ROJ TV - the kurdish voice

Timeline created by metv_information
  • ROJ TV starts to broadcast

    ROJ TV starts to broadcast
    ROJ TV arises as a need of the Kurdish people as Kurdish angled news coverage consistently being censored in many of the Middle Eastern countries, Kurds live in. ROJ TV sees it as one of its main tasks to bring the news other media fail to convey.
  • The Turkish Embassy lodges a complaint against ROJ TV

    The Turkish Embassy lodges a complaint against ROJ TV
    The Turkish Embassy in Denmark submitted its first complaint against ROJ TV to Danish and political authorities. The Embassy makes complaints again in 2006 and in 2007.
  • Danish Radio and Television Board absolves ROJ TV

    Danish Radio and Television Board absolves ROJ TV
    In the period 2005-2011 absolves Danish Radio and Television Board ROJ TV four times for "inciting hatred". Hence rejected three complaints from the Turkish Embassy.
  • Recep Tayyip Erdogan leaves a press conference in DK

    Recep Tayyip Erdogan leaves a press conference in DK
    Prime Minister Erdogan abandons joint press conference with PM RasmussenPrime Minister Erdogan refuses to participate in a news conference held by the Danish Prime Minister, Anders Fogh Rasmussen because of Roj TV’s presence.
  • Turkey sends second complaint against ROJ TV

    Turkey sends second complaint against ROJ TV
    The Turkish Embassy in Denmark sends second complaint against ROJ TV to the Danish and political authorities. The embassy also complains in 2005 and in 2007.
  • Danish Radio and Television Board absolves the second time ROJ TV for "incitement to hatred"

    Danish Radio and Television Board absolves the second time ROJ TV for "incitement to hatred"
    In the period 2005 - 2011 absolves Radio and Television Board ROJ TV four times for "inciting hatred". Thus rejected all complaints from the Turkish Embassy.
  • Turkey sends their third complaint against ROJ TV

    Turkey sends their third complaint against ROJ TV
    The Turkish Embassy in Denmark is sending its third complaint against ROJ TV to the Danish and political authorities. The embassy also complained in 2006 and in 2005.
  • Danish Radio and Television Board absolve ROJ TV for the third time

    Danish Radio and Television Board absolve ROJ TV for the third time
    In the period 2005 - 2011 absolves Danish Radio and Television Board ROJ TV four times for "inciting hatred". Then be rejected all complaints from the Turkish Embassy.
  • A NATO entry for a TV station

    A NATO entry for a TV station
    Something rotten in Denmark's deal for NATO job? Fogh's Turkish horse-trading Anders Fogh Rasmussen is appointed as Secretary-General of NATO 4th of April/09, Media and politicians claim that a trade with Turkey preceding the appointment of the Danish General of NATO. WikiLeaks leaking diplomatic papers documenting that AFR / DK has promised the United States and Turkey that they will close ROJ TV.
  • Anders Fogh Rasmussen commence the post as General of NATO

    Anders Fogh Rasmussen commence the post as General of NATO
    Fogh has to make a political balance in Turkey.
    While the AFR ascents his NATO post, representatives from Copenhagen Police and the Public Prosecutor travels to Turkey to cooperate with Turkish authorities.
  • Police raid against ROJ TV

    Police raid against ROJ TV
    Large police operation against Kurds in Europe. ROJ TV's studios in Belgium is on 5th March 2010 raided by the police anti-terror corps, up-link smashed, equipment and 220 computers seized and eight people are arrested, however, shortly after released. Similar raids occurs during spring in Kurdish associations and organizations in different parts of Belgium, Luxembourg, France, Spain, Holland, Italy, Germany and Australia.
  • Media smear campaign starts in the danish media

    Media smear campaign starts in the danish media
    The Danish media B.dk start a media smear campaign entitled "The Kurdish Connection". The fired and former CEO of ROJ TV is coronation source, even if he were convicted of using company money for private consumption by up to one million dk kr.
  • The Danish state charges ROJ TV

    The Danish state charges ROJ TV
    The Danish government charges ROJ TV A / S and Mesopotamia Broadcast A / S for the promotion of the organization PKK's activities. The charge is published as a press release from the Minister of Justice. ROJ TV does not receive the charge until 14 days after in an e-mail. Same day former Danish prime minister, Anders Fogh Rasmussen visits DK, now as Secretary General making a speech at the the Prime Ministers Department at a press conference, and praises DK to be a staunch ally.
  • Danish police makes a search at ROJ TV Cph

    Danish police makes a search at ROJ TV Cph
    Within hours of the indictment against ROJ TV is announced in a press release from the Ministry of Justice, the policemakes a search in ROJ TV's offices in Copenhagen and in CEO's and Chairman's private homes. ROJ TV's bank accounts being frozen.
  • ROJ TV's accounts released again

