Img 0745

PRIMERES I SEGONES AVANTGUARDES.

  • FAUVISME

    FAUVISME
    -El color torna a ser la base dels quadres: pinzellades soltes i vigoroses, el color s’aplica en taques planes i extenses, el color s’independitza de l’objecte.
    -No hi ha imitació, ja que fuig de representar la realitat tal qual és.
    -La forma, o sigui, l’objecte, se simplifica. Es pinten objectes quotidians, espais interiors, paisatges, natures mortes, retrats...
  • EXPRESSIONISME

    EXPRESSIONISME
    -Més important el contingut que la forma. L'objectiu és expressar l'interior de l'ésser humà.
    -No es requereix una bona tècnica pictòrica ni un resultat estèticament correcte. La fi és que l'espectador que contempla, se senti atabalat, espantat... segons l'estat que es vulgui transmetre.
    -Impacte emocional a l'espectador a través del color, les formes retorçades, la composició agressiva...
  • CUBISME

    CUBISME
    -Fragmentació geomètrica de l’espai i la configuració de la figura en plans interrelacionalts. Així tenim la visió simultània del mateix objecte i desapareix la perspectiva única.
    -Els temes més freqüents són: retrats, naturaleses mortes urbanes (arbres, cases, ampolles, fruiters, gots...) dipositats damunt de taules.
    -Incorporen el “collage” amb papers de diari, roba, vidre i sorra.
  • FUTURISME

    FUTURISME
    -Volia trencar amb el passat i exaltar la tecnologia, la màquina i la modernitat.
    -Busquen reproduir la sensació de moviment, de canvi i transformació, per tant, de progrés.
    -Apareix el Simultaneisme, la repetició d’imatges superposades, amb colors vius i molt variats.
  • ABSTRACCIÓ

    ABSTRACCIÓ
    -Estil que abandona la figuració per influir en l’ànima de l’espectador a través de la forma i el color.
    -Predomina el traç gestual en les expressionisme, a més a més d'un gran dinamisme.
    -Aquest estil utilitza taques i línies amb molt moviment.
  • COMPOSICIÓ IV (WASSILY KANDINSKY)

    COMPOSICIÓ IV (WASSILY KANDINSKY)
    -Colors vius i molt contrastats. Els colors càlids (groc, ataronjats, vermells) conviuen amb els freds (blau i verd).
  • FORMES ÚNIQUES DE CONTINUÏTAT EN L'ESPAI (UMBERTO BOCCIONI)

    FORMES ÚNIQUES DE CONTINUÏTAT EN L'ESPAI (UMBERTO BOCCIONI)
    -Màxima exaltació de la velocitat i el dinamisme.
    -L'escultura excedeis els limits corporis de l'ésser humà, i s'assembla a una bandera ondejant el vent.
    -Realitzada en bronze molt polit.
  • DADAISME

    DADAISME
    -Gestos i manifestacions provocadores en les quals els artistes pretenien destruir totes les convencions pel que fa a l'art, creant una espècie d’antiart on es lluita contra tot el preestablert.
    -Es qüestionen continuament què és l'art.
    -Els dadaistes van utilitzar la tècnica del fotomuntatge per a plasmar la realitat que els circumdava, utilitzant material visual tret dels mitjans de comunicació.
  • SURREALISME

    SURREALISME
    -Influència de les teories psdicoanalítiques de Freud: importància de
    l’inconscient, rebuig de la omnipotència de la raó, cert nihilisme. Es produeix un cert conreu del tema eròtic en les dimensions del sexe.
    -Propugnaven un esteticisme involuntari basat en l’automatisme, en el grafisme instintiu, en el qual la mà no es deixa conduir per cap dictat del pensament.
    -Pinten formes allargades, espais buits i opressius, metamorfosis...
  • LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMÒRIA (SALVADOR DALÍ)

    LA PERSISTÈNCIA DE LA MEMÒRIA (SALVADOR DALÍ)
    -La llum juga un gran paper. Llum nítida i brillant que projecta ombres allargades. Focus lumínic no visible, fora de la tela.
    -Dibuix molt precís, detallisme acurat, predilecció per la línia.
    -Colors brillants i lluminosos. Tonalitats càlides, colors típics del Mediterrani.
  • NIT DE LLUNA (LEANDRE CRISTÒFOL)

    NIT DE LLUNA (LEANDRE CRISTÒFOL)
    -La diagonal dona sensació de moviment.
    -Des del punt de vista de signification es tracta d'una obra no figurativa i simbòlica.
    -Obra amb un equilibri físic i real i atemporal.
  • EL PROFETA (PABLO GARGALLO)

    EL PROFETA (PABLO GARGALLO)
    -El contrast entre corbes i rectes conferix a l'obra un gran dinamisme.
    -La llum penetra per l’interior de la figura i el joc de corbes i contracorbes de les planxes de metall accentuen encara més els contrastos de llum i ombra, i allò forma allò Gargallo va anomenar volum virtual.
    -A l’eix central s’endevinen les diferents parts del cos, elaborades totes per mitjà de lleugeres planxes metàl·liques que
    es desenvolupen en el buit.
  • GUERNICA (PABLO PICASSO)

    GUERNICA (PABLO PICASSO)
    -Destaca la gran expressivitat i gran dinamisme. Hi ha més moviment a causa de les línies, l'expressivitat dels personatges, de màxim sufriment.
    -Llum repartida de forma desigual: il·lumina unes figures, sobretot aquelles parts del cos on es concentra l'expressió del sofriment.
    -Composició perfectament estudiada amb simetria i perspectiva. Estructurada com un tríptic.
  • INFORMALISME

