Línia del temps FILOSOFIA

  • Period: 470 BCE to 399 BCE

    Sòcrates

    • Mètode maièutic: única manera de "parir" o "donar a llim" la veritat. 3 moments: ironia, diàleg dirigit i definició.
    • Doble actitud en el mètode socràtic: convenciment de la seva ignorància i convicció que la veritat es troba a l'interior de l'ésser humà.
    • Mètode inductiu.
    • Intel·lectualisme moral: doctrina que identifica virtut amb el saber.
    • Virtut com a felicitat.
    • Ciència, virtut i felicitat són inseparables i s'inclouen mútuament.
  • 455 BCE

    "Discòbol" de Miró

    "Discòbol" de Miró
  • Period: 428 BCE to 348 BCE

    Plató

    • 2 móns: Intel·ligible i sensible (còpia del primer).
    • Sentits només serveixen pel coneixement de l’aparença. Raó ens condueix al món vertader. Coneixement propi de l’ànima, record.
    • Realitat extramental, immaterial, eterna i invariable (fonament i model dels objectes sensibles). N’hi ha de quatre tipus: de les coses, matemàtiques, de valors i la Idea de Bé.
    • Dualista: Home compost d’ànima (MI) i cos (MS). Unió antinatural, el cos és la presó de l’ànima.
    • Demiürg té la funció d’ordenar.
  • Period: 384 BCE to 322 BCE

    Aristòtil

    • Coneixement és un procés ascendent que va de l'objecte al concepte, de les coses a les causes. Nivell sensitiu i nivell intel·lectual. S'obté per abstracció de l'enteniment a partir de les dades dels sentits.
    • El mètode de la lògica és la deducció sil·logística, que permet deduir conclusions vertaderes de premisses vertaderes, i fa possible la deducció.
    • Home és un animal polític. El bé de l'individu depèn del bé de la comunitat.
  • Period: 341 BCE to 270 BCE

    Epicur

    • Importància del cos com a fonament de l'existència.
    • Felicitat de l'ésser humà consisteix en el plaer (basat en l'evitació del dolor mitjançant l'automoderació dels desigs).
    • Felicitat s'obté mitjançant l'autosuficiència de la persona i la mesura en la satisfacció dels plaers naturals I necessaris.
    • Categorització dels plaers (quins són recomanables i quins no).
    • 3 tipus de desitjos: naturals i necessaris (necessitats físiques bàsiques); naturals i innecessaris; innaturals i innecessaris.
  • Period: 334 BCE to 263 BCE

    Zenó de Cítion

    • Tots els coneixements vénen dels sentits (no hi ha idees innates), però quan l'home adquireix els coneixements arriba a percebre les nocions comunes.
    • Única font de coneixement: sentits (empirisme). Representació sensible com a còpia de la realitat.
    • Raonament inductiu hipotètic.
    • Raó, divinitat, llibertat, naturalesa i felicitat: elements comuns indissociables.
    • El bé s'aconsegueix vivint d'acord amb la raó que ens fa descobrir la Raó Universal.
  • 176

    Estàtua eqüestre de Marc Aureli

    Estàtua eqüestre de Marc Aureli
  • Oct 12, 1492

    Descobriment d'Amèrica

    Descobriment d'Amèrica
  • 1499

    "La Pietà" de Miquel Àngel

    "La Pietà" de Miquel Àngel
  • 1503

    "El Jardí de les Delícies" d'El Bosco

    "El Jardí de les Delícies" d'El Bosco
  • 1504

    "David" de Miquel Àngel

    "David" de Miquel Àngel
  • 1510

    "L'escola d'Atenes" de Rafael

    "L'escola d'Atenes" de Rafael
  • Period: 1543 to

    Revolució científica

  • Period: to

    Thomas Hobbes

    • Reflexiona sobre l'origen de la societat.
    • Ésser humà és dolent per natura (home és un llop per a l'home). En l'estat natural, ésser humà viu en un estat de guerra constant de tothom contra tothom. Humans consideren que la situació de guerra és insostenible i signen un pacte (pacte social), pel qual renuncien a la seva llibertat i la cedeixen a les mans d'un sobirà, el leviathan (el qual pot ser una persona o una assemblea), que els ha de garantir la pau i l'estabilitat.
  • Period: to

    René Descartes

    • 3 substàncies diferenciades: Déu, Jo, el Món.
    • Dubtem dels sentits ja que les coses que em mostren són confuses I obscures. Coneixement clar i evident només ve donat per la raó.
    • Representació mental. 3 classes d'idees: adventícies (experiència), factícies (construïm nosaltres combinant altres idees), innates (el pensament les posseeix per ell mateix).
    • Dualista: Home compost per 2 substàncies (pensament i extensió).
    • Déu (res infinita) és la substància més important.
  • "La vocació de Sant Mateu" de Caravaggio

    "La vocació de Sant Mateu" de Caravaggio
  • Period: to

    John Locke

    • Pressuposa l’existència d’un món exterior a nosaltres en tant que causa de les nostres idees.
    • Totes les nostres idees procedeixen de l’experiència i són continguts mentals.
    • Idees simples (la ment les rep de forma passiva ja sigui de l’exterior o de l’experiència interna), complexes (enteniment actiu creant idees substànies, relacions o modes).
    • Experiència és el substrat del nostre coneixement. 3 tipus de coneixement: intuÏtiu, demostratiu i sensible.
  • Period: to

