1990-2000

By roy11
  • Period: to

    1990-2000

  • מלחמת המפרץ

    מלחמת המפרץ
    מלחמת המפרץ
    ב-2 באוגוסט באותה השנה פלש צבא עירק לכווית, ומקץ ימים ספורים עלה בידיו להשתלט על כל שטחי המדינה.הפלישה העירקית עוררה חשש רב במדינות ערב מפני תוקפנות דומה נגדן, וחשש בארצות המערב מפני זעזועים באספקת הנפט העולמית. מועצת הביטחון של האו"ם הורתה לעירק לפנות מיד את כוויית, והטילה עליה עיצומים. בנובמבר 1990 אישרה מועצת הביטחון שימוש בכוח נגד עירק, אם לא תציית להוראת הפינוי עד ל-15 בינואר 1991. את המהלכים הבינלאומיים הללו, כמו גם את המהלכים הצבאיים, הוביל נשיא ארה"ב.
  • אהוד ברק מונה לרמטכ"ל צה"ל ה-14

    אהוד ברק מונה לרמטכ"ל צה"ל ה-14
    אהוד ברק
    אהוד ברק הוא ראש הממשלה העשירי של מדינת ישראל והרמטכ"ל ה-14 של צה"ל. כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה ומפלגת העצמאות ושימש כשר בממשלות ישראל.
    במהלך כהונתו כראש ממשלה נסוג צה"ל מדרום לבנון ופרצה האינתיפאדה השנייה.
    במהלך כהונתו כשר הביטחון תקף חיל האוויר את הכור הסורי, והוצאו לפועל מבצע חורף חם, מבצע עופרת יצוקה ומבצע עמוד ענן.
  • יצחר רבין נבחר לראשות הממשלה

    יצחר רבין נבחר לראשות הממשלה
    רצח רבין
    הבחירות לכנסת השלוש עשרה, התקיימו ב-23 ביוני 1992, כ"ב בסיוון ה'תשנ"ב, לאחר שהוקדמו ממועדן המקורי ב-3 בנובמבר באותה שנה, ז' בחשוון ה'תשנ"ג. מערכת הבחירות הייתה מן החשובות והמשפיעות שהיו: לאחר חמש עשרה שנות שלטון רצופות של הליכוד (למעט שנתיים), במסגרת קואליציית ימין-דתיים או במסגרת ממשלת אחדות לאומית, הצליח יצחק רבין להביא לכינונה של ממשלת שמאל, אשר הביאה לפריצת דרך במשא ומתן שבין ישראל והפלסטינים ולחתימת הסכמי אוסלו. לאחר שהוביל את הליכוד בשתי מערכות בחירות מוצלחות, כשל יצחק שמיר במערכת בחירות
  • הסכם אוסלו

    הסכם אוסלו
    הסכם אוסלוהסכמי אוסלו הם סדרה של הסכמים שנחתמו בין ישראל לבין הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף), כחלק מתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים מאז שנת 1993. השם הרשמי של הסכמים אלה הוא "הסכם העקרונות". ההסכם המקיף - "גישת החבילה"‏, נועד להביא לפתרון קבע את מכלול הסוגיות התלויות ועומדות בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
  • סוף האפרטהייד

    סוף האפרטהייד
    סוף האפרטהיידבדרום אפריקה ובחירתו של נלסון מנדלה:אָפַּרְטְהַיְד היא המדיניות והמשטר הגזעניים שהונהגו על ידי ממשל המיעוט הלבן בדרום אפריקה משנת 1948 ועד שנת 1994. מדיניות זו הושתתה על עקרונות של הפרדה גזעית בין לבנים, שחורים וצבעונים (בני תערובת), ומתן זכויות יתר לבני המיעוט הלבן.לאחר התפטרותו של בותה בשנת 1989 החליפו בתפקיד חברו למפלגת השלטון פרדריק וילם דה קלרק, אשר בשנת 1990 הפתיע את דרום אפריקה והעולם בהכריזו כי הוא מכיר בכך שמדיניות האפרטהייד נכשלה.
  • חתימת הסכם השלום עם ירדן

