HISTÒRIA I FONAMENTS DE L'ART

  • Period: to

    La Il·lustració o "El Segle de les Llums"

    La Il·lustració va ser un moviment intel·lectual del segle XVIII. El culte a la raó promogut pels filòsofs il·lustrats va comportar un rebuig del dogma religiós, que va ser considerat origen de la intolerància, i una concepció de Déu que passava de regir el món mitjançant les lleis naturals a desaparèixer en concepcions atees de l'univers. Els il·lustrats van promoure la investigació de la naturalesa, el desenvolupament cientificotècnic, l'educació i la difusió de coneixements..
  • Period: to

    El Neoclassicisme

    Moviment artístic que té lloc en la segona meitat del segle XVIII que suposa un retorn a l'antiguitat grecoromana que ja havia descobert el renaixement del s.XV. Va ser bandejat pel romanticisme i realisme encara que va perviure a través de l'academicisme.
    Neix a Roma on afluïen artistes de tot el món impressionats pels descobriments de Pompeia i Herculà. Els gravats i publicacions de l'art grec i romà van proliferar i els artistes van imitar els models de l'antiguitat.
  • Eros i Psicque

    Eros i Psicque
    Grup escultòric realitzat per Antonio Canova (1757-1822), en marbre, entre 1787-1793, amb unes dimensions de 155 x 168 cm. Aquesta obra va ser encarregada pel britànic Jhon Campbell, però li va ser venuda el 1800 a l'holandès H. Hoppe, un marxant col·leccionista d'obres d'art i al que posteriorment compraria Joaquín Murat, pel que va poder ser admirada a París per Napoleó.
  • Period: to

    La Revolució Industrial

    Aparegué a França pel 1820 per a designar el conjunt de canvis que es van produir a Anglaterra i Escòcia a la segona meitat del segle XVIII. Els avenços tècnics (sobretot la màquina de vapor), l'explosió demogràfica que s'inicià a partir del 1750 i l'èxode rural per la mà d'obra excedentària a l'agricultura van encapçalar canvis profunds de la societat.
    Aquesta revolució marcà una ruptura en el curs de la història i transformà els éssers humans agricultors i ramaders en manipuladors de màquines.
  • Period: to

    Goya a la Cort

    Goya va ser portat a la Cort pel seu cunyat Francisco Bayeu, pintor de Carles III des de 1767 amb sou de 24.000 reals anuals. Els seus clients van ser persones vinculades a l'entorn regi encara que no van faltar retrats pintats per amics i paisans. Els seus principals clients van ser Carlos III i Carlos IV als que va servir com a pintor de cambra des de juny de 1786, amb sou de 15.000 reals anuals que va créixer fins a 50.000 en 31 d'octubre de 1799, en ser nomenat primer pintor de cambra.
  • Period: to

    Dibuixos per tapissos

    Goya va arribar a Madrid el 1775 i va començar a pintar cartrons per a la Reial Fàbrica de Tapissos, probablement gràcies a la recomanació del pintor de la cort Francisco Bayeu (el seu cunyat). Fins 1780 va treballar per a la fàbrica sense salari fix, cobrant per cada cartró que lliurava. Aquella ocupació va ser una via crucial d'accés a la cort de Carles III i als prínceps d'Astúries.
    Els cartrons per a tapissos componen un extens conjunt entre les obres de Goya exposades al Museu del Prado.
  • Declaració de la independència dels Estats Units d'Amèrica

    Declaració de la independència dels Estats Units d'Amèrica
    La Declaració d'Independència és un text polític fonamental per a la història dels Estats Units. Arran d'aquesta declaració les Tretze Colònies britàniques d'Amèrica del Nord es segregaven del Regne de Gran Bretanya i esdevenien independents.
    Entre els redactors del text convé de destacar T.Jefferson que seria després el tercer President dels Estats Units (Benjamin Franklin també formava part del comitè redactor). Així, aquest dia va esdevenir dia de festa nacional dels Estats Units.
  • El malson de Füssli