    ROJ TV's accounts released again
    CPH City Court repeals the police seizure of 377,000 dk kr from ROJ TV's 10 bank accounts in Danish Bank - with compound interest. Court’s reason: "It will reduce the Kurdish TV station's freedom of expression if its revenues seized before the Court Case on terrorist-charges begins".
  • USA and Turkey makes pressure on Denmark

    USA and Turkey makes pressure on Denmark
    Ministers reject dirty game in the case against ROJ TV. USA behind the Danish case against ROJ TV. Leaked diplomatic documents by WikiLeaks, reveals massive political pressure from Turkey and the United States to close down the Kurdish TV station.
  • ROJ TV nominated to the Nobel Peace Prize

    ROJ TV nominated to the Nobel Peace Prize
    Desmond Tutu among the submitters of ROJ TV to receive the Peace Prize
  • ROJ TV receives Freedom of Speech Prize

    ROJ TV receives Freedom of Speech Prize
    The Danish political parties SF and The Red-Green Alliance presents Price of Freedom of Expression to ROJ TV.
  • Critical report on Turkey from the Council of Europe

    Critical report on Turkey from the Council of Europe
    Commissioner for Human Rights of the Council of Europe issues a critical report on Turkey. 'The situation with freedom of expression remains extremely worrying. There is a need for rapid action if those rights must be maintained and lay the basis for a more tolerant attitude towards critics, "writes Commissioner Hammarberg in the report on Turkey.
  • Court Case against ROJ TV starts

    Court Case against ROJ TV starts
    At CPH City Court the trial of ROJ TV starts, 33 court sessions are scheduled, with closure 10 jan 2012.
  • Turkish bombers kill 32 young Kurds

    Turkish bombers kill 32 young Kurds
    TIMELINE: What Happened in Roboski?
    Fines for Roboski-relatives. Turkish military attacks and kills 32 young Kurds and apologize subsequently with an excuse: They thought the group was a PKK troop.
  • Turkey has highest scores of judgement at ECHR

    Turkey has highest scores of judgement at ECHR
    The ECHR's Annual Report 2011 At the annual statement of judgments decided by the Council of Europe Court of Human Rights (ECHR) in 2011, Turkey has the highest number of convictions.
  • Verdict CPH City Court, but ROJ TV continues to broadcast

    Verdict CPH City Court, but ROJ TV continues to broadcast
    The city court concludes ROJ TV a verdict of "one-sided communication" and "links to the PKK" with a fine of 5.2 million Danish kr, but can not deprive TV station broadcasting license. The judgment is appealed by ROJ TV and gets scheduled for the High Court by 39 hearings, starting 29th October 2012 – 21th June 2013. At the same time there are 110 imprisoned journalists in Turkey. Turkey is proclaimed "world's biggest prisoner of journalists", among others, the USA-journalist Christiane Amanpour
  • Minister of Justice intervenes in Roj TV case

    Minister of Justice intervenes in Roj TV case
    Statement In a press release the Minister of Justice and Minister of Culture pronounce in addition of the verdict from CPH City Court on case of ROJ TV: "If there is a loophole in the law, it must of course be closed." The opinion refers to the television station was convicted, but continued to have a broadcasting license. Photo: Lars Svankjær
  • Eutelsat unplug the satellite

    Eutelsat unplug the satellite
    TV satellite operator usurps court’s prerogative to silence Kurdish TV station Roj TV loses broadcast signal, the French satellite company Eutelsat shuts off the satellite that transmits ROJ TV.
  • Danish Radio and Television Board initiates new supervisory against ROJ TV

    Danish Radio and Television Board initiates new supervisory against ROJ TV
    Danish Radio and Television Board initiates new supervisory against ROJ TV.
  • News Channel NUCE starts up

    News Channel NUCE starts up
    NUCE is a 24-hour news service with breaking news, analysis and insight - with a Kurdish angle. The news channel started broadcasting news 5th March 2012 and has broadcasting license from DK, Mesopotamia Broadcast A / S.
  • Danish Union of Journalists employ jailed Turkish journalist

    Danish Union of Journalists employ jailed Turkish journalist
    CAMPAIGN: Set JOURNALISTS FREE in Turkey is supported by Danish Union of Journalists, a large-scale campaign against more than 100 imprisoned journalists in Turkish prisons, aim media in Denmark to employ one of the many imprisoned journalists and in this way supports the inmates.
  • New Law coming up soon towards ROJ TV

    New Law coming up soon towards ROJ TV
    Legislative change towards Roj TV. New bill being drafted by the government at the behest of Roj TV case. Prime Minister Helle Thorning-Smith and Prime Minister Erdogan meet in both Turkey and in Denmark to shake hands on a continued good cooperation.
  • Hunger Strike of Kurdish prisoners in Turkish jails

