F8

Historia de l'art

  • Period: to

    Francisco de Goya y Lucientes

    Francisco de Goya y Lucientes (1746-1828) va ser un pintor i gravador. La seva obra comprén la pintura de cavallet i mural, el gravat i el dibuix. En totes aquestes facetes va desenvolupar un estil que inaugura el romanticisme.La seva contribució representa també el començament de la pintura contemporània, i se'l considera un precursor de les avantguardes pictòriques del segle xx.
  • DESCOBRIMENT DE POMPEIA I HERCULÀ

    DESCOBRIMENT DE POMPEIA I HERCULÀ
    El descobriment d'aquestes dues ciutats va propiciar el desenvolupament de les excavacions arqueologiques i l'estudi de les obres de l'antiguetat. Aquestes dues ciutats van ser destruides per l'erupció del Vesuvi l'any 79.
  • APAREIX L'ENCICLOPEDIA

    APAREIX L'ENCICLOPEDIA
    Entre 1751 i 1765 es publica al Regne de França la primera Encyclopédie, de Denis Diderot i Jean le Rond d'Alembert, que pretenia recollir el pensament il·lustrat. Volien educar la societat, perquè una societat culta que pensa per si mateixa era la millor manera d'assegurar la fi de l'antic règim.
    En la seva redacció, van col·laborar altres pensadors il·lustrats com Montesquieu, Rousseau i Voltaire.
  • Eros i Psique

    Eros i Psique
    És una escultura neoclàssica d'Antonio Canova (1787-1793).
    És una escultura exempta, tallada en un marbre molt polit.
    Eros i Psique és la representació d’un moment del mite amb el mateix nom. En la història, ella és la ment, l’ànima (psique), i ell és l’amor físic. Tot el conjunt simbolitza l’amor i la passió carnal.
  • Goya - dibuixos per tapissos

    Goya - dibuixos per tapissos
    Aquest és un dels cartons de Goya i estava destinat a la decoració del dormitori de les infantes del Palau del Pardo.Va ser realitzat poc després que accedís al tron d'Espanya el rei Carles IV.
    El quadre mostra nois i noies jugant al joc popular de la gallina cega, amb un personatge embenat al centre que intenta de temptar amb un cullerot els altres, que ballen en rotllana
    Els joves van vestits de majos i majas. Es una pintura al oli. (1788 i 1792)
  • Goya - treball a la Cort

    Goya - treball a la Cort
    Des de la seva arribada a Madrid per treballar a la cort, Goya va tenir accés a les col·leccions de pintura dels reis, i durant la segona meitat de la dècada del 1770 el seu art tindrà un referent en Velázquez. També en els seus quadres Goya aplica els enginyosos tocs de llum, la perspectiva aèria i un tipus de dibuix naturalista, visibles en el retrat Carles III caçador realitzat cap al 1788; el rostre arrugat del rei recorda el dels homes madurs del primer Velázquez.
  • LA REVOLUCIÓ FRANCESA

    LA REVOLUCIÓ FRANCESA
    És considerada el model de revolució política de la seva època i va suposar la conquesta del poder per la BURGESIA i el desplaçament de l'ARISTOCRÀCIA i el clergat. És el triomf d'una part de l'estament no privilegiat enfront de l'estament privilegiat. Representa la fi de L'ANTIC RÈGIM. (1789-1799)
  • Period: to

    NEOCLÀSSIC

    Estil artístic inspirat en l'art clàssic i desenvolupat durant el segle XVIII i principis del XIX, com a reacció a les exageracions del Barroc i el Rococó. S'adopta un llenguatge artístic clar i ordenat.
  • Franz Schubert

    Franz Schubert
    Compositor austríac. Tot i que va morir amb només 31 anys, Schubert és un dels grans compositors del segle xix, i el mestre indiscutible del lied: en va escriure uns 600, el conjunt més perfecte i variat de la història. Se'l sol considerar, gairebé, el creador del gènere. També va escriure música litúrgica, òperes, música incidental i una quantitat important de música de cambra i per a piano, així com nou simfonies.
  • IMPERI NAPOLEÒNIC