    חתימת הסכם השלום עם ירדן
    הסכם השלום עם ירדןביולי 1994 הכריז עבד א-סלאם אל-מג'אלי, ראש ממשלת ירדן, על "סוף עידן המלחמות". שמעון פרס הצהיר: "בא רגע השלום". רבין וחוסיין ערכו ועידת פסגה אצל הנשיא קלינטון בבית הלבן בוושינגטון.
    טקס חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן נערך ב־26 באוקטובר 1994 במעבר הגבול החדש מצפון לאילת. אורח הכבוד היה ביל קלינטון. רבין ואל-מג'אלי חתמו על ההסכם. המלך חוסיין, נשיא מדינת ישראל עזר ויצמן, שמעון פרס וקלינטון לחצו ידיים.
  • רצח יצחק רבין

    רצח יצחק רבין
    רצח רבין רצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין הוא רצח פוליטי שאירע ב-4 בנובמבר 1995 (י"ב בחשוון ה'תשנ"ו) בכיכר מלכי ישראל בתל אביב. הרצח בוצע בתום עצרת תמיכה בהסכמי אוסלו על ידי יגאל עמיר, סטודנט למשפטים מאוניברסיטת בר-אילן, שהתנגד למדיניות ממשלתו של רבין. לרצח היו השלכות רבות על המצב הפוליטי בישראל, והוא אף תואר כנקודת שבר ביחסים בין ימין ושמאל במדינת ישראל.
  • חוסיין מלך ירדן מגיע לביקור בתל אביב

    חוסיין מלך ירדן מגיע לביקור בתל אביב
    חוסיין בישראל- חוסיין היה מלך ירדן בין השנים 1952-1999.חוסיין ניסה לשמור על השלום עם ישראל, בתקופה קשה בה השפיע הסכסוך הישראלי הפלסטיני לרעה על היחסים בין המדינות.ב־4 בנובמבר 1995 נרצח שותפו של חוסיין להסכם השלום, יצחק רבין. חוסיין השתתף בהלווייתו של רבין. ב־29 במאי 1996 עלה לשלטון בנימין נתניהו. נתניהו ראה עצמו מחויב להסכם עם ירדן, וביקש לשפר את היחסים עמה, אך אירועי אותו הזמן כגון מאורעות מנהרת הכותל, ובניית השכונה בהר חומה העכירו את היחסים.
  • אסון המסוקים

    אסון המסוקים
    אסון המסוקיםבליל 4 בפברואר 1997 כאשר שני מסוקי יסעור של חיל האוויר הישראלי התנגשו מעל עמק החולה, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל ומיחידות נוספות למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון, דלעת ובופור, שבדרום לבנון. באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. שמונה מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים.
  • .בנימין נתניהו ויאסר ערפאת חותמים על הסכם וואי

    .בנימין נתניהו ויאסר ערפאת  חותמים על הסכם וואי
    הסכם מזכר נהר ואי הוא הסכם בין ישראל לאש"ף שנועד לפרט צעדים למימוש הסכמי אוסלו ולקבוע לוח זמנים מדויק לביצוע הצעדים הנדרשים בהסכמים, תוך שמירה על הדדיות. ההסכם נחתם ב-23 באוקטובר 1998, בטקס רשמי בבית הלבן, על ידיראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, יושב ראש הוועד הפועל של אש"ף יאסר ערפאת, ונשיא ארצות הברית ביל קלינטון כעד.
  • .פרוץ האינתיפאדה השנייה

    .פרוץ האינתיפאדה השנייה
    פרוץ האינתיפאדה השנייההייתה התקוממות פלסטינית כנגד מדינת ישראל. התקוממות אלימה זו כללה בתחילתה פעולות מחאה עממיות, אך במהרה הפכו פעולות טרור וגרילה להיות ביטויה המרכזי. האינתיפאדה השנייה מוטטה כמעט לחלוטין את הסכם אוסלו מ־1993, והסלימה את הסכסוך לרמה שלא נראתה זה עשרות שנים. במהלכה נמנו אלפי קורבנות בשני הצדדים, הן בקרב .הלוחמים והן בקרב האזרחים