-
La romanització lingüística i cultural és primerenca i intensa, i provoca la ràpida desaparició de les llengües preromanes en benefici del llatí vulgar.
-
La fi de l'Imperi accelera el procés de descomposició de llatí vulgar en les diverses llengües romàniques.
-
Desapareix el regne visigòtic. Aparició del mossàrab, barreja del català i l'àrab.
-
Guifré el Pilós, comte de Barcelona, unifica tots els comtats catalans.
-
Borrel II trenca el pacte de vassallatge amb el rei franc
-
Inicien un període de conquesta i expansió.
-
Per part del rei Jaume I
-
Per part del rei Jaume I
-
La fam i la davallada demogràfica i economica arran de diverses guerres i epidèmies, sobretot per les revoltes pageses
-
Al país Valencià i a les illes. Inici de la etapa de Decadència (Tres segles)
-
-
Revolta popular liderada per la Generalitat de Catalunya i motivada per la pretensió de la monarquia de centralitzar l'Estat seguint el model Francès.
-
Conflicte armat que enfronta Castella, partidària de Felip de Borobó, contra els antics regnes de la Corona d'Aragó, que volian a Carles d'Àustria.Va guanyar Felip i va prohibir l'ús del català.
-
Moviment essencialment cultural que posa fi a la Decadència i recupera el sentiment d'identitat catalana
-
Va crear una ortografia, una gramàtica i un diccionari de la llengua catalana.
-
Aquest moviment es caracteritza per l'esperit clàssic, la intel·lectualitat serena i la vocació d'incidir, des de la cultura, en el món de la política.
-
-
Recuperació i normalitat de la llengua catalana.
-
-
Es torna a prohibir el català durant tota la seva dictadura
-
Apareixen entitats con Òmnium Cultural, es funden revistes com la Serra d'Or.
-
La població autòctona esdevé massivament bilingüe.
-
El Català es reconeix com a llengua oficial a la major part dels Països Catalans.