    IMPERI NAPOLEÒNIC
    El 1799 Napoleó juntament amb la burgesia fa un cop d'estat que posa fi al directori. Més tard, el 1804, s'autoproclamarà emperador
    (1789-1814)
  • Madame Récamier

    Madame Récamier
    Aquesta és una pintura Neoclassica de Jacques-Louis David. (1800)
    Es una pintura al oli sobre llenç. Aquesta pintura ens recorda a una venus, peró no ho és, simplement ens recorda per com la pinta David, pel pentinat, la vestimenta, etc.
    Veiem que la noia esta situat en un espai neutre i es pot dir que el fet de que vaigi vestida fa que parlem d'una persona en concret.
  • Period: to

    ROMANTICISME

    El romanticisme va ser un moviment tant cultural com polític que s'originà a Alemanya a final del segle XVIII. Va començar sent un moviment literari. Es podria concebre com una reacció al racionalisme de la Il·lustració i el neoclassicisme, donant-li importància al sentiment. Té un caràcter revolucionari i trencador amb les convencions socials de l'època. Crea una ruptura amb la tradició, amb l'ordre i la jerarquia dels valors culturals i socials imperants.
  • Jàson amb el Velló d'or

    Jàson amb el Velló d'or
    Aquesta es una escultura neoclàssica de Bertel Thordvalsen(1802-1803)De marbre blanc
    Jàson va ser un príncep tessali de la mitologia grega a qui el seu malvat oncle Pèlias va arrabassar el poder del país que li pertocava per herència.Per poder recuperar el tron,necessitava aconseguir el velló d’or que es trobava custodiat per un mortífer dragó en una llunyana terra.La escultura representa Jàson en el moment en el que amb el velló doblegat sobre el seu braç esquerre està a punt de tornar a casa.
  • Arc de Triomf de l'Étoile

    Arc de Triomf de l'Étoile
    Aquesta obra pertany al neoclàssic i va ser construida per Jean François Thérèse Chalgrin(1806-1836)
    Va ordenar la seva construcció Napoleó,el seu projecte inicial era de fer-ne el punt de sortida d'una avinguda triomfal travessant el Louvre i la plaça de la Bastilla. Ala seus peus es troba la tomba del soldat desconegut de la 1a Guerra mundial.
    Avui forma part dels monuments nacionals amb forta connotació històrica
  • Caspar David Friedrich - Monjo vora el mar

    Caspar David Friedrich - Monjo vora el mar
    La costa és un dels temes preferits de Friedrich. Amb aquesta, aconsegueix expressar el seu entusiasme per l'entorn natural.
    L'artista entenia la natura com quelcom poderós, la infinitat i majestat de la qual provoca en l'ésser humà un profund respecte, quasi religiós. La petitesa de la figura del monjo realça aquest contrast entre una natura il·limitada i l'existència humana
  • Frédéric Chopin

    Frédéric Chopin
    És generalment considerat el millor compositor polonès de la història i un dels millors compositors de piano, instrument per al qual va compondre quasi exclusivament.
    L'obra de Chopin representa el romanticisme en el seu estat més pur. Se l'anomenava el poeta del piano.
  • Goya - els desastres de la Guerra

    Goya - els desastres de la Guerra
    ESTO ES PEOR.
    Es un gravat de Goya (1812-1815) Forma part de la seva sèrie Desastres de la guerra, que va crear com a protesta visual contra la violència de la Revolta Dos de Mayo de 1808 i la posterior Guerra Peninsular de 1808-1814.Mostra el cos mutilat d’un rebel que s’implicava a les branques d’un arbre. El braç dret li ha estat tallat per sobre del colze. Al fons, els soldats francesos continuen amb la massacre. El dibuix conté embots sexuals en què sembla que la víctima ha estat violada.
  • Goya - les pintures negres

    Goya - les pintures negres
    Pertany a la sèrie de les Pintures Negres pintades per Goya. (1819-1823) Són una sèrie de 14 quadres de pintats amb la tècnica d'oli al secco, sobre la superfície d'arrebossat de la paret, com a decoració dels murs de la seva casa.
    Aquesta representa el déu Cronos,Saturn en la mitologia romana,devorant a un dels seus fills. La figura era emblema al·legòric del pas del temps, ja que Saturn es menjava els fills acabats de néixer de Rea, la seva dona, per temor a ser destronat per un d'ells.
  • Théodore Géricault - El rai de la Medusa

