Rohe va ser un arquitecte alemany, considerat com un dels més destacats del segle XX. Les característiques de la seva obra queden resumides pel seu lema: "Less is more" (Menys és més), que tantes vegades va repetir. Va ser el creador de l'anomenat Estil Internacional. Obra: Pavelló Alemany, 1920- Mies Van Der Rohe
  • Period: to

    Postimpressionisme

    -Una extensió de l'impressionisme i un rebuig a les seves limitacions.
    -Pinzellades distingibles
    -Temes de la vida real
    -Van intentar posar més emoció i expressió a la seva pintura.
    -Autors importants com: Van Gogh, Cezanne, Lautrec, Gaugin.
  • Rodin: 'El Petó'

    Rodin: 'El Petó'
    -Mármol
    -Els sentiments s'expressen en el llenguatge de els personatges
    -Exactitud Anatomica
    -Estil 'non finito'
  • Van Gogh: 'La nit estelada'

    Van Gogh: 'La nit estelada'
    -Expressió molt íntima i subjectiva de la resposta de Van Gogh davant la natura
    -Pinzellades gruixudes i empastades
    -Una visió idealitzada del poble de Sant Romieg de Provença, vist en direcció nord des del sanatori on Van Gogh estava ingressat.
    - Els colors no són fidels a la realitat perquè Van Gogh el que busca és expressar i transmetre les seves impressions personals.
  • Escola de Chicago

    Escola de Chicago
    L'Escola de Chicago va ser un estil arquitectònic sorgit a finals del segle XIX i principis del XX a la ciutat de Chicago. Va ser pioner en la introducció de nous materials i tècniques per a la construcció de grans edificis comercials i dels primers gratacels. Imatge: Magatzems Carson, 1899- Louis Sullivan
  • Gaugin: 'Dones de Tahití a la platja'

    Gaugin: 'Dones de Tahití a la platja'
    -Contorns marcats
    -Gama de colors càlida
    -Rebutja la perspectiva
    -Renuncia la composició convencional
  • Lautrec: 'Divain Japonés'

    Lautrec: 'Divain Japonés'
    -Pòster litogràfic
    -Funció publicitaria
    -Inspirat per les estampes japoneses
    -Sense ombres
  • Marta Graham

    Marta Graham
    -Per a molts de treballs, va crear la dansa abans que la música
    -Comença el ritual alliberant-se de la servitud al classicisme convencional i estereotipa
    -Moviment total https://www.youtube.com/watch?v=klF8Ob8bRSE
  • Invenció del còmic

    Invenció del còmic
    Un còmic o historieta il·lustrada és una narració realitzada mitjançant una seqüència d'imatges o il·lustracions juxtaposades de forma deliberada, que tenen com a objectiu transmetre una història o qualsevol informació al lector i provocar una impressió estètica. Obra: 'The yellow kid', 1895- Richard F. Outcault
  • Invenció del cinema

    Invenció del cinema
    La història del cinema tracta de l'evolució tècnica i artística de l'art de les imatges en moviment conegut com a cinema. Les pel·lícules es desenvolupaven gradualment des d'una novetat de fires ambulants fins a una de les eines més importants de comunicació i diversió, tot convertint-se en un mitjà de comunicació de masses al segle XX. Les pel·lícules han tingut un impacte substancial en les arts, la tecnologia, i la política i societat. Imatge: Cinematògraf, 1890- Lumière
  • Sezessionnstil

    Sezessionnstil
    La Secessió de Viena va ser un moviment artístic format en 1897 per un grup d'artistes austríacs que havien renunciat a l'Associació d'Artistes Austríacs, allotjats a la Künstlerhaus de Viena. Aquest moviment incloïa pintors, escultors i arquitectes.
    La secessió de Viena és una variació local del moviment del segle XIX anomenat Art Nouveau. Obra: El petó, 1907-Gustav Klimt
  • Cezanne: 'Montanya de Santa Victoria'

    Cezanne: 'Montanya de Santa Victoria'
    • És una sèrie de pintures a l'oli -Inspirat en les estampes japoneses i en el Mont Fuji -Organitza volums en el espai -Perd color progressivament
  • Fauvisme

    Fauvisme
    -Un grup d'artistes moderns de principis del segle XX que van destacar les seves qualitats pictòriques i el seu fort color sobre els valors representatius o realistes retinguts per l'impressionisme. Obra: La Alegría de viure, 1905 - Matisse
  • Period: to