    Baruch Spinoza

    • Part de la definició cartesiana de substància com allò que és en si i no necessita d'un altre per a existir, però porta questa definició fins a les seves últimes conseqüències.
    • Afirma l'existència d'una única substància infinita, a la que identifica amb Déu o amb la naturalesa (monisme panteista).
    • Cos i ment no poden ser considerats com 2 substàncies distintes, sinó com 2 maneres d'entendre una única realitat.
  • "Las Meninas" de Velázquez

    "Las Meninas" de Velázquez
  • "La noia de la perla" de Vermeer

    "La noia de la perla" de Vermeer
  • Period: to

    George Berkeley

    • Accepta gran part de la teoria del coneixement de Locke.
    • És necesari reconèixer l'existència de ments que alberguen les idees. "Esse est percipere" (ésser és percebre): una ment existeix en tant que percep.
    • Hi ha idees i ments.
    • Coneixement humà basat en idees o percepcions. Única cosa que podem conèixer és allò que percebem.
    • No afirma l'existència de substàncies materials.
    • Només Déu pot ser la causa tant de les idees de la ment com del propi ésser (espiritiualisme immaterialista)
  • Period: to

    David Hume

    • Parteix de l’experiència com a font I límit dels nostres coneixements.
    • Únic ús de la raó: pels judicis matemàtics i els lògics (relacions d’idees). Experiència dels sentits proporciona l’únic coneixement fiable: impressions.
    • Idees: representacions mentals de les impressions, que han perdut la força que tenien. Simples o complexes. Poden provenir de la memòria o de la imaginació.
    • No seguretat de l’existència del món perquè només coneixem impressions i no sabem d’on venen. Realitat física?
  • Period: to

    Jean-Jacques Rosseau

    • Progrés com un allunyament sense retorn de l'ideal d'estat primitiu l'ésser humà.
    • Allò natural i originari: la insociabilitat. Bon salvatge lliure de tendències agressives. Es movia a impulsos del natural egoisme i anava acompanyat pel sentiment de pietat (comprensió, simpatia amb qui pateix).
    • Societat com a causar de tot allò negatiu que hi ha en l'ésser humà.
    • Societat civil com a resultat del pacte social. Poble sencer és el sobirà. Sobirania expressada en la voluntat general.
  • Period: to

    Immanuel Kant

    • Conceptes necessaris de la raó es presenten com els objectes cap al coneixement dels quals tendeix per pròpia naturalesa i dels quals s'ocupa en la «Dialèctica transcendental». Són l'incondicionat en la idea de jo, la de món i en la d'absolut o Déu. Malgrat ser elements purs a priori, però no poden contribuir a la formació de coneixement objectiu (manca d'intuïció sensible).
    • Idees es recolzen en raonaments. Kant els concedeix un ús constitutiu regulador: són idees reguladores.
  • Period: to

    Revolució Industrial

  • Period: to

    Revolució Francesa

  • Period: to

    John Stuart Mill

    • Utilitarista i liberalista.
    • No partició de l’ànima,
    • Promoció de l'obligatorietat de l’ensenyament, independentment de la classe social d’una persona.
    • Mentre la societat o l’Estat on visqui un individu sigui lliure i justa, aquest podrà exercir la seva llibertat i serà feliç. A la felicitat completa només s’hi arriba si tothom és feliç.
    • El plaer (no individual sinó col·lectiu) és el que ens condueix a la felicitat. Hedonista universalista.
  • Period: to

    Karl Marx

    • L'ésser humà pateix un estas que ell anomena "alienat". Ésser humà ha perdut la seva pròpia essència: ha eliminat la creativitat i la necessitat de realitzar-se a si mateix en el treball, ha deixat de tenir la solidaritat com un valor necessari per al desenvolupament de la societat, etc.
    • Causes alienació s'han de buscar en unes condicions sociales determinades d'explotació.
    • Materialisme històric: economia com a motor de la historia.
    • "Superestructura" i "formes ideològiques".
  • Period: to

    Friedrich Nietzsche

    • Vitalista.
    • Critica la concepció de les Idees com a “ésser vertader”. Només existeix 1 món: el de la vida.
    • Font de coneixement: els sentits. La Veritat és una il·lusió. La realitat és devenir i sempre és interpretacióñ.
    • Nega l’existència de Déu, de les Idees platòniques i de tots allò associats a un món superior intangible que domina sobre el de la vida.
    • Monisme antropològic: no hi ha divisió entre cos i ànima, el cos com a essència de l’ésser humà.
    • Defensa l'individualisme.
  • Period: to

    Sigmund Freud

    • Teoria psicoanalítica: estudi de l'inconscient.
    • Estructura de la personalitat: l'ego és l'element més primitiu d'aquesta. Quan una persona neix, tan sols està dotat d'ego, totalment inconscient i irracional.
    • El jo sorgeix de la modificació parcial de l'ego sota les influències i estímuls que rep del món exterior. A mesura que la persona creix, el jo es va enriquint amb les experiències i aprenentatges que va acumulant, i que li permeten adaptar-se a aquest món.
  • "Impressió, sol naixent" de Monet

    "Impressió, sol naixent" de Monet
  • "El pensador" de Rodin

    "El pensador" de Rodin
  • Estàtua de la Llibertat

    Estàtua de la Llibertat
  • "El crit" de Munch

    "El crit" de Munch
  • "Sopa Campbell" d'Andy Warhol

    "Sopa Campbell" d'Andy Warhol