    Théodore Géricault - El rai de la Medusa
    El tema del quadre fa referència al naufragi d'un vaixell francés, La Medusa, a les costes africanes, en el qual la immensa majoria dels viatgers va morir. Aquesta pintura es pot veure en l'actualitat al Museu del Louvre de París.
    Oli sobre tela
  • la Font

    la Font
    Aquesta és una pintura del neoclàssic del pintor Ingres(1820-1856).
    Es una pintura al oli sobre llenç.El va estar retocant durant 50 anys,però tot i així no va quedar satisfet.
    Mostra una dona nua,una odalisca.Simbolitza el naixement dels rius, presenta un nu integral. Presenta un rostre inexpressiu,i una mirada perduda.A la mà esquerra hi te un gerro d'on surt un raig d'aigua,que es divideix en tres en xocar contra la seva mà.A l'aigua que hi ha al terra es veuen reflectits els peus de la dona.
  • Goya - La lechera de Burdeos

    Goya - La lechera de Burdeos
    La lletera de Bordeus és un quadre de Goya realitzat un any abans de la seva mort i durant el seu exili voluntari a Bordeus, França.
    Representa una dona, en una actitud que sembla indicar que va asseguda en un ase o una mula; a baix a l'esquerra apareix un càntir, sobre la panxa del qual apareix concisa la signatura de Goya.
    És una pintura a l'oli i llenç.
  • Eugène Delacroix - La mort de Sardanàpal

    Eugène Delacroix - La mort de Sardanàpal
    La va fer en la primera època de la seva carrera i que es troba al museu del Louvre, a París. El quadre representa el dramàtic episodi del suïcidi del rei llegendari Sardanàpal, incendiant el seu palau, amb totes les seves dones i els seus cavalls, i la ciutat, quan aquesta és assetjada sense cap esperança de llibertat i per a evitar que l'enemic s'apropiés dels seus béns.
  • Constable - Stonehenge

    Constable - Stonehenge
    Constable va pintar aquesta aquarel·la en un moment trist de la seva vida. Tant la seva dona, Maria, com el seu amic més proper, John Fisher, havien mort i els seus dos fills grans havien marxat de casa. Potser està expressant la seva infelicitat personal en l'aquarel·la, ja que la imatge és sens dubte una melancolia. El quadre va ser exposat a la Royal Academy Summer Exhibition de 1836.
  • Turner - The Fighting Temeraire tugged to her Last Berth to be broken up

    Turner - The Fighting Temeraire tugged to her Last Berth to be broken up
    Es tracta d'un oli sobre tela que mesura 91 centímetres d'alçada per 122 centímetres d'amplada. Actualment es conserva en la National Gallery de Londres.
    Representa una escena de la qual el propi Turner va ser testimoni el 1838: el destí final del HMS Temeraire, en el moment en què va ser remolcat des de la base de la flota, Sheerness, a a desembocadura del Tàmesi, fins al seu destí final: el desballestament.
  • POSTIMPRESSIONISME- Paul Cézanne

    POSTIMPRESSIONISME- Paul Cézanne
    Fou un pintor occità que representa l'enllaç entre l'impressionisme i el cubisme.Neix a Ais de Provença. De 1859 a 1861 estudia Dret, mentre continua rebent lliçons de dibuix. Malgrat les objeccions del pare, decideix llançar-se a una carrera artística, i el 1861 se'n va a París amb l'amic Émile Zola. A París, hi coneix Camille Pissarro i altres impressionistes. A poc a poc, el pare va acceptant el seu estil de vida i l'ajuda econòmicament.
  • Historicisme arquitectònic (2ª ½ sXIX ) - Parlament britànic

    Historicisme arquitectònic (2ª ½ sXIX ) - Parlament britànic
    16 octubre 1834: incendi
    1840: reconstrucció Arquitecte: Charles Barry
    10 maig 1941 :bombardeig
    Neogòtic
    El palau, està inscrit a la llista del Patrimoni de la Humanitat nomenat de la UNESCO des de 1987.
  • POSTIMPRESSIONISME- paul gauguin

