-
L'INFORMALISME
Va aparéixer poc abans del final de la II Guerra mundial. Les seves principals característiques són:
- Barreja grans quantitats de pigment amb materials diversos com sorra i vidres.
- Absoluta llibertat creadora de l'artista, cada pintor té la seva empremta personal.
- Pintura majoritàriament abstracta.
En destaquen autors com Fautrier, Manolo Millares i Antonio Saura amb el Retrat 1(1961). -
EXPRESSIONISME ABSTRACTE
Jackson Pollock va ser un dels primers en utilitzar l'expressionisme mitjançant el dripping. Les principals característiques del moviment són:
- Fusió de l'automatisme surrealiste i abstracte.
- És l'expressió espontània de l'artista a través de la pintura.
- Ús de grans pinzellades i gran varietat cromàtica.
Un dels artistes més coneguts va ser Jackson Pollock amb obres com el número 1(1948) i Mark Rothko. -
POP ART
Es va començar a fer famós l'any en que va morir Pollock. Destaquem que:
- Té un fort comportament figuratiu utilitzant imatges del món del costum i la cultura
popular.
- Llenguatge pla, rebuig a l'expressionisme abstracte i l'informalisme.
- Primera tendència realista freda, impersonal sense cap imatge coneguda.
Els seus representants principals són Andy Warhol amb les sopes Campbell's i Roy Lichenstein. -
NOU REALISME FRANCÉS
Moviment majoritàriament europeu que es caracteritza per:
- La societat i els seus problemes eren el tema central.
- Els autors plasmaven fidelment el que veien.
- En general s'utilitzaven colors plans i intensos.
Els representants eren Yves Klein amb Salto al vacío (1960), Martial Raysee i Alain Jacquet. -
MINIMAL ART
Es va originar cap al 1960, però no es va posar en moviment fins al 1970 als Estats Units. Es caracteritza per:
- Utilitza una varietat de formes i patrons geomètrics.
- En general fa servir materials industrials o no típics.
- Falta de significat o emoció.
Els representants més significatius van ser Frank Stella amb Gran Cairo (1962) i Robert Morris. -
L'ART CONCEPTUAL
Aquest moviment representa la culminació del procés que va dur a terme el dadaisme. Les principals característiques són:
- Valora l'idea per sobre de l'objecte artístic.
- Utilitzen tècniques mai utilitzades com el performance o les fotografies.
- Les obres són íficils de coercialitzar i tene un caràcter efímer.
Els artistes més destacats són Kosuth, Beuys i Klein amb l'Antropometria (1960). -
OP ART
Va ser un moviment liderat per Victor Vasarely. Les seves característiques són:
- Busca produir una il·lusió de moviment en la sueperfície de un quadrat amb l'ús de
colors,llums i sombres.
- Predominen els colors blancs i negres i la contaposició de colors complemetaris.
- El artista no vol aconseguir plasamr sensacions ni situacions emocionals en la
seva obra, sinó que vol fer que el quadre tingui moviment.
Destaquen Vasarely amb Vega 200 (1968) i Bridget Riley. -
ART POVERA
És considerat un dels moviments que va tenir més influència a Europa. Es caracteritza per:
- Va ser un tipus d'art que va basar tota la seva estètica en les relacions que
existien entre els objectes i la seva configuració.
- El seu objectiu era establir la importància que hi havia entre l'ésser
humà i les coses que l'envolten.
- Era considerada com un tipus de crítica davant la civilització moderna.
Els representants eren Penone Spazio di Luce i Cunellis. -
HIPERREALISME
Cal destacar que és un moviment en que la pintura utilitzava la fotografia com a mitjà tècnic (Fotorealisme), també es caracteritza per:
- Exaltació dels detalls.
- Intentar diferenciar lo real i la imatge.
- Utilització de temes trivials i reflexius.
Els autors més destacats són Mueck amb la Màscara II (2002), Duane Hanson i Mary Pratt. -
INDIVIDUALITATS ARTÍSTIQUES
En aquest període mereix esment el britànic Francis Bacon, l’obra del qual va girar al voltant de la figura humana, tot i que amb la tendència cap a la distorsió de la realitat. Va reinterpretar obres de pintors del passat com El Greco, Rembrandt o Velázquez. -
TENDÈNCIES POSTMODERNES
Apareix la transavantguarda i el Neoexpressionisme. Es caracteritza per:
- La possibilitat que té l'artista de transitar lliurement per qualsevol període
de l'art del passat.
- La transvantguarda italiana planteja l’ús de conceptes com la ironia del
tema deixant de banda l'actitud moralista de l'art povera.
- Utilitzen llenços grans i immensos per tornar a la figuració.
Destaquen autors com Basquiat amb Self-portrait (1986) i Baselitz.