-
Important batalla entre els Anglesos en contra dels francesos i espanyols. Van guanyar els anglesos. -
1: Fins al 1809: Després de la revolta de Madrid, els francesos van assetjar Saragossa i Girona.
2: Des del 1809 fins al 1812: Les tropes de Napoleó van ocupar tota la Península.
3: Del 1812 fins al 1814: Tropes espanyoles i angleses, van derrotar els exèrcits francesos. Ferran VII va ser reposat al tron. -
Va ser la primera constitució espanyola i va recollir els principis del liberalisme politic. Afirmava la soberania nacional, establia una monarquia moderada hereditària i adoptava la divisió de poders. La guerra va fer difícil la seva aplicació. -
Desprès de la derrota Francesa, es va restaurar la monarquia Absoluta, el rei Ferran XII va abolir la constitució, va empresonar moltes persones liberals i va tornar a l'ordre de l'antic règim.
-
Durant aquesta època moltes de les colònies americanes es van independitzar. Durant aquest període es va crear la República de la Gran Colòmbia (la actual Colòmbia, Veneçuela, Ecuador i Panamà) que no va durar massa.
-
Va trionfar el pronunciament liberal dirigit per Rafael del Riego que fa proclamar la constitució de Cadis. Va restaurar moltes reformes aprovades per les corts de Cadis. Van sorgir dos tipus de liberalismes: moderat i radical.
-
La santa aliança va enviar un exèrcit que van posar a Ferran XII un altre cop al tron. Va haber una crisi interna en contra dels liberalistes. A això li sumem el problem dinàstic entre la seva filla Isabel II i el seu germà Carles Maria Isidre de Borbó.
-
Van eliminar la llei sàlica que nomès deixava que els homes heretesin el tron per fer que la seva filla l'heretés. -
El catalanisme va ser un moviment de recuperació de la llengua, de la identitat i de la cultura catalana. La recuperació de la història medieval va ser un dels pilars i la defensa de la indústria i del dret català van convertir-se en punts clau. Dins del catalanisme alguns defensaven una política descentralitzada de l’estat espanyol. Va començar amb la publicació del poema de l'Oda "La pàtria" i va culminar l'any 1859 amb els primers jocs florals.
-
Va ser una guerra que no nomès va decidir la succeció sinò, també la ideologia. Els liberals que recolzaven a la futura reina Isabel II i els carlins que defensaven l'absolutisme i tornar a l'antic règim.
-
Isabel II va heretar el tron amb tres anys i això va conduir a un període de regències. Van haber de buscar el suport del liberals (moderats i progresistes) per acabar amb l'aixecament carlí. Els moderats volien compartir la sobirania amb el rei i els progressistes defensaven la sobirania nacional.
-
Van treure les terres a l'esglèsia i les comunitats per posar-les a subhasta. -
Van sorgir les primeres associacions obreres.. Durant aquesta època el va desenvolupar una activitat sindical de millora de les condicions laborals. Simultàniament, es van introduir els corrents de pensament utòpic.
-
Isabel II va pujar al tron amb 13 anys i va encarregar la formació del govern als moderats. Va compartir la soberania amb les Corts. L’estat es va organitzar de forma centralista i la seva politica va conduir a la radicalització dels progressistes.
-
Durant aquesta etapa hi va haver una gran activitat legislativa. La crisi econòmica, els conflictes socials i la lluita pel poder van posar fi al govern progressista.
-
O’Donnell va crear el partit centrista Unión Liberal i es va alternar el poder amb els moderats. Hi va haver estabilitat fins a l’accentuació de la crisi econòmica i a partir d’això els dos partits es va alïar contra la reina.
-
Els últims anys del regnat d’Isabel II, el malestar es va estendre juntament amb el rebiug de l'autoritarisme i el conservadorisme la van fer molt impopular. Tots els partits van fer un pacte en que tots acordaben treure a isabel del tron.
-
Va tenir lloc el pronunciament per deposar Isabel II van triomfar i la reina es va abandonar Espanya. Es va constituir un govern provisional presidit per Serrano, va convocar les corts i van aprovar la Constitució. La monarquia es va mantenir i Serrano va ser triat regent. També es va produir la tercera guerra carlina i la insurrecció Cantonal. -
L’anarquista Giuseppe Fanelli va introduir l’anarquisme a Espanya i va impulsar la creació de la Federació Regional Espanyola dins de la Primera Internacional. Es va dividir entre un sector més moderat, i un més radical. El 1910, diferents grups anarquistes van fundar la Confederació General del Treball (CGT).
-
Les Corts van triar com a rei Amadeu de Savoian Va ser un rei democràtic que va haver de fer front a l’oposició i el rebiug de la població per ser extranger. Durant el seu regnat van esclatar conflictes armats que el van fer abdicar.
-
Les Corts van proclamar la Primera República espanyola. Hi va haver problemes greusque van provocar que el general Pavía va fer un cop d’estat i va dissoldre les Corts. Un pronunciament liderat per Martínez Campos va restaurar la dinastia dels Borbó.
-
Martínez Campos va proclamar rei Alfons XII. Va imposar una monarquia constitucional i va instaurar un sistema polític basat en la constitució i l’alternança de poder entre els dos partits. -
El poder se l’alternaven els únics dos partits (conservador i liberal) que van acceptar una monarquia constitucional (Borbó). Van deixar excluides altres agrupacions politiques.
-
La nova constitució va intentar satisfer els dos partits polítics, va incloure molts dretis i llibretats i compartia la soberania entre les Corts i el rei. El dret de sufregi va quedar pendent. -
El 1879 Pablo Iglesias va crear el Partit Socialista Obrer Espanyol. El 1888, en un congrés obrer es va decidir crear la Unió General de Treballadors (UGT). A partir del 1914 el socialisme va començar a estendre per tot el territori.
Plan projects on a visual timeline
Map milestones, phases, deadlines, and key events in one place so the sequence is easier to see and share. Timetoast is a timeline maker for work, school, research, and stories.