Titol

EL JAZZ

  • Els precedents

    Els precedents
    -Els cants de treball: cants entonats pels esclaus africans, ritme del dur treball. Interpretat a cappella i de forma responsorial.
    -Els espirituals: himnes i salms de caràcter religiós cantats a cappella i de forma responsorial. els assistents responien con "aleluia" o "amén".
    -Els blues: càntics de caràcter profà, reflecteixen la tristesa, les pors... acompanyats per instruments. Ray Charles.
    -El ragtime: barretja del ritme africà i la música clàssica. S'interpreta a piano. Scott Joplin.
  • Estil Nova Orleans

    Estil Nova Orleans
    -Els instruments eren de les bandes militars.
    -Nombre reduït de músics.
    -No tenen coneixements de solfeig.
    -La seua música tenia influència del ragtime, del blues i dels espirituals.
    -Improvisacions col·lectives o petites sol·listes. Tenien forma de pregunta-resposta. Buddy Bolden i la seua Orquestra
  • Dixieland

    Dixieland
    -Es desenvolupen més les improvisacions.
    -El ritme és més ràpid.
    -És menys expressiu, però tenen molta més tècnica.
    -Les melodies són més polides i les harmonies més clares. Papa Jack Laine
  • Els primers solistes

    Els primers solistes
    -Té una claretat més gran.
    -El solista té una major importància.
    -Chicago es converteix en el refugi d'aquestos músics. Louis Armstrong
  • El swing i les Big Band

    El swing i les Big Band
    -Grans orquestres perfectament uniformades.
    -Melodies enganxoses, són del gust de la major part del públic.
    -Les actuacions estàn dirigides per a ballar.
    -Són fidels a la partitura i deixen la improvisació als solos.
    -Instruments de vent-metall, vent-fusta i secció rítmica.
    -El piano fa de paper solista i d'acompanyament. Duke Ellington, Big Band de Benny Goodman A Espanya va tenir molt d'èxit el jazz, especialment el swing i les Big Band.
  • El bebop

    El bebop
    -Grups reduïts d'instruments.
    -La bateria adquireix una gran importància com a instrument solista.
    -Ritmes complexos.
    -Interpretacions virtuoses.
    -Originalitat en les improvisacions.
    -Harmonies dissonants.
    -Emocionalment transmetia intranquil·litat, nerviosisme... Billie Holiday, Dizzy Gillespie
  • Estils contraposats

    Estils contraposats
    COOL JAZZ
    Sorgeix per a reemplaçar el nerviosisme del bebop. S'utilitza de vegades la sordina, que es col·loca a la campana de les trompete i trombons.
    Miles Davis HARD-BOP
    -Es va desenvolupar a partir del bebop.
    -Ritmes estimulants i sincopats.
    -Busquen la tornada als arrels del jazz.
    John Coltrane
  • Free-jazz

    Free-jazz
    -Trencament total amb tot l'anterior.
    -Línies melòdiques i rítmiques d'una gran llibertat creativa.
    -Harmonia atonal i polirítmes.
    Charles Mingus A Espanya destaca Tete Montoliu (pianista), Pedro Iturralde (saxofonista)
  • Jazz fusió

    Jazz fusió
    JAZZ ROCK
    Combinació del jazz amb elements del rock. Guitarra elèctrica i el baix elèctric.
    Milers Davis
    SMOOTH-JAZZ
    La versió més comercial del jazz. Té un ritme lleuger, usa les bases del funky amb un so elegant que barreja elements del pop i del soul.
    George Benson
    JAZZ LLATÍ
    Barreja la musica llatina i el jazz.
    Tito Puente A Espanya van sorgir musics com Juan Carlos Caldeŕon o José Nieto
  • Tradició i evolució

    Tradició i evolució
    Musics, majoritàriament negres, reivindicaren una tornada als orígens, ja que amb totes les fusions, el jazz s'allunyava més dels seus orígens.
    Scott Hamilton
  • Jazz a Espanya

    Jazz a Espanya
    Als anys 90, els nous músics continuen la fusió del flamenc i el jazz que Paco de Lucía va començar.
    Jorge Pardo