    El malson de Füssli
    Füssli. Oli sobre llenç. Institute of Fine Arts, Chicago.
    Representa una dona desmaiada o adormida amb un vestit de gasa molt cenyit que permet endevinar tota la seva anatomia, donant com a resultat una imatge molt suggerent i carregada d'erotisme. L'atenció recau sobre la dona, ja que la llum incideix sobre el seu cos; a sobre situa al dimoni, que té aspecte de gàrgola o ser infernal. Al fons apareix un cavall que serveixr per representar la passió sexual que desperta la jove.
  • Period: to

    Ludwig van Beethoven

    Beethoven (1770-1827). fou un compositor, director d'orquestra i pianista alemany. El seu llegat musical es va estendre, cronològicament, des del classicisme fins a començaments del romanticisme. Considerat l'últim gran representant del classicisme vienès o escola de Viena, va aconseguir fer transcendir la música del romanticisme, motivant-ne la influència en una diversitat d'obres musicals al llarg del s.XIX. Les simfonies van ser la font principal de la seva popularitat.
  • Period: to

    La Revolució Francesa

    A la fi del segle XVIII, concretament en 1789, esclata a França el que avui coneixem com la Revolució Francesa, un moviment polític, econòmic i social que va comportar la fi de la monarquia absolutista així com la desaparició de l'Antic Règim obrint-se una nova etapa més liberal amb l'establiment d'una república democràtica que va tocar fi amb el cop d'Estat ocasionat per Napoleó Bonaparte en 1799.
  • Period: to

    El Romanticisme

    El romanticisme fou un moviment cultural i polític que s'originà a Alemanya, inicialment com a moviment literari, però que ràpidament passà a influenciar totes les arts. Es podria concebre com una reacció al racionalisme de la Il·lustració i el neoclassicisme, donant-li importància al sentiment. La seva característica fonamental és la ruptura amb la tradició, amb l'ordre i la jerarquia dels valors culturals i socials imperants.
  • L'Ancià dels Dies

    L'Ancià dels Dies
    William Blake seria un romàntic, però que com a pintor s'apropa als prerafaelites i encara als simbolistes, amb unes musculatures que alguna vegada recorden a Miquel Àngel. Aiguafort i Aquarel·la, 36.0 x 25.7 cm. Còpia que es conserva al British Museum. El personatge de l'escena al que veiem inclinat, és un ancià dibuixant el món amb un compàs. És un ésser creat per l'enginy de Blake, al que va anomenar Urizén i el va concebre com a creador del món, va jutjar que aquest era pervers.
  • Pescadors al Mar

    Pescadors al Mar
    La primera pintura a l'oli que Turner que va exhibir a la Royal Academy, es tracta d'un escenari il·luminat per la lluna en la tradició d'Horace Vernet, Philip de Loutherbourg i Joseph Wright de Derby. El sentit de l'abrumador poder de la natura és un tema clau del Sublim. La potència del clar de la lluna contrasta amb la delicada vulnerabilitat de la llanterna parpellejant, destacant el poder de la naturalesa sobre la humanitat i el destí dels pescadors en particular.
  • Jason amb el velló d'or

    Jason amb el velló d'or
    És una escultura feta per Bertel Thorvaldsen. Té un estil Neoclàssic, (comprèn aquella época).
    Localització temporal: Segle XIX. Any 1803.
    Representa el moment en què Jason ha obtingut el velló d'or, i mentre tira la mirada enrere, desafiant, per si hi hagués més perills, comença a caminar cap a la seva destinació.
    Aquesta escultura es va fer amb sentit decoratiu i va ser una escultura privada. Va tenir un sentit polític.
  • Period: to