    Primeres Avantguardes (1a meitat XX)

  • Cubisme

    Cubisme
    -El cubisme és considerat com a primera avantguarda, ja que va romandre amb l'últim estat renacentista vigent als principis del segle XX, la perspectiva. En els taulers cubistes, desapareix la perspectiva tradicional. Tracta les formes de la naturalesa per mitjà de dades geomètriques, fragmentant línies i superficies. Adoptar així la trucada «perspectiva múltiple»: es representen totes les parts d’un objecte en un mateix pla. -Home en un cafè, 1914- Juan Gris
  • Futurisme

    Futurisme
    • El futurisme va ser anomenat així per la seva intenció de trencar absolutament amb tota la història de l'art passada. Rebutjava l'estètica tradicional i s'interessava per la vida contemporània, la innovació i les darreres tecnologies. Els temes dominants van ser la màquina i el moviment. Per a expressar el moviment, repeteixen la mateixa imatge, com si fos una seqüència fílmica, i això ho van anomenar "simultaneisme".
    Obra: Batalla de llums Coney Island, 1913- Joseph Stella
  • Expressionisme

    Expressionisme
    -L'expressionisme sol ser entès com la deformació de la realitat per a expressar de manera més subjectiva la natura i l'ésser humà, donant primacia a l'expressió dels sentiments més que a la descripció objectiva de la realitat -Obra: Fränzi davant d'una cadira tallada, 1910- Ernst Ludwig Kirchner
  • Constructivisme

    Constructivisme
    El constructivisme va ser un moviment artístic i arquitectònic que va sorgir a Rússia i es va fer especialment present després de la Revolució d'Octubre del 1917. No pretenia ser un estil artístic sinó l'expressió d'una convicció política (el marxisme). Defensava un art al servei de la revolució i del poble. Reivindicava l'eliminació de la distinció entre les arts i buscava una estètica que fos el reflex de l'època de la mecanització. Obra: Per la veu, 1920- Vladimir Mayakovsky
  • Suprematisme

    Suprematisme
    El suprematisme fou una tendència artística. En aquesta tendència, els elements formals es reduïxen al triangle, el quadrat, la creu i el cercle; els elements cromàtics es circumscriuen a vermell, negre, blau, blanc i verd. Aquesta tendència defensa un art alliberat de fins pràctiques i estètics, l'abstracció pura, expressada per mitjà de les figures geomètriques, prescindint de l'aparença dels objectes. Obra: Cercle negre, 1924 - Kazimir Malèvitx
  • Dadaisme

    Dadaisme
    El dadaisme proposava la negació de tot, la destrucció per la destrucció. Pretenia crear confusió sense alternativa, l'oposició al concepte de raó instaurat pel positivisme. El dadaisme es va caracteritzar per rebel·lar-se en contra de les convencions literàries, i especialment artístiques, per burlar-se de l'artista burgès i del seu art. Obra: L.H.O.O.Q, 1919- Marcel Duchamp.
  • De stijl

    De stijl
    De Stijl va ser un moviment artístic holandès, defensaven l'abstracció i la universalitat pures mitjançant la reducció dels elements essencials de la forma i el color; simplificaven les composicions visuals en vertical i horitzontal, utilitzant només colors negre, blanc i primari. -Obra: Composició II, en vermell, blau i groc, 1930 -Piet Mondrian
  • Escola bauhaus

    Escola bauhaus
    Les seves propostes i declaracions d'intencions participaven de la idea d'una reforma necessària dels ensenyaments artístics com a base per a una transformació de la societat de l'època, d'acord amb la ideologia socialista del seu fundador. Obra: Edifici de la Bauhaus,1923- Walter Gropius
  • Merce Cunningham

    Merce Cunningham
    -Va inventar una tècnica on primen la investigació corporal i la llibertat creativa
    -Va atorgar a la dansa seu caràcter autònom i independent pel que fa a la música i va establir col·laboracions de dansa-musicals tan fecundes https://www.youtube.com/watch?v=yOAagU6cfBw
  • Art Decó

    Art Decó
    L'art déco va ser un moviment de disseny popular a partir del 1920 fins al 1939, la influència del qual s'estengué fins als anys 50 en alguns països, afectant les arts decoratives —com ara l'arquitectura, l'interiorisme i els dissenys gràfic i industrial— i també les arts visuals com ara la indumentària, la pintura, el gravat, l'escultura i la cinematografia. Obra: Edifici Chrysler, 1930- William Van Alen
  • Surrealisme