    POSTIMPRESSIONISME- paul gauguin
    Nascut a París, Gauguin era descendent de terratinents del Perú, nét de la feminista socialista Flora Tristan. Va passar els primers anys a Lima i, després d'estudiar a Orleans, es va embarcar a la marina mercant. En tornar a França, el 1870, es fa agent de borsa a París. Té una vida estable burgesa amb la seva dona danesa Mette-Sophie Gad i els seus cinc fills.
  • Period: to

    REALISME

    Corrent artístic que pretén plasmar la realitat de la forma més exacta possible a les obres d'art. Si bé la majoria d'obres han buscat assemblar-se al model imitat (tret de l'art abstracte), el realisme prescindeix de símbols i esquemes i busca el detall, la màxima proximitat. Per això com a moviment autònom el realisme se situa al segle XIX, tant en escultura i en pintura com en la literatura.
  • Gustave Courbet - Enterrament a Ornans

    Gustave Courbet - Enterrament a Ornans
    És un dels quadres més coneguts del pintor.Està realitzat amb la tècnica de la pintura a l'oli i mesura 315 centímetres d'altura i 668 d'amplada. Va ser pintat el 1849, i actualment es troba exposat al museu d'Orsay de París.
    La pintura va ser presentada al Saló de París de 1850, provocant un escàndol, ja que havia donat el tractament, en format i estil, d'una pintura d'història però sobre un fet que no era sinó un «episodi banal»
  • John Everett Millais - Ofèlia

    John Everett Millais - Ofèlia
    Està exposada a la Tate Britain de Londres. Representa Ofèlia, un personatge del Hamlet de William Shakespeare, cantant abans d'ofegar-se en un riu a Dinamarca.
    L'obra no va ser àmpliament considerada en la seva primera exposició a la Royal Academy, però posteriorment va provocar una gran admiració per la seva bellesa i la seva acurada descripció d'un paisatge natural. Millais va comptar amb Elizabeth Siddal com a model per a aquesta obra.
  • POSTIMPRESSIONISME- Vincent van Gogh

    POSTIMPRESSIONISME- Vincent van Gogh
    Neerlandès,autor d'uns 900 quadres i uns 1.600 dibuixos.La figura central en la vida de Van Gogh fou el seu germà, que contínuament i desinteressada li donà suport financer. La gran amistat que tota la vida els uní es troba documentada en les nombroses cartes que s'intercanviaren a partir de l'agost del 1872. Van Gogh fou un pioner de l'expressionisme.
  • Jean-François Millet - L'Àngelus

    Jean-François Millet - L'Àngelus
    En ple treball al camp, dos pagesos han deixat les seves eines per posar-se a resar amb simplicitat, mentre que s'endevina tocar l'àngelus en un campanar llunyà, el de l'església de Saint-Paul de Chailly-en-Bière, prop de Barbizon.
    Millet representa aquí una escena campestre, que és la que dominarà en principi la seva obra. Aquesta posició atraurà l'atenció de la burgesia, ja que el món rural simbolitzava «el bo» en contraposició de la postura reaccionària del sector obrer.
  • Pla Cerdà

    Pla Cerdà
    Fou un pla de reforma i eixample de la ciutat de Barcelona de 1860 que seguia criteris del pla hipodàmic, amb una estructura en quadrícula, oberta i igualitària. Fou creat per l'enginyer Ildefons Cerdà i la seva aprovació va anar seguida d'una forta polèmica per haver estat imposat des del govern de l'estat espanyol en contra del pla d'Antoni Rovira i Trias que havia guanyat un concurs de l'Ajuntament de Barcelona.
  • Honoré Daumier - El vagó de tercera classe

    Honoré Daumier - El vagó de tercera classe
    Mostra l'interès de l'autor en les vides de la classe obrera parisenca. El seu objectiu en aquest quadre és el de denunciar la pobresa. Per això, dibuixa el vagó amb pocs bancs, brut, ple de gom a gom per aquells que no es poden permetre un bitllet de primera o segona classe. En el bancs que encara l'espectador hom pot veure, d'esquerra a dreta, una dona sostenint el seu nadó, una anciana amb els braços plegats sobre un cistell i un noi jove adormit.
  • Édouard Manet - El dinar campestre