    L'Imperi Napoleònic

    El Primer Imperi francès, conegut com Imperi Napoleònic o simplement Imperi francès, va ser un estat sobirà que va incloure en territori una gran part d'Europa occidental i central; va tenir a més nombrosos dominis colonials coneguts com França d'Ultramar i estats clientelars (satèl·lits). Abasta la totalitat del període conegut com l'Era Napoleònica, que cobreix el període des de la coronació del seu emperador, Napoleó I, fins a la seva abdicació i exili a l'illa d'Elba el 1814.
  • Period: to

    Guerra del Francès (Guerra de la Independència Espanyola o Guerra Peninsular)

    Fou un conflicte bèl·lic entre Espanya i el Primer Imperi Francès que s'inicià amb l'entrada de les tropes napoleòniques, i que conclogué amb el retorn de Ferran VII d'Espanya al poder. Fou provocada per la pretensió de Napoleó d'instal·lar el seu germà J.Bonaparte en el tron espanyol després de les abdicacions de Baiona. Forma part de les Guerres Napoleòniques, una sèrie de guerres iniciada el 1807 en declarar-li França i Espanya la guerra a Portugal, tradicional aliat del Regne Unit.
  • Period: to

    Els desastres de la guerra

    Els desastres de la guerra és una sèrie de 82 gravats del pintor espanyol Francisco de Goya, realitzada entre els anys 1810 i 1815. L'horror de la guerra es mostra especialment cru i penetrant en aquesta sèrie. Les estampes detallen les crueltats comeses en la Guerra del Francès. La primera edició va aparèixer el 1863, publicada per iniciativa de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando.
  • La gran Odalisca

    La gran Odalisca
    És un quadre de Dominique Ingres. Aquesta obra orientalista pintada en 1814 representa una dona nua. Es tracta d'un quadre a l'oli de manera apaïsada, que mesura 91 centímetres d'alt i 162 d'ample. Actualment es conserva al Museu del Louvre de París, a França.
    Apareixen en l'obra accessoris que li donen el seu toc oriental: el ventall, el turbant i la pipa. Amb gran precisió reflecteix la textura de les teles.
    Aquesta odalisca està dotada de tres vèrtebres suplementàries.
  • Period: to

    El Congrés de Viena

    El Congrés de Viena va ser una conferència que es va produir entre els ambaixadors de les grans potències europees que va tenir lloc a la capital d'Àustria, del 02 de maig de 1814 al 09 de juny de 1815. El principal objectiu d'aquest Congrés de Vella va ser el redisseny del mapa polític del vell continent després de la derrota de Napoléon. Es buscava restaurar els trons de les famílies reals que van ser derrotades per les tropes de Napoleó i signar una aliança entre els monarques.
  • Cupido i Psique

    Cupido i Psique
    És una pintura de 1817 de Jacques-Louis David, situada actualment al Cleveland Museum of Art. Mostra a Cupido i a Psique. Va ser produït durant l'exili de David a Brussel·les per al patró i col·leccionista Gian Battista Sommariva. En la seva primera exposició al museu de Brussel·les, va sorprendre als espectadors el seu tractament realista de la figura de Cupido.
  • Period: to

    Frédéric Chopin

    Chopin (1810-1849), va ser un compositor i virtuós pianista polonès, considerat un dels més importants de la història i un dels majors representants del Romanticisme musical. La seva perfecta tècnica, el seu refinament estilístic i la seva elaboració harmònica s'han comparat històricament, per la seva influència en la música posterior, amb les de Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms o Franz Liszt.
    Va morir de Tuberculosis.
  • El rai de la Medusa

    El rai de la Medusa
    El rai de la Medusa és una pintura del pintor francès Théodore Géricault. Fa referència al naufragi d'un vaixell francés, La Medusa, a les costes africanes, en el qual la immensa majoria dels viatgers va morir. Aquesta pintura es pot veure en l'actualitat al Museu del Louvre de París. La Medusa era una fragata que formava part d'una divisió de quatre naus enviada de França a Senegal per conduir-hi un grup de funcionaris colonials.
  • Period: to