    Surrealisme
    -Aquest moviment artístic, intel·lectual i cultural, en general, s'orienta al voltant de la persecució de l'alliberament de la ment, emfatitzant les facultats imaginatives i crítiques de l'inconscient i l'assoliment d'un estat diferent de, "més que" i més veritable que la realitat tangible i quotidiana: el "sur-real", per sobre de la realitat. -Obra: Somni causat pel vol d'una abella al voltant d'una magrana un segon abans de despertar-se, 1944- Salvador Dalí
  • Funcionalisme

    Funcionalisme
    -El funcionalisme, en arquitectura, és el principi pel qual l'arquitecte que dissenya un edifici hauria de fer-lo basant-se en el propòsit que tindrà aqueix edifici. Aquesta declaració és menys evident del que sembla en principi, i és motiu de confusió i controvèrsia dins de la professió, particularment a la vista de l'arquitectura moderna. -Obra: Villa Saboya, 1928- Le Corbusier
  • Organicisme

    Organicisme
    L'organicisme arquitectònic és la concepció arquitectònica basada en la convicció que l'art ha d'imitar la natura. Principalment contempla els edificis com organismes que s'han d'adaptar a l'entorn natural immediat que els circumda. Per tant, promou la interrelació entre l'exterior i l'interior, és a dir potencia l'harmonia entre l'hàbitat natural i humà. Obra: La casa de la cascada,1936- Frank Lloyd Wright
  • Pina Bausch

    Pina Bausch
    -"No em interesa com es mou el ser humà, sinó que el conmou"
    -Els dispositius teatrals de Bausch entren en joc (re) creant un híbrid particular on els sentiments, l'emocionalitat, i l'encreuament amb les construccions de masculinitat i feminitat es converteixen en part de l'estructura coreogràfica i temàtica.
    https://www.youtube.com/watch?v=0VqaGkKQRCU
  • Informalisme

    Informalisme
    L'informalisme és un moviment pictòric que comprèn totes les tendències abstractes i gestuals que es van desenvolupar a Europa després de la Segona Guerra Mundial, en paral·lel amb l'expressionisme abstracte estatunidenc Obra: 'Sans titre', 1965- Toshimitsu Imai
  • Period: to

    Segons avantguardes (2a meitat XX)

  • Expressionisme Alemany

    Expressionisme Alemany
    L'expressionisme abstracte és el primer dels grans moviments artístics de la postguerra, i va assenyalar el desplaçament del “centre neuràlgic” de l'art contemporani de París a Nova York. És considerat el primer moviment artístic, bàsicament pictòric, pròpiament estatunidenc. obra: Taronja, vermell i groc, 1961-Mark Rothko
  • Art d' acció

    Art d' acció
    És una representació artística sense dramatúrgia que cerca aportar una reflexió motivant el públic a qüestionar-se algun aspecte sobre la política, la societat, les relacions personals o el seu concepte de vida, per exemple. Comprèn una extensa gamma de maneres d'actuar i de presentar-se, i hi poden intervenir materials escenogràfics, indumentària, moviment, olors, sons, el gust, el públic i altres elements en un espai i temps determinats. Obra: Partituras de John, 1952- John Cage
  • Art Cinètic

    Art Cinètic
    L'art cinètic és un corrent d'art en què les obres tenen moviment o semblen tenir-ho.
    És una tendència de les pintures i les escultures contemporànies creades per produir una impressió de moviment. Obra: 'Space Churn', 1972- George Rickey
  • Nova Figuració

    Nova Figuració
    Un intent de recuperar la figura, la imatge, l’objecte. Un Corrent oposat a l’informalisme, que s’imposa en el context europeu dels anys seixanta com a un intent de recuperar la figura, la imatge, l’objecte. El dramàtic moment que viu Europa desprès del conflicte bèl·lic es manifesta en formes fortament expressives que reflecteixen la tragèdia i la desolació viscudes. Obra: Inocenci X, 1945- Francis Bacon
  • Art Conceptual

    Art Conceptual
    L'art conceptual és un moviment artístic fill del dadaisme que es va posar de moda poc abans de 1970 i en què el concepte o la idea és l'únic que interessa. No dóna cap importància a les habilitats físiques ni tècniques, ni als aspectes estètics o materials. Obra: Merda d' artista, 1961- Piero Manzoni