    Édouard Manet - El dinar campestre
    Va provocar un escàndol per l'ús de la juxtaposició dels colors, sense tons intermedis i la intensitat de la llum de la dona que es troba al mig. Així mateix per la injustificada nuesa de la dona central, ja que no es tampoc una pintura de temàtica mitologica. Va ser una obra que influí la resta d'impressionistes.Fou inicialment titulada el bany. Es troba a París, al Museu d'Orsay
    Manet fou un cèlebre pintor francès, un dels iniciadors de l'impressionisme.
  • POSTIMPRESSIONISME - Henri de Toulouse-Lautrec

    POSTIMPRESSIONISME - Henri de Toulouse-Lautrec
    Artista pertanyent al moviment postimpressionista. Va dedicar la seva vida a l'art, fent tant cartells com pintures que reflectien l'elegància, la provocació i la decadència de la ciutat parisenca del segle xix.
  • Marià Fortuny i Marsal - La vicaria

    Marià Fortuny i Marsal - La vicaria
    Obra culminant de la pintura preciosista dins l'estil del realisme.L'obra representa la signatura d'un contracte matrimonial a unes oficines eclesiàstiques.L'artista fa molta atenció als detalls dels vestits,la decoració de la sala i l'ambient,malgrat les dimensions relativament reduïdes de l'obra.A l'època, la burgesia preferia els quadres petits i de gènere costumista.
  • Claude Monet - Impressió, sol naixent

    Claude Monet - Impressió, sol naixent
    Pintura a l'oli. El seu motiu és el port de Le Havre a França, usant molt pocs tocs de pinzell que suggereixen en comptes de delinear.
    Actualment s'exposa al Museu Marmottan Monet de París.
  • Claude Monet - Boulevard des Capucines a París

    Claude Monet - Boulevard des Capucines a París
    Pintura a l'oli. Aquesta obra es presentava a la primera exposició dels impressionistes a París. Fou en aquella ocasió que el grup es va guanyar la seva apel·lació d'impressionistes gràcies al crític Louis Leroi, a partir del títol del quadre de Monet: Impressió. Sortida de sol. El paisatge tenia un lloc especial en l'obra dels impressionistes, incloent-hi les vistes urbanes, de les quals, en feren un gènere separat.
  • Berthe Morisot - En el balcón

    Berthe Morisot - En el balcón
    Morisot pertanyia a l'alta burgesia i va pintar en el seu entorn social, sobretot dones, nens, escenes domèstiques...
  • Edgar Degas - La classe de dansa

    Edgar Degas - La classe de dansa
    Pintura a l'oli. S'hi recull un dels salons del Teatre de l'Òpera de París, on dirigeix la classe Jules Perrot. Al seu voltant,les ballarines formen un cercle per escoltar els consells i observacions del ballarí. En primer pla se situa una jove d'esquena i una altra pujada al piano.Les altres noies es retallen sobre la paret verda i el gran mirall enclavat al ventall d'una porta. Al fons se situen les butaques reservades per a les mares que vigilaven l'actuació de les seves filles.
  • Period: to

    IMPRESSIONISME

    Moviment pictòric, nascut a França. Va marcar la ruptura de l'art modern amb l'academicisme.Destaca la seva tendència a recollir les impressions fugisseres, la mobilitat dels fenòmens més que l'aspecte estable i conceptual de les coses. És a dir, pintaran el moment de llum, més enllà de les formes que hi són a sota.
  • Mary Cassatt - Autoretrat

    Mary Cassatt - Autoretrat
    Va ser una pintora americana que va venir a Europa i es relacionà amb els impressionistes. Va pintar sobretot escenes domèstiques, plenes d'espontanietat i naturalitat. Mares amb els seus fills/es, retrats plens de llum...
  • Period: to

    SIMBOLISME

    Moviment artístic, essencialment pictòric, del darrer terç del XIX, que presenta imatges oposades a la realitat visible o científica per a demostrar que existeix una realitat amagada que, si no és possible de conèixer, és almenys possible d'intuir.
  • Rodin - El pensador