    Les pintures negres

    Les pintures negres (1819-1823) és el nom que rep una sèrie de catorze obres murals de Francisco de Goya, pintades amb la tècnica d'oli al secco (sobre parets recobertes de guix). Les va crear com a decoració dels murs de casa seva, anomenada la Quinta del Sordo, que havia adquirit al febrer de 1819. Aquests murals van ser traslladats a llenç a partir de 1874, i actualment es conserven en el Museu del Prado de Madrid.
  • Estudi de núvols: Posta de sol tempestuós

    Estudi de núvols: Posta de sol tempestuós
    John Constable durant el 1821 i 1822 va elaborar de forma sistemàtica, una sèrie d'estudis de núvols pintats a l'oli, elaborats a partir dels nombrosos esbossos que el pintor va dibuixar a l'aire lliure en els seus nombrosos passejos pels voltants de Hampstead. A través d'un centenar de llargues pintures es va tractar de plasmar la realitat canviant de l'atmosfera local, en un intent per comprendre aquest comportament.
  • Pintura al migdia

    Pintura al migdia
    Friedrich fou un pintor de paisatges romàntics alemany del s.XIX, considerat l'artista alemany més important de la seva generació. És conegut pels seus paisatges alegórics, que generalment contenen figures contemplatives, siluetes contra el cel nocturn, les boires del matí, els arbres àrids o ruïnes gòtiques o megalítiques. S'interesa en la contemplació de la natura, i el seu treball sovint simbòlic i anti-clàssic pretén transmetre una resposta subjectiva i emocional al món natural.
  • La lechera de Burdeos

    La lechera de Burdeos
    La lletera de Bordeus o Lletera de Bordeus, és un quadre considerat obra del pintor Francisco de Goya, i pintat cap al 1.827, un any abans de la seva mort i durant el seu exili voluntari a Bordeus, Francia. Representa a una dona, en una postura que sembla indicar que va asseguda en un ase o una mula; baix a l'esquerra apareix un càntir, sobre la panxa apareix incisa la firma de Goya.
  • La Llibertat Guiant al Poble

    La Llibertat Guiant al Poble
    És un quadre del romanticisme pintat a l'oli per Delacroix. El quadre representa la revolució de juliol de 1830 a França, que va acabar amb el govern monàrquic de Carles X. La pintura es troba al Museu del Louvre a París, França. Mesura 2,60 metres d'alt x 3,25 metres d'ample. La revolució de 1830 va ser el començament d'un cicle de revolucions al continent europeu contra els governs monàrquics. En aquesta revolució va ser enderrocat el govern de Carles X, succeït per Lluís Felip I.
  • Period: to

    La Renaixença

    La Renaixença fou un moviment cultural i literari del català del segle XIX. El seu nom sorgeix de la voluntat de fer renéixer el català com a llengua literària i de cultura després de segles de diglòssia respecte al castellà (període anomenat genèricament Decadència). Es dona durant l'época del Romanticisme.
    S'instauren els Jocs Florals el 1859.
    Àngel Guimerà (Mar i Cel).
    Victor Balaguer, impulsor de la Renaixença.
  • Exemple d'escutura neoclàssica

    Exemple d'escutura neoclàssica
    "Lucrecia morta" és una obra mestra de Campeny. Va ser realitzada en guix a Roma, i enviada a l'escola de la Llotja en 1804. La seva versió en marbre de 1834 va ser considerada com una de les creacions neoclàssiques més belles.
    Segons la llegenda, Lucrecia va ser violada per Sexto (el mateix fill del rei de Roma), i incapaç de resistir aquest esdeveniment, decideix treure's la vida amb un punyal.
  • Period: to

    El Realisme

    El Realisme és un corrent artístic que pretén plasmar la realitat de la forma més exacta possible a les obres d'art. Si bé la majoria d'obres han buscat assemblar-se al model imitat (tret de l'art abstracte), el realisme prescindeix de símbols i esquemes i busca el detall, la màxima proximitat. Per això com a moviment autònom el realisme se situa al segle XIX, tant en escultura i en pintura com en la literatura.
  • Ofèlia

