-
J.J. Thomson duu a terme el seu famós experiment del tub de raigs catòdics, amb el qual descobreix l'electró, la partícula elemental amb càrrega elèctrica negativa.
-
En J.J. Thomson és el creador del model de Thomson que explicava que l’àtom és com una massa de càrrega positiva.
Els electrons, amb càrrega negativa, estaven dispersos dins d’aquesta càrrega.
Aquest model donava una idea de la seva estructura interna. -
Albert Einstein va publicar la teoria de la relativitat mentre treballava a l’oficina de patents de Berna.
La va desenvolupar observant que les lleis de la física són les mateixes per a tots els observadors i que la velocitat de la llum és constant.
D’aquesta teoria en surt la famosa equació E = mc², que relaciona energia i massa i va revolucionar la física moderna. -
En 1911, Ernest Rutherford era un químic i físic que va crear el seu model atòmic a partir de resultats del seu experiment amb làmines d’or. Ell deia que l’àtom té un nucli petit, dens i carregat positivament al centre, on hi ha gairebé tota la massa, i que els electrons giren al voltant d’aquest nucli com planetes al voltant del Sol.
-
Bohr va dir que els electrons giren en òrbites fixes i quantitzades al voltant del nucli i que només guanyen o perden energia en forma de fotons quan salten de nivell.
-
Ernest Rutherford va descobrir el protó bombardejant àtoms de nitrogen amb partícules alfa.
Va observar una radiació menys ionitzant formada per ions d’hidrogen, que va identificar com protons, constituents del nucli atòmic. -
James Chadwick va descobrir el neutró bombardejant una làmina de beril·li amb partícules alfa.
Va observar que el beril·li emetia radiació d’alta energia, que va identificar com neutrons, partícules subatòmiques elèctricament neutres, i en va calcular la massa. -
Carl Anderson va descobrir el positró mentre estudiava els raigs còsmics amb una cambra de boira.
És com un electró, però amb càrrega positiva. -
El CERN (Organització Europea per a la Recerca Nuclear) es va fundar l’any 1954 a Ginebra, Suïssa.
Va néixer de la cooperació de diversos països europeus per reconstruir i impulsar la ciència després de la Segona Guerra Mundial.
És el centre de física de partícules més gran del món i on es troba el Gran Col·lisionador d’Hadrons (LHC). -
Clyde Cowan i Frederick Reines van confirmar l’existència del neutrí amb un experiment en un reactor nuclear.
Aquesta partícula havia estat imaginada abans per Wolfgang Pauli per explicar l’energia que faltava en la radiació beta. -
Murray Gell-Mann i George Zweig van proposar els quarks per explicar l’abundància de partícules subatòmiques que es veien en experiments d’alta energia.
Van suggerir que els protons i neutrons no eren indivisibles, sinó formats per unitats més petites, els quarks.
Més tard, experiments de dispersió d’electrons van donar evidència experimental de la seva existència. -
El Gran Col·lisionador d’Hadrons (LHC) es va posar en funcionament el 10 de setembre de 2008 al CERN.
És l’accelerador de partícules més gran i potent mai construït, situat en un túnel de 27 km sota la frontera franco-suïssa.
Serveix per recrear condicions properes al Big Bang i estudiar partícules fonamentals com el bosó de Higgs.