    Rodin - El pensador
    Escultura de bronze. La peça, anomenada originalment El poeta, formava part d'una porta monumental pel Museu d'Arts Decoratives de París. Basat en La Divina Comèdia de Dante. Cadascuna de les estàtues representava un dels personatges principals del poema èpic. El pensador, en el seu origen, buscava representar Dante davant les Portes de l'Infern -el nom que Rodin va donar al portal del qual l'obra formaria part- ponderant el seu gran poema.
  • Period: to

    MODERNISME

    El modernisme va ser un moviment cultural produït a Occident a la fi del segle XIX i al començament del segle XX. El modernisme es coneix en altres països com a Art Nouveau (a França i a Bèlgica), Modern Style (a Anglaterra), Tiffany (als EUA), Jugendstil (a Alemanya), Sezessionstil o Wiener Sezession (a Àustria), Stile '900, Floreale o Liberty (a Itàlia). En art, tot i que a Catalunya té un sentit molt més ampli, va tenir incidència sobretot en l'arquitectura i les arts decoratives.
  • ARQUITECTURA DEL FERRO (2ª ½ sXIX) - Torre Eiffel

    ARQUITECTURA DEL FERRO (2ª ½ sXIX) - Torre Eiffel
    Arquitecte: Stephen Sauvestre modifica
    Empresa constructora: Gustave Eiffel
    Torre formada per una estructura reticulada de ferro colat, situada a París. Fou erigida amb motiu de l'Exposició Universal que se celebrà l'any 1889
  • Vincent van Gogh - Cel estelat sobre el Roine

    Vincent van Gogh - Cel estelat sobre el Roine
    El quadre fou pintat a la riba del Roine, a un emplaçament situat on Van Gogh vivia de lloguer. La posició avantatjosa que escollí per a realitzar el quadre li permeté de captar els reflexos de l'enllumenat de gas d'Arle en l'aigua blava brillant del Roine, amb les resplendors del barri de Trinquetaille a la dreta. El cel és il·luminat per la constel·lació de l'Óssa Major.En primer pla, dos amants es passegen per la riba del riu on hi ha un munt de sorra.
  • Claude Debussy - Suite bergamasque

    Claude Debussy - Suite bergamasque
    És una suite per a piano de Claude Debussy inspirada en el poema de Paul Verlaine Clair de lune.Es troba entre les més cèlebres d'aquest compositor i és sovint considerada com la més fascinant. Fou composta el 1890 i publicada el 1905.
  • Toulouse-Lautrec -

    Toulouse-Lautrec -
    Tinta sobre paper. respecte als colors utilitzats, es basa en el negre i dos colors càlids, com són el groc i el vermell; tots els personatges de l'obra estan representats amb color negre excepte dos: un que està representat amb color gris i la Goulue, que està representada a color; tot i això seguint la norma dels dos colors càlids (groc i vermell).
  • Paul Gauguin - Arearea

    Paul Gauguin - Arearea
    Tècnica: oli sobre tela
    Gènere: art de gènere, paisatge i art sacre modifica
    Dimensions: 74,5 (Alçada) × 93,5 (Amplada) cm
    Col·lecció: Museu d'Orsay, París
  • Pierre-Auguste Renoir - Banyista de cabells llargs

    Pierre-Auguste Renoir - Banyista de cabells llargs
    Aquest oli sobre tela de 82 × 65 cm és característic del període "nacrat" de Renoir. Dins d'una llum difusa, el cos de la banyista i el paisatge sumàriament suggerit sòn recorreguts per iridiscències que difuminen les formes. La model d'aquesta banyista segurament fou la mateixa que la de la pianista de les Noies al piano i, més jove, la de la figura vista de perfil del Retrat de dues nenes.
  • Escola de Chicago (finals sXIX - principis del XX ) - Magatzems Carson

    Escola de Chicago (finals sXIX - principis del XX ) - Magatzems Carson
    Els magatzems Carson es considera de poc prestigi, ja que el seu autor va morir com a drogo-addicte.
    Aquest edifici pertany al corrent arquitectònic de l'Escola de Chicago. Té un ús comercial i es troba al districte històric i comercial de la ciutat nord-americana de Chicago. És per aquest motiu que l'estructura de l'edifici respon a les necessitats funcionals d'uns grans magatzems, que es fusionen perfectament amb els criteris estètics.
    Autor: Louis Henri Sullivan
  • Paul Cézanne - Muntanya Sainte-Victoire