    Hunger Strike of Kurdish prisoners in Turkish jails
    Kurdish prisoners end hunger strike after Ocalan appeal Kurdish prisoners in Turkish prisons starting a hunger strike that will last so long that Turkey needs to ask the imprisoned leader of the Kurdistan Workers Party (PKK), Abdullah Öcalan to stop it. He does, and this is the start of the recent, and still ongoing peace process between the Turkish state and the PKK.
  • 8 Kurdish civilians arrested in DK

    8 Kurdish civilians arrested in DK
    Eight civilians Kurds arrested in Denmark and charged with financial support for the PKK. They are released, however, after days and a few weeks. End June 2013 receives the eight and three Kurds more a charge from the Danish Prosecution, starting with 33 scheduled hearings in August 2013.
  • 4th time Danish RTB acquits ROJ TV

    4th time Danish RTB acquits ROJ TV
    "The Board does not believe that direct calls to hatred during the program occur, and has therefore made no reprimand of ROJ TV's broadcasting activity." This is concluded by the President of the Radio- and Television Board, Christian Scherfig,on ROJ TV after 4th investigation of the Kurdish television station. However gets ROJ TV and three other channels, a band for two months due to marginal administrative needs.
  • Turkey's Press Freedom Crisis

    Turkey's Press Freedom Crisis
    Turkey's Press Freedom CrisisThe U.S journalistorganization CPJ releases a startling report, generates great interest with more than 100 imprisoned journalists in Turkish prisons. When journalists reports on the Kurdish issue, they are considered to be terrorists and prosecuted, harassed or fired from their job.
  • Trial of ROJ TV starts in the High Court

    Trial of ROJ TV starts in the High Court
    With 39 scheduled hearings start proceedings against ROJ TV in the High Court. Unlike the city court is ROJ TV approved five of the 11 witnesses who were forbidden to perform, among other media law expert Oluf Jørgensen, journalists Pola Rojan and Martin Selsøe Sorensen, professor and co-founder of the Turkish Human Rights IHD, Haluk Gerger and Kirim Yildiz from KHRP.
  • Broadcasting Ban ends

    Broadcasting Ban ends
    NUCE TV and MMC resends after two months of limit switches required by the Danish Radio and Television Board. ROJ TV still has a valid broadcasting license but has been prevented from working with an off satellite, closed bank accounts, just as other business partners avoid cooperation.
  • Negotiations between Öcalan and Turkey released

    Negotiations between Öcalan and Turkey released
    How Turkey Can Make Peace With the Kurds
    Will a peace deal between Turkey and the PKK be on the way?
  • Three Kurdish women assassinated in Paris

    Three Kurdish women assassinated in Paris
    Three Kurdish women from the PKK have been 'executed' in Paris, Sakine Cansiz, Fidan Dogan and Leyla Söylemez. Kurds and the rest of the world are shocked.
  • Öcalan speaks at Newroz

    Öcalan speaks at Newroz
    Öcalan’s historical Newroz 2013 StatementÖcalan's at Newroz in Amed/Diyarbakir. Celebrating the New Year, Newroz, with Abdullah Öcalan making a historical speak to Turks as Kurds to create democracy and stop the armed conflict between the state and the PKK. The speech is broadcasted on Turkish as Kurdish television and in Parliament. The speech is brought in media around the world. Since the arrest of Öcalan in 1998, he has not been able to express himself publicly.
  • European Council removes terrorist stamp from the PKK

    European Council removes terrorist stamp from the PKK
    Danish politician Nikolaj Villumsen: "The European Council removes terrorist stamp from the PKK". Council of Europe Parliamentary Assembly decides by a large majority, to eliminate the terrorist stamp data of the PKK in order to support the peace process in Turkey, by changing rhetoric in connection with a report on the human rights situation in Turkey. For the sake of the fragile peace process they replaces the PKK terrorist with PKK activists.
  • ROJ TV loses on the foreign lane

    ROJ TV loses on the foreign lane
    Eastern High Court sentenced ROJ TV for violation of Penal Code § 114 e on the promotion of the PKK, which the Court also find is a terror organization. ROJ TV was fined 2 x 5 million dk kr and was disqualified from broadcast television. However, there was one of the five judges who believed that ROJ TV was acquitted for having been the voice of the Kurdistan Workers Party, PKK, the following 14 days, the companies behind the broadcaster to decide whether to seek Supreme Court appeal.
  • ROJ TV appels for Supreme Court

    ROJ TV appels for Supreme Court
    At a board meeting shortly after the judgment, the two sentenced broadcasters decide that they will not accept the High Court's decision and therefore apply to appeal before the Supreme Court. This will also be the condition for, if the Supreme Court's decision goes against the Kurds, they may continue the proceedings for Human Rights in Strasbourg,ECHR.
  • Period: to

    ROJ TV - the kurdish voice