-
Period: to
AVANTGUARDES
1a GM
Canvis polítics, econòmics i socials
Vaiguda de grans imperis
Gran nombre de baixes civils
EEUU esdevé una potencia politicomilitar
Feliços anys 20 que acaben amb el Crack del 29
El nazisme neix arrel de l'Alemanya de la postguerra.
El mon es divideix en dos blocs:
Occident dominat per EEUU
Sovietic dominat per la URSS A nivell social i econòmic:
Gran commoció intel·lectual a tot Europa
Electricitat i petroli.
Els vehicles.
Desenvolupament del comerç i l’economia -
Maurice de Vlamink
-
Dier Brücke
Ernst Ludwing KIRCHNER
Eric HECKEL -
Period: to
Fauvisme
Aplicació del color i la pincellada molt marcada.
El color és el centre de la creació
Colors complementaris per fer les ombres
Pinzellades curtes, vigoroses i ràpides
No els interessa el modelat , el clarobscur ni la perspectiva. -
Molts paisatges mediterranis
Temes variats, tan podien pintar un retrat com un paisatge de camp o un bodegó. -
Period: to
Expressionisme
Crítica de l atmosfera sociopolítica que va precedir l ́esclat
de la Primera Guerra Mundial
Incorpora trets estilístics de l ́art negroafricà
Dona preponderància a les línies trencades i a les formes corbades i anguloses
Caràcter agressiu i angoixat
Utilitza colors exaltats i fortament contrastats
És un moviment que es dona principalment a Alemanya
Dins d'aquest moviment hi trobem dos grups:
- DIE BRÜCKE
- DER BLAU REITER -
Henri Matisse
-
Andre Derain
-
Raoul Dufy
-
Period: to
Cubisme
Geometrització de les formes.
Configuració de la figura en plans interrelacionats
Fragmentació geomètrica de l ́espai.
Perspectives múltiples
La composició es subordina a diferents visions simultànies d ́un mateix objecte
El color és secundari
En un primer moment es va pintar amb tons grisos, verds i marrons apagats encara que després la paleta es va ampliar
Utilització del collage
Temes com retrat, objectes quotidians i alguns paisatges -
Period: to
Cub - Analític
Geometrització i els diferents punts de vista del mateix objecte.
Analitza la realitat i la descomponen en diversos elements geomètrics
Colors càlids – castanys, beixos i ocres i de tonalitats fredes com ara els blaus y els grisos
Descomposició de les figures
Rrealitat mirada a través d ́un vidre tallat -
Peter Behrens
Primera fàbrica Moderna -
Pablo Picasso
-
Period: to
Futurisme
Volia trencar amb el passat i destaacar el poder de la tecnologia, la màquina i la moderrnitat Reproducció de nocions i percepcions relacionades amb el moviment, el dinamisme, el canvi i la transformació Simultaneisme Influenciat pel descobriments òptics ligats al cinemaògraf Relació amb el cubisme -
Der Blau Reiter
Artist Vasili KANDINSKY
Franz MARC -
Georges Branque
-
Jean Metzinger
-
Umberto Boccioni
-
Fortunato Depero
-
Period: to
Cub - Sintètic
Aparició del collage
Es perd l ́aspecte tan fragmentat
realitat es construeix a base de grans plans de color.
Els objectes es perceben des de diferents punts de vista
Els objectes es redueixen als seus atributs bàsics
Gamma cromàtica més amplia -
A. Archipenko
crea les "ESCULTOPINTURES"
Espais buits
Figura de l'home des de diferents punts de vistes -
Pablo Picasso
-
Juan Gris
-
Giacomo Balla
-
Carlo Carrà
-
Gino Severini
-
Francis Picabia
-
Oskar Kokoschka
Der Strum -
Period: to
Dadaisme
Antiartístic
Caire provocador, sempre destinat a desprestigiar l’obra d’art tradicional.
Propostes il·lògiques i absurdes, un reflex del desencís produït per la bogeria autodestructora de les societats humanes de la I Guerra
Mundial.
Una de les principals aportacions d’aquest moviment és
el que després es coneixerà com a “Performance” -
Marcel Duchamp
Ready-made:
Objectes quotidians i que no compleixen una funció artística i que en ocasions els modifiquen. -
Jean Arp
-
Period: to
Funcionalisme
Consens entre les exigències artístiques i les necessitats pràctiques i econòmiques.
Finalitat pràctica per tan funcional
La casa és una arquitectura desornamentada
Els volums són simples
Les formes horitzontals s’alternen amb les verticals i a través de l’ús del vidre hi ha una interrelació entre espai interior i espai exterior
S’utlitizen grans superfícies amb vidres
Suports a l’interior mitjançant estructures en forma de columnes de formigó que ajuden a marcar la verticalitat del conjunt. -
Walter Gropius
Arquitecte de la Bauhaus -
Hannah Höch
-
Estil Internacional
Superfícies llises, polides, sense cap tipus d ́ornamentació,amb un aspecte visual de lleugeresa que permetien que la construció es fes amb voladís.
Homogeneïtat de materials al capdevant dels quals hi trobem el
formigó armat, amb el que es van poder crear grans espais interiors amb trets similars en diversos edificis. -
Fernand Léger
Temàtica moltes vegades orientada cap a les màquines i amb uns
colors molt característics. Treballa molt amb figures geomètriques cilíndres, cons. -
Max Ernst
-
Kurt Schwitters
-
Man Ray
-
Period: to
Estil Internacional
superfícies llises, polides, sense cap tipus d ́ornamentació
aspecte visual de lleugeresa → construció amb voladís
Homogeneïtat de materials
formigó armat -
Adolf Loos
Pioner a rebutjar l’ornamentació.
L’arquitectura només pot ser decortiva en:
Cementiris
Monuments commemoratius
Introdueix el concepte de Raumplan del “pla habitacional” -
Le Corbusier
Ús s ́estaques o pilons
Planta lliure
Façana lliure
Finestra cinta ( al llarg de tota la façana)
Terrassa/ jardí plana -
Pau Gargall
Desenvolupant un tipus d ́escultura basada en el treball de plaques
planes de metall, amb una relació molt directa entre el ple i el buit -
Juli Gonzàlez
Té trets importants del cubisme i del
surrealisme. -
Frank Lloyd Wright
La conquesta de l ́espai interior de la casa
Adaptació al paisatge
Materials de la pròpia terra i servits de la manera més natural possible
Gran cobertes i galeries
Respecta les irregularitats dels terrenys i s ́imposa l ́asimetria
Introdueix l ́ombra en el medi ambient
La llum entra dins de la casa després de reflexar-se al terra. D'aquesta manera aconsegueix una il·luminació indirecta que no decolora ni deforma els objectes
L ́alçada de les obres han d ́adaptar-se a la proporció de l ́home -
Mies Van der Rohe
Sencillesa arquitectònica i la perdilecció dels detalls constructius.