    Ofèlia
    Ofèlia és una pintura de l'artista britànic sir John Everett Millais, realitzada entre 1851 i 1852. Està exposada a la Tate Britain de Londres. Representa Ofèlia, un personatge del Hamlet de William Shakespeare, descriu a ella cantant mentre flota en un riu just abans de que s'ofegui en ell a Dinamarca.
    La posa d'Ofèlia (els seus braços oberts i mirant cap amunt) també s'assembla als retrats tradicionals de sants o màrtirs, però també ha estat interpretat com a eròtic.
  • Bonjour, monsieur Courbet

    Bonjour, monsieur Courbet
    És pintat pel pintor realista Gustave Courbet amb oli sobre llenç. El quadre pot ser visitat al Musée Fabre de Montpeller. L'obra és el transcurs d'una estada de l'autor amb el seu client, Alfred Bruyas, a Montpeller, representa el desenvolupament d'una escena sota un cel assolellat i lluminós. Encara que fos classificat com a realista, en aquest quadre Courbet formula rotundament la visió romàntica de l'artista com a profeta i rebel que es mereix l'homenatge de la humanitat.
  • L'Àngelus

    L'Àngelus
    És una pintura de Jean-François Millet 1857-1859 que es conserva al Museu d'Orsay de París. Tècnica de pintura a l'oli. Fou adaptada en diverses ocasions per Salvador Dalí, a qui fascinava aquesta obra. Millet representa una escena campestre, que dominarà la seva obra. Aquesta posició atraurà l'atenció de la burgesia, ja que el món rural simbolitzava "el bo" en contraposició de la postura del sector obrer. S'observa una clara inclinació per motius vinculats amb la natura i el paisatge.
  • El vagó de tercera classe

    El vagó de tercera classe
    Pintat pel pintor francès Honoré Daumier, fent servir la tècnica de l'oli sobre llenç. S'emmarca dins de realisme francès, compta amb unes mesures de 65,5 x 90 cm i actualment es conserva en el Museu Metropolità d'Art de Nova York. Daumier va pintar aquesta obra per denunciar la situació social dels més desfavorits en les grans ciutats, els quals es veien obligats a portar una vida gairebé miserable i viatjar, com veiem en el quadre, en mitjans de transport totalment lúgubres.
  • L'estany de la Ville d'Avray

    L'estany de la Ville d'Avray
    Jean-Baptiste Camille Corot elabora un paisatge oníric vinculat al seu període de maduresa artística. Estil: realista i naturalista.
    Oli sobre tela. Galería Witcomb (Buenos Aires).
    La força de l'art de Corot rau evidentment en aquesta habilitat per augurar amb simplicitat la quietud d'un lloc sense imposar a l'espectador cap tema central. Paisatge silenciós, propici a la serenitat, com pres d'un somni. Corot és un creador d'harmonia.
  • Platja de Portici

    Platja de Portici
    És una de les pintures més excel·lents de Mariano Fortuny (Reus, Tarragona, 1838 -Roma, 1874), un dels pintors més destacats de l'art espanyol del segle XIX. Malgrat la seva rellevància, l'obra ha estat exposada al públic en comptades ocasions: en la subhasta del taller de Fortuny celebrada després de la seva mort a París el 1875, a Nova York el 1887 i, més recentment, a Barcelona, ​​en l'exposició antològica que el Museu Nacional d'Art de Catalunya va dedicar al pintor.
  • La migdiada

    La migdiada
    És una pintura a l'oli realitzada per Ramon Martí i Alsina el 1884 i que actualment s'exposa al Museu Nacional d'Art de Catalunya de Barcelona.
    Aquest quadre és un exemple del seu realisme militant, influenciat per Gustave Courbet. És una de les obres principals de Martí i Alsina i un dels paradigmes de la pintura realista catalana, que palesa l'assimilació plena d'aquesta nova cultura figurativa que beu en les fonts de la pintura francesa contemporània.