    INFORMALISME
    -Utilització de materials nous: sorra, guix, grava, fusta,... i combinació entre ells. També, materials heterogenis procedents de l’entorn quotidià.
    -Forma, color i composició depenen de la textura, capaç d’expressar un ampli repertori d’emocions.
    -Utilització de tècniques com el collage, el grattage i el frottage.
  • EXPRESSIONISME ABSTRACTE

    EXPRESSIONISME ABSTRACTE
    -Utilització d'estris, materials i suports poc convencionals: pals, culleres, ganivets, sorra, vidre mòlt....
    -Predomini del traç gestual en expressions de gran virulència i dinamisme.
    -Expressió lliure i subjectiva de l'inconscient.
  • NÚMERO 1 (JACK POLLOCK)

    NÚMERO 1 (JACK POLLOCK)
    -Utilització de la tècnica: all-over-painting (pintar tota la superficie completament).
    -Una altra tècnica que s'utilitza en aquesta obra és la del dripping o degoteig (sobre la tela sense prepara deixà degollar oli, pintura d'alumini i esmalt.
    -Pintura dinàmica i gestual, resultat de la fusión de l'automatisme surrealista i l'abstracció.
  • POP ART

    POP ART
    -Els objectes industrials, els cartells, les imatges...són el tema principal, ja que són el mitjà d’expressió de la societat de consum.
    -És la primera tendència realista voluntàriament freda, impersonal i sense cap missatge aparent.
    -El Pop Art s’inspira en la cultura de masses. Vol tenir un llenguatge pla, sense complicacions. Molts artistes venen del món de la publicitat.
  • EL MARXISME SANARÀ ELS MALALTS (FRIDA KAHLO)

    EL MARXISME SANARÀ ELS MALALTS (FRIDA KAHLO)
    -Es tracta d'un autoretrat de l'artista, en que apareix amb un corsé de cuir, a causa de l'accident que va patir.
    -En aquesta obra és pot representar la lluita imperialista en una banda (món imperialista), mentre que a l'altra es representa la Pau marxista (món comunista).
    -Pinzellades més lliures i ràpides.
  • ART CINÈTIC

    ART CINÈTIC
    -Incorporació de materials inèdits per a la creació artística: plàstics, circuits elèctrics...
    -Rebuig a qualsevol referent narratiu, literari o anecdòtic.
    -Intenció d'inserir-se en la vida pública de la ciutat, formant part de l'urbanisme.
  • NOU REALISME FRANCÈS

    NOU REALISME FRANCÈS
    -Intent de plasmar o congelar la realitat de la societat moderna i la seva riquesa d'activitats, destacant els aspectes negatius de la societat de consum en lloc de la cara amable com el pop art.
    -Colors plans i intensos.
    -Caràcter irònic però sense intenció polèmica.
  • SOPA CAMPBELL (ANDY WARHOL)

    SOPA CAMPBELL (ANDY WARHOL)
    -Imatge representada totalment plana i sense profunditat.
    -Prescindeix de les lleis de la perspectiva.
    -Incongruència entre la visió aèria que mostra tota la part superior i la frontalitat de les lletres impreses de la llauna.
  • UNA I TRES CADIRES (KOSUTH)

    UNA I TRES CADIRES (KOSUTH)
    -Ús d'objectes comuns i funcional, com una cadira.
    -Recerca de la simplicitat, ja que és una obra molt simple.
    -Intenció de no representar la realitat, sinó d’indicar un conjunt de significats, conceptes o intencions que siguin reconeguts per l'intel·lecte.
  • ART POVERA

    ART POVERA
    -Obres d’art fetes amb matrials pobres, com sorra, palla, pedres, branques, fullaraca, fragments de metall o vidre.
    -Intenten dur l'atenció de l'espectador cap a aspectes quotidians anònims i rutinaris als quals mai s'havia atribuït cap qualitat artística.
    -Donen valor a estructures primàries aconseguides amb materials grollers i fins a repulsius, però sempre intentant dotar-los d'un esperit poètic.
  • CREU I R (ANTONI TAPIES)

    CREU I R (ANTONI TAPIES)
    -Gamma cromàtica reducida: ocre, vermell, blanc i negre.
    -Dinamisme contingut, resultat del contrast entre els diferents materials que la formen.
    -Hi ha voluntad d'eternitat, de reflexión intemporal sobre la existència.
  • DONA I OCELL (JOAN MIRÓ)

    DONA I OCELL (JOAN MIRÓ)
    -Els materials d'aquesta obra son: buidatge de formigó, amb ceràmica pintada (esmaltada) amb colors vermells, verds, grocs i blaus, tractats amb la tècnica de trencadís.
    -La llum rellisca i contrasta amb l'opacitat del formigó gris.
    -La funció i finalitat d'aquesta obra és ornamental i decorativa, i alhora mostrava indirectament una intenció propagandística per fomentar el turisme de Barcelona.
  • ELOGI DE L'AIGUA (EDUARD CHILLIDA)

    ELOGI DE L'AIGUA (EDUARD CHILLIDA)
    -Aquesta obra es caracteritza per un equilibri entre masas i espai.
    -Presenta multifacialitat, és a dir que està pensada per ser contemplada des de diferents angles, la qual cosa multiplica i incrementa la seva expressivitat.
    -Composició asimètica i tancada.
  • MAMAN (LOUISE BOURGEOIS)

    MAMAN (LOUISE BOURGEOIS)
    -Totes les potes conflueixen en un cos central de dimensions força més redundes, sota el qual hi ha un teixit metàl·lic.
    -Mostra una textura rugosa i imperfecta, fruit de les nombrases plaques assemblades entre elles que la conformen a mode de trossos de tela.
    -Escultura de bronze, que s'eleva sobre 8 potes gigantines.