    Paul Cézanne - Muntanya Sainte-Victoire
    És una sèrie de pintures a l'oli. La muntanya Sainte-Victoire és una muntanya situada en el sud de França, en les proximitats de Aix-en-Provence. Va ser objecte d'una sèrie de pintures de Cézanne.
    En aquestes obres, Cézanne solia representar el pont sobre la vall del riu Arc de la línia de ferrocarril entre Aix i Marsella.
  • Period: to

    FAUVISME

    El fauvisme és un moviment pictòric expressionista de principis de segle XX sorgit a París durant un breu període (1904-1907), entorn dels artistes Henri Matisse, André Derain i Maurice Vlamink. També foren fauvistes Braque, Friesz, Rouault, Marquet, Dufy i van Dongen.
  • Period: to

    EXPRESSIONISME

    Moviment cultural sorgit a Alemanya a començaments del segle XX que tingué plasmació en un gran nombre de camps culturals: art, literatura, música, cinema, teatre, dansa, fotografia, etc. La seva primera manifestació fou en el terreny de l'art; va sorgir paral·lelament al fauvisme francès, i fou dels primers moviments de les anomenades avantguardes històriques artístiques.
  • Period: to

    CUBISME

    El cubisme és un dels moviments artístics pertanyents a l'art modern (altrament anomenats -ismes), present principalment en la pintura i l'escultura. Va tenir el seu moment més intens entre 1907 i 1914. És l'art i la innovació més important del segle XX, transformant la perspectiva convencional i la manera de percebre les formes, que apareixen fragmentades com un trencaclosques amb les peces mal posades.
  • Period: to

    FUTURISME

    El futurisme és un dels primers moviments de l'avantguarda artística. Procedeix del cubisme i és el primer moviment artístic que s'organitza com a tal, es reconeix i es defineix amb un manifest. Així, es considera que s'inicia quan, el 20 de febrer de 1909, el poeta Filippo Tommaso Marinetti va publicar el Manifest del Futurisme al diari Le Figaro de París.
  • Period: to

    CONSTRUCTIVISME

    El constructivisme va ser un moviment artístic i arquitectònic que va sorgir a Rússia el 1914 i es va fer especialment present després de la Revolució d'Octubre del 1917. No pretenia ser un estil artístic sinó l'expressió d'una convicció política (el marxisme). Defensava un art al servei de la revolució i del poble.
  • Period: to

    SUPREMATISME

    Tendència artística ideada i encapçalada pel pintor i teorètic ucraïnès de l'avantguarda soviètica Kazimir Malèvitx, i que sorgí uns anys després del cubisme. En aquesta tendència, els elements formals es reduïxen al triangle, el quadrat, la creu i el cercle; els elements cromàtics es circumscriuen a vermell, negre, blau, blanc i verd.
  • Period: to

    DADAISME

    El dadaisme, va ser un moviment intel·lectual, literari i estètic d'avantguarda, desenvolupat entre el 1916 i el 1925, precedent immediat del surrealisme. Proposava la negació de tot, la destrucció per la destrucció. Pretenia crear confusió sense alternativa, l'oposició al concepte de raó instaurat pel positivisme. El dadaisme es va caracteritzar per rebel·lar-se en contra de les convencions literàries, i especialment artístiques, per burlar-se de l'artista burgès i del seu art.
  • Period: to

    NEOPLASTICISME

    De Stijl (en neerlandès L'Estil), també conegut com a neoplasticisme, és un moviment artístic d'avantguardes que va sorgir als Països Baixos el 1917 propugnant una estètica renovadora basada en la depuració formal. Va ser un moviment integrador de les diferents arts (arquitectura, disseny industrial, arts plàstiques) que buscava una total renovació estètica de l'entorn humà basada en uns valors plàstics nous, universals i més purs.
  • Period: to

    BAUHAUS

    Bauhaus és un terme comú per a denominar la Staatliches Bauhaus, una escola d'art i arquitectura a Alemanya que fou fundada el 1919 per Walter Gropius a Weimar (Alemanya) durant la República de Weimar, i fou clausurada per les autoritats prussianes (en mans del partit nazi) l'any 1933.
  • Period: to

    SURREALISME

    El surrealisme, també conegut com a suprarealisme o superrealisme (del francès surréalisme), és el moviment d'avantguarda més important del període d'entreguerres, i molt possiblement el més influent de tots aquests. Va ser creat el 1924 a partir, i al voltant, del Manifest surrealista d'André Breton, el seu guia espiritual.
  • Period: to

    EXPRESSIONISME ABSTRACTE

    L'expressionisme abstracte és el primer dels grans moviments artístics de la postguerra, i va assenyalar el desplaçament del “centre neuràlgic” de l'art contemporani de París a Nova York. És considerat el primer moviment artístic, bàsicament pictòric, pròpiament estatunidenc. El crític d'art Clement Greenberg n'és el principal teòric i impulsor.
  • Period: to

    INFORMALISME

    L'informalisme és un moviment pictòric que comprèn totes les tendències abstractes i gestuals que es van desenvolupar a Europa després de la Segona Guerra Mundial, en paral·lel amb l'expressionisme abstracte estatunidenc. Dins d'aquest moviment es distingeixen diferents corrents, com l'abstracció lírica, la pintura matèrica, la Nova Escola de París, el taquisme, l'espacialisme o l'art brut.
  • Period: to

    OP ART

    Moviment pictòric que va néixer als Estats Units el 1958, és conegut majoritàriament com a Op Art; abreviació de Optical Art en anglès. S'usà per primer cop el 1964 a la revista Time. A la meitat del segle XX, artistes com Victor Vasarely, Josef Albers i MC Escher van experimentar amb Optical Art.
  • Period: to

    ART CINÈTIC

    Corrent d'art en què les obres tenen moviment o semblen tenir-ho.És una tendència de les pintures i les escultures contemporànies creades per produir una impressió de moviment. L'art cinètic i l'art òptic són corrents artístiques basades en l'estètica del moviment. Està principalment representat en el camp de l'escultura on un dels recursos són els components mòbils de les obres.
  • Period: to

    NOU REALISME

    Moviment de pintura creat pel pintor Yves Klein i el crític d'art Pierre Restany que proposa un retorn a la realitat fugint de l'art abstracte de l'època. Voluntat de representar l'experiència de manera objectiva, amb una identificació clara del referent per part de l'espectador, i de l'adjectiu "nou" que indica tant una nova realitat, moderna i sorgida del context de finals del segle XX, com per la nova manera de mirar de l'artista, diferent de la de realismes passats.
  • Period: to

    POP ART

    Moviment artístic sorgit a la fi de la dècada del 1950 al Regne Unit i els Estats Units, les seves característiques són l'ocupació d'imatges i temes presos del món de la comunicació de masses aplicats a les arts visuals
  • Period: to

    NOVA ABSTRACCIÓ

    L'origen d'aquesta tendència pictòrica es troba en els estudis que en psicologia de les formes va realitzar la Bauhaus i que Albers va difondre pels Estats Units. D'aquesta manera va néixer una pintura que va substituir l'Expressionisme abstracte en els anys 60.La pintura no comporta cap missatge místic o religiós,sinó que existeix per si mateixa: llenços de grans dimensions que fan servir només el color, de forma absoluta.Es va dividir en dues tendències: la Colorfield i la Hard Edge.
  • Period: to

    MINIMAL ART

    Designa un moviment artístic nascut a la costa est dels Estats Units d'Amèrica, i especialment a la ciutat de Nova York en els anys 1960. Les seves principals figures - Donald Judd, Frank Stella, Robert Morris i Carl Andre - creen objectes que sovint es mouen entre els límits de la pintura i l'escultura, "specific objects" com van ser anomenats per Donald Judd.
  • Period: to

    ART CONCEPTUAL

    L'art conceptual és un moviment artístic fill del dadaisme que es va posar de moda poc abans de 1970 i en què el concepte o la idea és l'únic que interessa. No dóna cap importància a les habilitats físiques ni tècniques, ni als aspectes estètics o materials. En molts casos la idea és l'obra en si mateixa i, al segle XXI, alguns artistes l'han dut fins a l'extrem d'exposar únicament un text escrit amb la idea, perquè tota la part visual es generi a la ment de l'espectador.